Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Historia - doktorsexamen Bedömningsområde: Doktoranders perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-22
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Historia
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktoranders perspektiv

Utbildningen verkar för att doktoranderna tar en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen och lärprocesser.

Enligt självvärderingen och det som framkom vid intervjuerna är doktoranderna vid lärosätet representerade i alla beslutande organ som institutionsstyrelse och handledarkollegiet, och deltar vid alla avdelningsmöten och pedagogiska sammankomster. Den nationella forskarskolan har ett särskilt samarbetsråd där doktoranderna har två representanter och tre suppleanter. Varje heltidsdoktorand har tillgång till egen arbetsplats och dator. Hela historiska institutionen är samlad i samma byggnad vilket förenklar och stimulerar informella möten mellan doktorander, lärare och forskare.

Doktoranderna deltar aktivt i utvecklingen av doktorandkurser och i vissa fall även vid utvecklandet av kursplanen för grundnivån. I självvärderingen och i doktoranders individuella studieplaner framkommer att doktorander är aktiva i såväl vetenskapliga konferenser och workshops som egna resor till arkiv. Lärosätets organiserade internationella samarbete med lärosäten i England och Tyskland innebär goda möjligheter till både vistelser utomlands och kontakter med inresande doktorander. Tillgången till kurser inom den nationella forskarskolan ger sammantaget ett rikt kursutbud och forskarskolans återkommande internat erbjuder träning i vetenskaplig dialog med doktorander vid andra lärosäten med skiftande forskningsämnen.

Efter disputation genomförs en avslutande intervju med doktoranden för att samla in information om möjligheter till att förbättra utbildningen och att utveckla institutionen. I självvärderingen nämner man även en mer offentlig dialog där diskussionen följs upp med eventuella beslut på institutions- eller fakultetsnivå. Ett möjligt framtida bekymmer nämns i det faktum att lärosätet de senaste två-tre åren antagit få nya doktorander i historia, både via fakultetsmedel och inom forskarskolan, vilket innebär en något krympande doktorandgrupp.

Utbildningen följs systematiskt upp för att säkerställa att doktorandinflytandet används i kvalitetssäkring och utveckling av utbildningen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Bedömargruppen finner att doktoranderna vid lärosätet har goda möjligheter att engagera sig i utbildningen och att påverka arbetsförhållanden. De individuella studieplanerna används aktivt på ett nöjaktigt sätt. Brister som påtalas av doktoranderna diskuteras och omsätts vid behov i kvalitetshöjande åtgärder. Återkoppling sker till doktorander, handledare och andra berörda parter.

Sammantaget bedöms doktoranders perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)