Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Historia - doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-22
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Historia
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Forskarutbildningen i historia har ett manligt överskott både bland lärare och bland doktorander. Antalet manliga doktorander är tolv, jämfört med sju kvinnliga doktorander. Huvudhandledargruppens sammansättning är tio professorer varav fyra är kvinnor och sex är män, två universitetslektorer (män), en biträdande universitetslektor (man), en forskare och docent (kvinna). Som huvudhandledare är nio män och fem kvinnor. När det gäller lärare på kurserna är det mer jämställt. Det manliga överskottet sägs spegla söktrycket. Bedömargruppen föreslår att man kunde beakta redan på grundutbildningen varför forskarutbildningen lockar flera manliga än kvinnliga sökanden. Lärosätet visar på strävan efter en jämnare könsbalans i forskarutbildningen. Även kurslitteratur granskas utifrån ett jämställdhetsperspektiv: En eventuell obalans mellan kvinnliga och manliga författare måste motiveras. Genusbalansen i handledargruppen, som ännu inte uppnåtts, är en central utgångspunkt.

Av självvärderingen framkommer det enligt bedömargruppen att jämställdhetsperspektiv är något som den nationella forskarskolan har anledning att beakta tydligare. Nationella forskarskolan planerar att genomföra en temaförmiddag kring delaktighet och jämställdhet vid forskarskolans internat 2017.

Systematisk uppföljning görs för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Det framgår av självvärderingen att lärosätet strävar efter en könsbalans i utbildningens utformning och genomförande. Uppföljningen av kurslitteratur är en del av denna strävan, ett annat exempel är att när biträdande handledare utses är principen om könsbalans en central utgångspunkt. Nationella forskarskolan har även beslutat att ett ökat krav ska införas på jämn könsfördelning mellan lärare på kurser som ges av nationella forskarskolan.

Bedömargruppen föreslår att det kunde anläggas en ännu större vikt vid jämställdhetsperspektivet. I synnerhet frågan om söktrycket kunde bearbetas vidare.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)