Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Historia - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2018-05-22
Lärosäte: Örebro universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Historia
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Vid lärosätet finns en övergripande plan för systematiskt jämställdhetsarbete. Dessutom ingår perspektivet i handledarutbildningen. Genusperspektiv är starkt framträdande i lärosätets forskning och där finns flera både nationellt och internationellt framstående forskare med detta perspektiv. Vid lärosätet har flera genusvetenskapliga pionjärer arbetat och där har funnits flera kvinnliga professorer i historia. Enligt självvärderingen är jämlikhet och jämställdhet viktiga aspekter i handledarutbildningen och andra pedagogiska utbildningar.

Systematisk uppföljning görs inte för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet.

Enligt självvärderingen har en systematisk uppföljning egentligen inte gjorts. Andelen manliga respektive kvinnliga doktorander har varit jämn, men kvinnliga doktorander har haft en lägre disputationsgrad än de manliga. Självvärderingen aktualiserar frågan om att ett jämställdhetsperspektiv i forskningen och en hög andel kvinnliga disputerade tillsvidareanställda lärare inte nödvändigtvis behöver innebära en jämställd praktik i utbildningen. Självvärderingen visar att lärosätets representanter själva är medvetna om behovet av en närmare analys av doktorandernas lika möjligheter.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)