Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Nationalekonomi - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Linköpings universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Nationalekonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Aspektområdet Miljö, resurser och område uppvisar bedöms sammantaget vara tillfredsställande. Forskarutbildningsmiljöns storlek sett till antalet doktorander framgent och omfattningen på forskningen är dock bekymmersam och bedöms inte vara tillfredsställande. Bedömargruppen menar vidare att lärosätet skulle kunna överväga en striktare avgränsning av ämnet med tanke på att huvuddelen av forskningen rör tillämpad mikroekonomi och handledarkompetensen främst finns inom detta delområde. Handledarresursen i förhållande till antalet doktorander är ändå i nuläget god och det krävs att huvudhandledaren har docentkompetens och pedagogisk utbildning. Den genomsnittliga publiceringsfrekvensen är god med knappt två publicerade artiklar per år av handledare med huvuddelen av sin anställning vid avdelningen. Det finns vidare en viss bredd i forskningen med bidrag inom finans, experimentell ekonomi och hälsoekonomi, men bedömarna vill poängtera att samtliga nationalekonomins delområden inte kan täckas in av en så begränsad grupp handledare. Karriärplanering i form av en docentakademi för att stimulera och hjälpa yngre disputerade forskare till docentkompetens är gynnsamt för kompetensförsörjningen.

Aspektområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms vara tillfredsställande. Enligt bedömargruppen säkerställs att doktoranderna når målen genom att doktoranderna måste passera en mängd kontrollstationer innan de får sin examen. Rörande kursdelen av forskarutbildningen följer lärosätet gängse upplägg med obligatoriska kurser inom mikro-, makroekonomi, och ekonometri, och valbara kurser. Deltagande i externfinansierade projekt ger erfarenhet av diskussioner med intressenter utanför akademin. Bedömarna är dock tveksamma till lärosätets påstående att utbildningen avslutas med ett helt självständigt manuskript. Detta synes inte genomföras i praktiken då få doktorander har artiklar publicerade i internationella tidskrifter där de står som ensamma författare eller som förste författare.

Arbetslivets perspektiv tillvaratas genom ett antal olika aktiviteter för doktoranderna såsom muntlig och skriftlig framställning av artiklar, undervisning och deltagande vid konferenser och i nätverk. En kurs i pedagogik är ett krav för att bli godkänd. Samtliga doktorander vid fakulteten går en kurs i karriärplanering, och både huvudhandledare och avdelningschef har karriärplanering med doktoranden i slutet av utbildningen. Man stödjer nydisputerade i ansökningsförfarandet för finansiering. Systematisk uppföljning av utbildningens användbarhet på arbetsmarknaden och av vad som händer med doktoranderna efter utbildningen saknas dock.

Doktorandernas perspektiv på forskarutbildningen tillgodoses genom representation i flera beslutsfattande organ, och deras synpunkter tas tillvara vid handledning, medarbetarsamtal, regelbundna möten på avdelningen och lärosätets doktorandundersökning.

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningen och aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms vara tillfredsställande med en tydlig delegationsordning.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)