Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Historia - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Miljö, resurser och område

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2018-05-22
Lärosäte: Örebro universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Historia
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Forskarutbildningsämne

Avgränsningen av forskarutbildningsämnet och dess koppling till den vetenskapliga grunden och beprövad erfarenhet är inte välmotiverad och adekvat.

Underlagen som ligger till grund för bedömningen är för utbildning på forskarnivå i historia som avvecklades under utvärderingsprocessen (Fakultetsnämnden för humaniora och socialvetenskap, beslut 2018-01-01). Detta medförde att lärosätet presenterade framtida visioner i sin självvärdering. Eftersom bedömargruppen inte kan utvärdera lärosätets planer och visioner har gruppen valt att utvärdera den fas som ledde till nedmonteringen av forskarutbildningsämnet historia, det vill säga år 2011- 2017.

Forskarutbildningen i historia befinner sig mitt i en stor omstrukturering, samtidigt som det pågår ett generationsskifte. Bedömargruppen kan identifiera tre olika faser vad gäller forskarutbildningen i historia vid lärosätet:

1) en väl fungerande forskarutbildningsmiljö fram till år 2011,

2) en av lärosätet medveten nedmontering av forskarutbildningen i historia,

3) en ny forskarutbildning i planeringsstadiet 2017 - 2019 inom en ny avdelning: Enheten för Humaniora.

Enligt självvärderingen har forskarutbildningen i historia vid lärosätet sedan början av 2000-talet varit knuten till olika humanistiska tvärvetenskapliga forskningsmiljöer. Från 2003 till 2011 fanns forskarskolan "Demokratins villkor" och mellan åren 2004-2011 "Urbana studier - städer och regioner i förändring". Dessa två är nedlagda sedan 2011.

Våren 2017 finns det endast en aktiv doktorand i ämnet historia. I självvärderingen som skrevs våren 2017 framkommer att lärosätet planerar att lägga ned historia som forskarutbildningsämne och istället skapa en ny möjlighet att anta doktorander i historia som en inriktning i det humanistiska forskarutbildningsämnet "Humanistiska studier" och att samtidigt vidareutveckla detta med utgångspunkt i forskningsmiljön "Berättande - liv - mening". Denna forskningsmiljö samlar doktorander från olika humanistiska ämnen som engelska, litteraturvetenskap, retorik, svenska språket och historia. Forskningsmiljön anordnar seminarier, workshops och konferenser med både nationella och internationella deltagare.

Enligt självvärderingen definieras ämnet inom forskningsmiljön "Berättande - liv - mening" som att dess övergripande syfte är att undersöka olika aspekter av berättande som instrument för att skapa meningsfulla mönster av erfarenheter. I fokus står genrer som på olika sätt utnyttjar narrativa tolkningsmodeller. Till miljön är forskningsprojekt kopplade som behandlar olika typer av berättelser: självbiografins eller memoarens tolkning av det egna livet; biografins tolkning av någon annans liv; kollektiva berättelser av olika slag eller olika typer av berättande fiktion där relationen till faktiskt liv är mer oklar. Bedömargruppen anser att det finns en otydlighet i gällande forskarutbildningsämnets avgränsning och innehåll.

Bedömningsgrund: Personal

Antalet handledare och lärare och deras sammantagna kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens innehåll och genomförande.

I historieämnet finns en professor och fyra lektorer varav tre är docenter och endast en aktiv doktorand. Antalet handledare och lärare är relativt litet men jämfört med antalet doktorander finns det gott om outnyttjad kapacitet. Doktoranden antogs för åtta år sedan och har enligt intervjun lagt fram sitt slutmanus under 2017. En annan registrerad doktorand har varit inaktiv sedan 2007. Ämnets aktiva professor går i pension 2017 och rekrytering för en ersättare pågår. Tre lektorer i historia är relativt nyanställda, men samtliga har genomgått handledarutbildning. Något årtionde tillbaka fanns två professorer i historia, fem lektorer och tre post doc-forskare. Pensionsavgångar och avslutade projekt minskade kraftigt antalet tillsvidareanställda i historia. 2015 fanns bara en professor och en lektor kvar, men inte någon doktorand med doktorandtjänst. Den enda doktoranden i miljön har fortsatt utan finansiering. Lärosätet har valt att inte anta nya doktorander i historia då även underlaget från grundutbildningen successivt har krympt.

