Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Nationalekonomi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Miljö, resurser och område

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-02
Lärosäte: Linköpings universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Nationalekonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Forskarutbildningsämne

Avgränsningen av forskarutbildningsämnet och dess koppling till den vetenskapliga grunden och beprövad erfarenhet är välmotiverad och adekvat.

Enligt den allmänna studieplanen från lärosätet beskrivs forskarutbildningsämnet på följande sätt: "Forskarutbildningen i Nationalekonomi syftar till att doktoranden skall förvärva fördjupade kunskaper i ekonomisk teori och metod, kritisk medvetenhet, färdighet i forskningsmetodik samt självständig forskningserfarenhet. Efter avslutad utbildning skall doktoranden vara väl förberedd för fortsatt vetenskaplig verksamhet, samt visa förmåga att presentera och sprida sina forskningsresultat inom och utanför akademin.". I självvärderingen anges vidare att forskarutbildningen är inom både traditionella och mindre traditionella områden, där de senare främst avser tillämpad mikroekonomi inom beteende- och experimentell ekonomi, exempelvis neuroekonomi, med tillgång till data och laboratorium. Bedömargruppen menar att lärosätet kan överväga en striktare avgränsning av ämnet med tanke på att huvuddelen av forskningen rör tillämpad mikroekonomi och handledarkompetensen främst finns inom detta delområde av nationalekonomi. Sex av sju doktorander var dessutom verksamma inom detta delområde enligt lärosätets redovisning för 2016.

Bedömningsgrund: Personal

Antalet handledare och lärare och deras sammantagna kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens innehåll och genomförande.

Enligt den allmänna studieplanen ska varje doktorand ha minst två handledare och huvudhandledaren ska ha minst docentkompetens. För närvarande finns enligt självvärderingen nio aktiva huvud- och bihandledare inom nationalekonomi. Av dessa är fem professorer (varav en biträdande professor) och två är docenter. Två av professorerna är dock gästprofessorer med tidsbegränsad anställning till utgången av år 2017 respektive 2018 och har endast 10-20 procent tjänstgöring och kan därför inte bidra i särdeles stor omfattning i forskarutbildningen. En professor är dessutom inte nationalekonom och torde därför inte kunna vara huvudhandledare. Kompetensen inom handledargruppen är god anser bedömargruppen, men tämligen koncentrerad till tillämpad mikroekonomi. Sex av totalt sju doktorander forskade inom detta område 2016 enligt självvärderingen. Det finns således, menar bedömarna, en god matchning mellan doktorandernas forskningsintresse och handledarnas kompetens. Kompetensen inom mikroekonomi tycks vara fullt tillräcklig för både handledning och kurser. Samtidigt är inte forskarutbildningsämnet i nuläget avgränsat till tillämpad mikroekonomi, varför det inte helt blir klart hur man löser handledningen till doktorander vars forskningsintresse ligger utanför detta område. Handledare och övriga forskare i miljön förväntas följa utvecklingen i samhället och det finns nätverk med bland annat myndigheter för fördjupad förståelse av specifika problem.

Fem doktorander redovisas vara aktiva under 2016. Kapaciteten, mätt som antal disputerade med docentkompetens i förhållande till antalet doktorander, måste därför anses vara god. Dock framgick av underlagen att en handledare har huvudansvar för fyra av de fem aktiva doktoranderna. Under 2012-2016 var det fyra handledarbyten, varav två orsakades av doktorandernas ändrade forskningsriktning och två på grund av handledares flytt till annan ort. Handledarbyten bedöms ha skett på ett oproblematiskt sätt.

Handledarnas och lärarnas sammantagna kompetens och kompetensutveckling följs systematiskt upp i syfte att främja hög kvalitet i utbildningen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Vad gäller fortbildning och kvalitet bland handledare, garanteras att samtliga lärare kan ägna 25 procent av sin arbetstid för forskning och kompetensutveckling. Lärosätet beskriver utförligt att man har höga ambitioner att få lärare att meritera sig till docenter genom tid för kompetensutveckling och forskning. Vidare arbetar man med en "docentakademi" där professorer och avdelningschef vägleder blivande docenter genom att bland annat låta dem bli delaktiga i forskarutbildningen. Beskrivning om hur de som redan är handledare följs upp och utvärderas är mindre utförlig. Det finns obligatoriska kurser för huvudhandledare och man har rekryterat två gästprofessorer som ger stöd åt de lokala handledarna. Utöver detta finns en doktorandundersökning vart annat år där det ges återkoppling på handledningen och på doktorandkurserna finns återkommande kursutvärderingar. Dessutom har lärosätet terminsvis ett handledarkollegium.

Bedömningsgrund: Forskarutbildningsmiljö

Forskningen vid lärosätet har inte en sådan kvalitet och omfattning att utbildning på forskarnivå kan bedrivas på en hög vetenskaplig nivå och med goda utbildningsmässiga förutsättningar i övrigt. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället både nationellt och internationellt.

Forskarutbildningsmiljön utgörs främst av avdelningen för nationalekonomi vid lärosätet, men också av de samarbeten och nätverk som avdelningens enskilda forskare har tillgång till. I självvärderingen nämns en mängd samarbeten med myndigheter i samhället såsom Diskrimineringsombudsmannen, Röda korset, Arbetsmarknadsdepartementet, Trafikverket och Arbetsförmedlingen. Det finns vidare en stor mängd internationella kontakter som torde berika forskarutbildningsnivån. Det finns även samarbeten med företrädare för andra ämnesområden, vilket ger forskningen en tvärvetenskaplig prägel. Miljön deltar vidare i SWEGPEC (Swedish Graduate Programme in Economics) som är ett forskarutbildningssamarbete mellan små svenska nationalekonomiska avdelningar/institutioner inom vilket man erbjuder kurser. Detta bedöms vara en god idé och ett sätt att minska de ekonomiska problem som sammanhänger med att erbjuda doktorandkurser på tillräcklig nivå i små miljöer.

