Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Nationalekonomi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Miljö, resurser och område

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Kungl. Tekniska högskolan
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Nationalekonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Forskarutbildningsämne

Avgränsningen av forskarutbildningsämnet och dess koppling till den vetenskapliga grunden och beprövad erfarenhet är välmotiverad och adekvat.

Både i självvärderingen och i den allmänna studieplanen är lärosätets definition av området bredare än vad som är fallet med andra motsvarande forskarutbildningsämnen. Lärosätet betonar i definitionen länken mellan nationalekonomi, matematik, industriell ekonomi och organisation. I praktiken ser utbildningen vid lärosätet dock ganska traditionell ut, enligt bedömargruppens uppfattning. Detta blir uppenbart när bedömarna ser över innehållet i utbildningen för de sex nuvarande och de sex tidigare doktoranderna. När det gäller lärosätets nära samarbeten med utbildningar inom naturvetenskap och teknik finns det enligt bedömargruppen en stor potential att utnyttja detta sammanhang. Sammanfattningsvis är avgränsningen av forskarutbildningsämnet något oklar.

Bedömningsgrund: Personal

Antalet handledare och lärare och deras sammantagna kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens innehåll och genomförande.

För det begränsade antalet doktorander finns det ett rimligt antal handledare och lärare, och deras övergripande kompetens bedöms vara tillräcklig och stå i proportion till utbildningens innehåll och genomförande. Det finns enligt självvärderingen tre professorer och fyra docenter och en extern handledare. Inte alla handledare har heltidstjänster vid lärosätet och det anser bedömarna utgöra ett problem eftersom ett viktigt inslag i handledningen är att båda parter är närvarande i det dagliga arbetet. Det framkom dock inte vid intervjuerna att det fanns problem av denna art när det gäller aktuellt ämne. Åldersspridningen i handledargruppen är tillräcklig för att lärosätet inte ska vara sårbar för stundande pensionsavgångar.

En annan fråga är hur många doktorander den enskilda handledaren har. Fördelningen är vanligen ett par doktorander per handledare, vilket är helt acceptabelt enligt bedömargruppen. Majoriteten av handledarna är nationalekonomer, som det framställs i självvärderingen. Genom att involvera personal från andra discipliner som huvudhandledare eller som biträdande handledare kan lärosätet främja utvecklingen av doktorander med intressen i mer tvärvetenskapliga ämnen, vilket enligt bedömarna skulle stå mer i samklang med lärosätets definition av forskarutbildningsämnet.

Handledargruppen är aktiv i den samhälleliga debatten och följer samhällsutvecklingen, något som bedöms påverka relevansen av utbildningen och forskningen som kommer doktoranderna till godo. Handledarna och övriga lärares kompetenser verkar enligt bedömarnas tolkning vara i linje med vid andra motsvarande utbildningar. Publikationerna fokuserar dock på relativt få tidskrifter; vilket bedömargruppen befarar kan utgöra både ett problem och en fördel för doktorandernas möjligheter att publicera. En fördel om det finns upparbetade kanaler att publicera inom där tidskrifternas inriktning är känd; en nackdel om doktorandens arbeten är inom andra områden än de gängse.

Handledarnas och lärarnas sammantagna kompetens och kompetensutveckling följs systematisk upp i syfte att främja hög kvalitet i utbildningen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling, återkoppling sker till relevanta intressenter.

Av självvärderingen framgår att handledarnas vetenskapliga och pedagogiska kompetensutveckling säkerställs genom egen forskning och genom att det ställs krav från centralt håll på huvudhandledarnas pedagogiska meritering och utveckling. Det finns till exempel krav på en lägstanivå vad gäller handledarens pedagogiska kompetens. Uppföljning av kvaliteten på handledningen sker genom enskilda medarbetarsamtal på individnivå och på gruppnivå genom handledarkollegiet. Detta är inte tillräckligt enligt bedömargruppens uppfattning och identifierar som ett utvecklingsområde att se över detta.

Handledarbyte ska begäras av doktorand och handledare gemensamt vilket är en tveksam ordning anser bedömarna och enligt självvärderingen har doktoranden medarbetarsamtal/utvecklingssamtal med den egne huvudhandledaren. Detta gör att det är oklart hur väl missnöje med handledningen fångas upp. I praktiken verkar det skötas genom att biträdande handledare vid behov tar ett större ansvar, men det framgår inte tydligt att den ovillkorliga rätten till handledarbyte respekteras fullt ut.

Bedömningsgrund: Forskarutbildningsmiljö

Forskningen vid lärosätet har en sådan kvalitet och omfattning att utbildning på forskarnivå kan bedrivas på en hög vetenskaplig nivå och med goda utbildningsmässiga förutsättningar i övrigt. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället både nationellt och internationellt.

Enligt vad lärosätet skriver fram i självvärderingen läser doktoranderna många av sina kurser vid andra lärosäten och ges därmed kontakter till andra forskningsmiljöer, främst i Stockholmsregionen. Det är tydligt att det även i övrigt finns goda möjligheter för doktorander att delta i nationella och internationella nätverk. Samverkan med det omgivande samhället beskrivs inte närmare i självvärderingen. Doktoranderna är dock till största delen vid externa arbetsplatser samt har biträdande handledare där och detta ger en viss samverkan med det omgivande samhället menar bedömarna.

Forskningen bedrivs på en rimlig och hög nivå enligt bedömargruppen. Det finns god tillgång till intern handledningskapacitet som dessutom kompletteras med extern kapacitet både inom och utanför lärosätet. Nya doktorandtjänster utlyses numera i konkurrens, vilket inte alltid tycks ha varit fallet tidigare. Det finns en stor andel industridoktorander, där det är mer oklart hur rekryteringen sker, men alla industridoktorander bedöms följa forskarstudier med ungefär samma förutsättningar som de interna doktoranderna.

Forskarutbildningsmiljön följs inte systematiskt upp för att säkerställa hög kvalitet.

Av de doktorander som för närvarande är aktiva är endast ett fåtal finansierade av lärosätet, övriga finansieras av externa forskningsprojekt, som delvis ligger utanför lärosätet. Det innebär att lärosätets möjlighet att interagera med doktoranderna är mindre och bedömarna anser det vara en svaghet för hela miljön i stort och för den systematiska uppföljningen att det inte finns en starkare förankring av forskarutbildningen i nationalekonomi på lärosätet.

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet miljö, resurser och område

Tillfredsställande

Aspektområdet miljö, resurser och område bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Vad gäller forskarutbildningsämnet menar bedömargruppen att det finns en outnyttjad potential då det gäller att skapa en mer tvärvetenskaplig forskning och doktorandutbildning. Det finns god tillgång till intern handledningskapacitet som dessutom kompletteras med extern kapacitet både inom och utanför lärosätet. Det finns vidare enligt bedömarnas uppfattning en välfungerande forskargrupp som är tillräckligt stor och har den kvalitet som krävs för att genomföra en forskarutbildning av god kvalitet. En svaghet som identifieras är att det inte finns fler interna doktorander. Uppföljning av handledningskompetens och handledningskvalitet görs på individnivå via medarbetarsamtal och på gruppnivå genom handledarkollegium, Detta är inte tillräckligt enligt bedömargruppens uppfattning och identifierar som ett utvecklingsområde att se över detta.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)