Handledarnas och lärarnas sammantagna kompetens och kompetensutveckling följs systematiskt upp i syfte att främja hög kvalitet i utbildningen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Av självvärderingen och intervjuerna framkommer det att forskarutbildningsämnet i historia läggs ned, vilket gör att förutsättningarna för denna utvärdering förändras. Eftersom forskarutbildningen i historia kommer att sammanfogas med andra humanistiska ämnen i ett nytt forskarutbildningsämne, blir det svårt att utvärdera handledarnas och lärarnas verksamhet vid forskarutbildningen som i praktiken upphörde redan i januari 2015 när den sista doktorandtjänsten avslutades.

Bedömningsgrund: Forskarutbildningsmiljö

Forskningen vid lärosätet har en sådan kvalitet och omfattning att utbildning på forskarnivå kan bedrivas på en hög vetenskaplig nivå medan de utbildningsmässiga förutsättningarna i övrigt däremot inte är tillräckligt goda. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället både nationellt och internationellt.

Under senaste årtiondet har det funnits aktiv seminarieverksamhet. Under perioden 2003-2008 antogs 13 doktorander varav sju män och sex kvinnor. Av dessa har nio disputerat. Fram tills för några år sedan fanns en levande forskarutbildningsmiljö i ämnet historia, vilken de nio som disputerat har haft glädje av. Mot slutet av den period som utvärderas har endast en doktorand varit aktiv. Med endast en doktorand verksam kan inte längre en levande forskarutbildningsmiljö sägas existera.

Flera omorganisationer inom humaniora och samhällsvetenskap har genomförts. Från och med juli 2016 tillhör historieämnet en ny avdelning med namnet Enheten för humaniora. Enligt självvärderingen har forskarutbildningen i praktiken varit vilande sedan 2015. Den aktuella planen är att lägga ned historia som forskarutbildningsämne och istället satsa på tvärvetenskapliga samverkansprojekt inom forskarutbildningsämnet Humanistiska studier med fem lika stora inriktningar, där historia utgör en av dessa. Planen är också att samtidigt vidareutveckla forskningsmiljön "Berättande - liv - mening". Inom det forskarutbildningsämnet ska det även vara möjligt att ta examen i historia med didaktisk inriktning. Vid intervjun förtydligades att lärosätet nu är berett att satsa mer på uppbyggnaden av en forskarutbildning inom historieämnet, vilken det vid utvärderingstillfället (hösten 2017) saknades goda utbildningsmässiga förutsättningar för.

Forskningen vid lärosätet kan komma att ha en hög nivå genom att historieämnet rekryterat nya lektorer och tillsammans med litteraturvetenskap och språkämnen kan forskningen få bättre förutsättningar i framtiden. Det ger också möjlighet till relevant samverkan med det omgivande samhället både nationellt och internationellt. Forskningsmiljön "Berättande - liv - mening" har goda internationella kontakter och bedriver även regelbunden seminarieverksamhet i vilken historieämnet deltar.

Forskarutbildningsmiljön följs systematiskt upp för att säkerställa hög kvalitet. Resultatet av uppföljningen omsätts vid behov i kvalitetsutvecklande åtgärder och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Forskarutbildningsmiljön följs upp genom handledarkollegiets möten ett par gånger per termin. Forskarutbildningen utvärderas också av fakulteten och universitetet. Dessa processer har lett till kvalitetssäkrande förändringar, till exempel till uppdateringen av den allmänna studieplanen i historia år 2014 (trots att nya doktorander i historia inte har rekryterats sedan 2008).

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet miljö, resurser och område

Aspektområdet miljö, resurser och område bedöms inte vara tillfredsställande.

Självvärderingen och annan dokumentation visar en krympande och sårbar verksamhet som lidit av att inga doktorander antagits de senaste åren. En doktorand är för närvarande antagen och disputerar inom kort. Forskarutbildningen i historia som var relativt framgångsrik i början av 2000-talet har fått lida på grund av universitetets nya profileringar vilka sammanföll med generationsskiftet i personalen. En nationellt erkänd forskarmiljö inom historieämnet med genusinriktning har således utarmats och den enda doktoranden har under de senaste åren varit helt beroende av sitt deltagande i forskningsmiljön "Berättande - liv - mening", samt av samarbetet med Centrum för feministiska studier. Aspektområdet miljö, resurser och område kan vid tidpunkten hösten 2017 inte bedömas som något annat än "inte tillfredsställande" på grundval av en alltför liten grupp anställda doktorander och den omstöpning av hela forskarutbildningen i historia som genomförs eller genomförts, inklusive ett beslut (2018-01-01) om nedläggning av forskarutbildningsämnet historia samt en otydlighet i vad som definierar ämnet historia.

Bedömargruppen ser positivt på de planer som representanter för historieämnet och fakulteten har presenterat. En ordentlig satsning på miljö, resurser och område är nödvändig för att kunna fortsätta bedriva forskarutbildning i historia vid lärosätet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)