Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Historia - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetslivets perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-22
Lärosäte: Uppsala universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Historia
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetslivets perspektiv

Utbildningen är användbar och förbereder doktorander för ett föränderligt arbetsliv.

En fortsatt akademisk karriär betraktas inte sällan som den mest önskvärda uppföljningen av en forskarutbildning. Med detta synsätt blir den institution som lyckas placera flest av sina doktorer på akademiska tjänster den mest framgångsrika. När mängden utexaminerade doktorer ställs mot tillgängliga akademiska tjänster blir perspektivet i stället ett annat. Då blir i stället den externa efterfrågan på en institutions alumner ett viktigt mått på utbildningens bredd och kvalitet. Det relevanta måttet är då inte var den forskarutbildade gör fortsatt karriär, utan att de får kvalificerade yrken där deras kompetens kommer till sin rätt. Att mindre än hälften av dem som disputerat i historia i Uppsala sedan 2001 numera arbetar inom akademin måste därför ses som en framgång och en bekräftelse på att lärosätet tillhandahåller en attraktiv utbildning.

I självvärderingen framgår att såväl institutionen som lärosätet som sådant på olika sätt arbetar aktivt med att förbereda doktoranderna för yrkeslivet efter disputationen, såväl inom som utanför universitetet. Det handlar bland annat om kurser, alumnträffar och mentorsprogram.

Bedömargruppen vill särskilt lyfta fram dimensionen "portabla kunskaper och färdigheter", som inte minst är viktig ur ett arbetsmarknadsperspektiv.

I självvärderingen görs inga försök att koppla enskilda utbildningsinslag till olika instrumentella färdigheter, vilket är ett uttryck för gott självförtroende. Likväl kan det finnas skäl att fundera över en mer genomarbetad presentation av de kompetenser som bibringas doktoranderna. Sådan marknadsföring är - på gott och ont - många gånger nödvändig för att tydliggöra förhållanden för utomstående. En sådan reflekterande inventering och självvärdering kan med fördel göras i samarbete med andra discipliner med såväl akademisk som yrkesförberedande inriktning. Jämförelser av skillnader och likheter mellan ämnena kan hjälpa till att identifiera unika och generella färdigheter. Uppsala universitet tillhandahåller fakultetsöverskridande så kallade "karriär-tisdagar". Här torde finnas möjligheter för samarbete och utveckling.

Utbildningens utformning och genomförande följs systematiskt upp för att säkerställa att den är användbar och förbereder för arbetslivet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

I självvärderingen beskrivs institutionen som en institution med god kunskap om var de disputerade hamnar efter avslutad forskarutbildning. Uppföljningen av utbildningens användbarhet och förberedelse för ett föränderligt arbetsliv sker bland annat genom alumnträffar. 2016 anordnades exempelvis en doktoranddag om karriärplanering efter disputation där disputerade alumner berättade om sina erfarenheter av arbetslivet. I självvärderingen framkommer att institutionen kunde bli ännu bättre på att systematiskt ta del av alumners erfarenheter, vilket bedömargruppen håller med om och ser som något värt att utveckla framöver.

Sammantaget bedöms arbetslivets perspektiv vara tillfredställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)