Publiceringsfrekvensen bland de aktiva handledarna uppgår till 1.76 publikationer per år, i refereegranskade tidskrifter. Det är svårt att bedöma huruvida detta är tillräckligt eller inte eftersom det också beror på kvaliteten på tidskrifterna. Bedömargruppen noterar i samband med detta att endast ett fåtal artiklar är publicerade i tidskrifter som återfinns i topp 100 på listan AIS (Article Influence Score), och någon enstaka artikel är publicerade i tidskrifter bland topp 50. Inriktningen på tidskrifter varierar med cirka en fjärdedel av publikationerna i tidskrifter som inte klassificeras inom nationalekonomi.

I självvärderingen slås det fast att "LiUNek (Avdelningen Nationalekonomi vid Linköpings universitet) är en relativt liten avdelning". Med denna förutsättning blir det enligt bedömarna en utmaning att erbjuda en god forskarutbildningsmiljö. Vad gäller miljöns storlek är antalet doktorander i miljön relativt lågt. Under höstterminen 2016 fanns fyra aktiva doktorander. En ytterligare doktorand anges vara aktiv men har disputerat 2016. Lärosätet utlyser enstaka tjänster vartannat eller vart tredje år. Vid intervjun förtydligades det att planen är att anta två doktorander vartannat år. Lärosätet ser det som en utmaning att få en tillräckligt stor doktorandgrupp, vilket bedömarna instämmer i.

Vad gäller forskningens kvalitet så får denna anses vara god givet huvud- och bihandledarnas publikationslistor för de senaste fem åren. Ett antal publikationer ligger på en mycket hög internationell nivå. Samtidigt blir det ganska tydligt att de som har de mest imponerande publiceringarna inte är heltidsanknutna till avdelningen. Tas dessa bort blir handledarnas produktion kvalitetsmässigt väsentligt tunnare. Det finns vidare en viss bredd i forskningen med bidrag inom finans, experimentell ekonomi, hälsoekonomi med mera men samtliga nationalekonomins delområde bedöms inte kunna täckas in av en så begränsad grupp handledare. En del av de forskare som är doktorander eller nyligen har disputerat vid avdelningen har också publicerat sig väl, inte sällan med seniora forskare vid institutionen, vilket är ett gott tecken på att doktoranderna tillåts medverka i forskningsprojekt på hög nivå. Bedömningen blir att forskningen vid avdelningen håller mycket god kvalitet men att denna bedömning till ganska stor del baseras på gästprofessorernas produktion. Räknas dessa bort finns knappt någon publikation i tidskrifter som anses vara i topp i något fält.

Vidare är doktorandernas publikationsfrekvens synnerligen ojämn. Två doktorander har publicerat fler än tio artiklar i refereegranskade tidskrifter under sin studietid, medan övriga doktorander har någon enstaka publikation. Vid intervjun framkom dock att den omfattande publiceringen som vissa doktorander stod för berodde på tillfälliga omständigheter.

Forskarutbildningsmiljön följs systematiskt upp för att säkerställa hög kvalitet. Resultatet av uppföljningen omsätts delvis i kvalitetsutvecklande åtgärder och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Mekanismer för kontroll och uppföljning av kompentensutveckling utgörs av regelbundna medarbetarsamtal, bibliometriska analyser av publikationer, doktorandundersökningar och utvärderingar av nätverket SWEGPEC. Vid avdelningen finns vidare regelbundna formella och informella seminarier. Doktoranderna förväntas ge ett formellt seminarium per manuskript, med deltagande av extern opponent och dessutom ett slutseminarium 6-9 månader före disputationen. I den informella serien presenteras idéer och manuskriptutkast. Det framgår också av individuella studieplaner att doktoranderna deltar vid internationella konferenser och workshops.

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet miljö, resurser och område

Tillfredsställande

Aspektområdet miljö, resurser och område bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Bedömargruppen menar att lärosätet skulle kunna överväga en striktare avgränsning av ämnet med tanke på att huvuddelen av forskningen rör tillämpad mikroekonomi och handledarkompetensen främst finns inom detta delområde. Kapacitet på handledare i förhållande till antalet doktorander är god och det krävs att huvudhandledaren har docentkompetens och pedagogisk utbildning. Lärosätet ser det som en utmaning att få en tillräckligt stor doktorandgrupp, vilket bedömarna instämmer i. Den genomsnittliga publiceringsfrekvensen är god med knappt två publicerade artiklar per år av handledare med huvuddelen av sin anställning vid avdelningen. Det finns vidare en viss bredd i forskningen med bidrag inom finans, experimentell ekonomi, hälsoekonomi med mera, men bedömarna vill poängtera att samtliga nationalekonomins delområden inte kan täckas in av en så begränsad grupp handledare. Forskningen vid avdelningen håller mycket god kvalitet men denna bedömning baseras till ganska stor del på gästprofessorernas produktion. Karriärplanering i form av en docentakademi för att stimulera och hjälpa yngre disputerade forskare till docentkompetens är gynnsamt för kompetensförsörjningen. Som gott exempel vill bedömargruppen lyfta samarbetena med bland annat andra myndigheter.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)