Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Historia - doktorsexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-22
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Historia
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar bred kunskap och förståelse både inom forskarutbildningsämnet och för vetenskaplig metodik inom forskarutbildningsämnet.

Forskarutbildningen innefattar 60 högskolepoäng kurser samt 180 högskolepoäng avhandlingsarbete. Bred kunskap och förståelse säkerställs via kurserna och seminarieverksamheten. Obligatoriska kurser är en introduktionskurs, en metodkurs och en teorikurs; därtill sägs nästan alla doktorander välja en kurs om historiska problem från forskarskolans kursutbud. Det högre seminariet är centralt i utbildningen och där tränas doktoranderna i att dels diskutera egna texter, dels läsa och kommentera andra doktoranders eller seniora forskares avsnitt. Inom den nationella forskarskolan finns också ett antal internat där doktoranderna arbetar med både sina egna och andras texter. Av självvärderingen framgår att doktorandens texter även diskuteras av internationella gäster minst en gång under utbildningstiden, vilket visar att lärosätet beaktar internationalisering av utbildningen.

De uppgifter om genomströmning som finns tillgängliga ligger i paritet med motsvarande för övriga landet, och föranleder därför inga särskilda frågor.

Systematisk uppföljning görs av utbildningens utformning och genomförande i syfte att säkerställa måluppfyllelsen. Resultaten av uppföljning omsätts i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Granskningar av texter på högre seminariet och på nationella forskarskolas internat, användningen av gästforskare på seminariet, obligatoriska slutseminarier och disputationen utgör en process där utbildningens genomförande följs upp för de enskilda doktorandernas del. Doktorandernas representant deltar i handledarkollegiets möten. Nationella forskarskolan utvärderar sin verksamhet och rapporterar sedan till alla deltagare.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar förmåga att planera och med adekvata metoder bedriva forskning och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar samt såväl i nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt med auktoritet kan presentera och diskutera forskning och forskningsresultat i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt. Doktoranderna visar också förutsättningar för att såväl inom forskning och utbildning som i andra kvalificerade professionella sammanhang bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande.

Aktuella handledare och doktoranden planerar tillsammans doktorandens forskarutbildning termin för termin, vilket skrivs ner och följs upp i den individuella studieplanen. Av självvärderingen framgår det att doktoranden tränas i att både lägga upp tidsplaner och att följa dem. I de fall där planering tidsmässigt inte följs behandlas detta vid samtal med handledare och ibland även med studierektor för forskarutbildningen. Bedömargruppen understryker att en väl använd individuell studieplan utgör ett gott verktyg för doktoranden att inom givna tidsramar fullfölja sin forskarutbildning.

När det gäller lärandemålet om att tränas i att kunna presentera och diskutera forskning i dialog med både det nationella och internationella vetenskapssamhället, uppmuntras doktoranderna att delta i internationella konferenser. Vidare framkommer att lärosätets internationella samarbeten säkerställer att doktoranderna kontinuerligt övas i att presentera och diskutera sin forskning både på svenska och engelska i dialog med andra doktorander och seniora forskare. Det årliga internatet med York och Bielefeld tjänar detta syfte berömvärt. Allokeringen av medel till internationella konferenser och språkgranskning bidrar också tydligt till doktorandernas meritering. Även inslag där internationella gästforskare möter doktoranderna i särskilda workshops och där doktorandernas texter står i centrum förekommer. Några av de obligatoriska och gemensamma kurserna är utformade som internatkurser där doktoranderna får möjligheter att presentera och diskutera centrala texter för historieämnet. Förutom de obligatoriska kurserna finns ett stort utbud av valbara tematiska kurser. Doktoranderna kan tillgodoräkna sig kurser i högskolepedagogik och ges möjlighet till träning i populärvetenskaplig framställning och stödjande av andras lärande till exempel genom workshopen "Populärvetenskaplig kommunikation av egen forskning" som arrangerades hösten 2015 och också genom att ge populärvetenskapliga föreläsningar samt delta i möten med skolelever. Doktorander kan även delta i den forskarturné som regelbundet erbjuds allmänheten. I självvärderingen sägs att doktorandernas bidrag till samhällets utveckling är ett utvecklingsområde, vilket bedömargruppen instämmer i.

Systematisk uppföljning görs av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Uppföljning och utvärdering av forskarutbildningens olika delmoment sker i handledarkollegiet, doktorandrådet och vid utvecklingssamtal. Uppföljning av enskilda doktorander säkerställs vid det högre seminariet, nationella forskarskolans internat, övriga seminarier och konferenser samt vid de obligatoriska slutseminarierna och disputationen. Uppföljning sker också via avslutande samtal med nydisputerade och genom utvärdering av kurser. Resultaten av uppföljningen omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling till doktoranderna sker via deras representanter i handledarkollegiet. Forskarskolans självvärdering och nyhetsbrev bör också i detta sammanhang omnämnas som något positivt.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar intellektuell självständighet och vetenskaplig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar. Doktoranden har också nått fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

Av självvärderingen framkommer det att doktorandernas intellektuella självständighet och insikter i vetenskaplig redlighet och etik utvecklas både genom seminarieverksamheten, den individuella handledningen och i det flitiga samarbetet och utbytet med andra lärosäten, både inom och utom landet. Dessutom finns en fakultetsövergripande forskarutbildningskurs som är obligatorisk för alla doktorander i början av utbildningen där frågor om vetenskapens samhälleliga betydelse och ansvar samt etiska problemställningar behandlas. Även den obligatoriska metodkursen diskuterar vetenskapens möjligheter och begränsningar utifrån konkreta exempel.

Systematisk uppföljning görs av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Uppföljning görs på högre seminariet, nationella forskarskolans internat, de obligatoriska slutseminarierna och disputationen samt genom nationella och internationella gästers kommentarer på doktoranders texter, via utvecklingssamtal och avslutande samtal och kursutvärderingarna. Handledarkollegiet diskuterar eventuella kvalitetsbrister och vidtar åtgärder för kvalitetsutveckling. Återkoppling sker via doktorandrepresentanten.

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat

Aspektområdet utformning, genomförande och resultat bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Sammantaget är doktorandutbildningens utformning, genomförande och resultat väl organiserad och genomtänkt. Uppföljningen och utvärderingen av forskarutbildningens olika delmoment är väl organiserade. Det avslutande samtalet med nydisputerade bör också omnämnas här som ett positivt drag i doktorandutbildningen.

Vad gäller måluppfyllelse av kunskapsformen kunskap och förståelse ser bedömargruppen att lärosätet säkerställer att doktoranderna i historia har bred kunskap och förståelse via de obligatoriska kurserna.

Bedömargruppen anser att måluppfyllelse av kunskapsformen färdighet och förmåga uppfylls genom att doktoranderna lär sig att planera, bedriva, slutföra och rapportera forskning inom givna tidsramar och uppmuntras till aktivt deltagande i konferenser och föreläsningar.

Vad gäller måluppfyllelse av kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt ser bedömargruppen att doktorandernas intellektuella självständighet och insikter i vetenskaplig redlighet och etik utvecklas både genom seminarieverksamheten, den individuella handledningen och i det flitiga samarbetet och utbytet med andra lärosäten, både inom och utom landet.

Bedömargruppen vill också lyfta fram det goda exemplet av forskarskolans två årliga internat samt de internationella doktorandkonferenser som ger doktoranderna vid lärosätet flera möjligheter att få både intern och extern feedback. Resurser för konferenser och språkgranskning samt regelbundna besök av framstående internationella forskare bidrar på ett positivt sätt till doktorandernas internationalisering.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)