Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Historia - doktorsexamen Bedömningsområde: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-22
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Historia
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Bedömargruppen finner flera styrkor i lärosätets sätt att genomföra aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling. Den mångsidiga uppföljningen av olika aspektområden sker inom handledarkollegiet och institutionsstyrelsen, via regelbundna internat med forskarskolan, utvärderingar, utvecklingssamtal och övriga samtal.

Uppföljning och utveckling av handledares och lärares kompetens sker inom handledarkollegiet via tre till fyra handledarmöten per termin, men också via regelbundna internat med forskarskolan, kursutvärderingar, utvecklingssamtal med både handledare och doktorander samt avslutningssamtal med nydisputerade.

Uppföljning av forskarutbildningsmiljön sker via diskussioner i institutionsstyrelsen och handledarkollegiet. Även utvecklingssamtal och avslutande samtal med nydisputerade används som kvalitetsutvecklande åtgärder. Forskarskolans verksamhet och alla kurser utvärderas regelbundet.

Granskningar av texter på högre seminariet och på nationella forskarskolas internat, användningen av gästforskare på seminariet, obligatorisk slutseminarier och disputationen utgör processer där utbildningens genomförande följs upp beträffande de enskilda doktorandernas utveckling.

Lärosätet arbetar systematiskt för att ge doktoranderna kunskap och färdigheter som krävs för en karriär inom akademin innefattande såväl nödvändiga verktyg för akademisk forskning som för en roll som utbildare. Bedömargruppen finner även att doktoranderna vid lärosätet har goda möjligheter att engagera sig i utbildningen och att påverka arbetsförhållanden.

Lärosätet strävar efter en könsbalans i utbildningens utformning och genomförande. Uppföljningen av kurslitteratur är en del av denna strävan, ett annat exempel är att när biträdande handledare utses är principen om könsbalans en central utgångspunkt.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)