Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Historia - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2018-05-22
Lärosäte: Örebro universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Historia
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen kunskap och förståelse

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar bred kunskap och förståelse både inom forskarutbildningsämnet och för vetenskaplig metodik inom forskarutbildningsämnet.

Fram till för några år sedan har det funnits ett acceptabelt kurspaket - med såväl obligatoriska som tematiska kurser - för en forskarutbildning i historia. Bland de obligatoriska kurserna nämns vetenskapsteori, två kurser i historieteori och en metodkurs. I självvärderingen framkommer att det finns ett pågående kvalitetssäkringsarbete gällande forskarutbildningen. Kursplanerna, som inte reviderats efter den senaste antagningen av doktorander 2008-2009, ska komma att uppdateras.

Inom forskarutbildningsämnet "Humanistiska studier", där historia numera ingår, ges kurser som ingår i ett universitetsgemensamt kurspaket, till exempel vetenskapsteori.

De uppgifter om genomströmning som finns tillgängliga ligger i paritet med motsvarande för övriga landet och föranleder inga särskilda frågor utöver hur de arbetar generellt för att doktorander ska slutföra sina utbildningar i tid. Det måste dock påpekas att nya doktorander i historia inte har rekryterats sedan 2008.

Systematisk uppföljning görs av utbildningens utformning och genomförande i syfte att säkerställa måluppfyllelsen. Resultaten av uppföljning omsätts i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Regelbunden rapportering och diskussioner om en långsiktig strategi syftande till att föra samman forskarutbildningsämnen till nya starka enheter finns. I kvalitetshöjande syfte har historia, på grund av ämnets litenhet, förts över till "Berättande - liv - mening" vid enheten för humaniora.

2011 utvärderades humaniora på lärosätet. I den utvärderingen påtalades problemet med en alltför liten kritisk massa och utvärderingen föreslog ett aktivt samarbete med andra enheter. Förväntningarna på den nya forskarutbildningen i humaniora är uppenbara i självvärderingen.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen färdighet och förmåga

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar förmåga att planera och med adekvata metoder bedriva forskning och andra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar samt såväl i nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt med auktoritet kan presentera och diskutera forskning och forskningsresultat i dialog med vetenskapssamhället och samhället i övrigt. Doktoranderna visar också förutsättningar för att såväl inom forskning och utbildning som i andra kvalificerade professionella sammanhang bidra till samhällets utveckling och stödja andras lärande.

Handledarkollegiet och institutionen har det övergripande ansvaret för att kurserna håller god kvalitet. Alla doktorander har getts möjlighet att undervisa på grundutbildningen. Gemensamma forskarutbildningskurser ger möjlighet till ämnesövergripande kontakter och träning i att lägga fram och diskutera sina egna kurser med personer från andra ämnen. Doktoranderna har också möjlighet att läsa kurser vid andra lärosäten. Dessutom har doktoranderna varit nationellt och internationellt rörliga genom bland annat fältarbete och utbyten. Fakulteten har medel för internationalisering som doktorander kan söka.

Systematisk uppföljning görs av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Uppföljning och kvalitetskontroll sker via handledarkollegium och fakultetsnämnd. Universitetets forskarutbildningar utvärderas regelbundet. Historia utvärderades 2011 och prefekten ansvarar för löpande kontroller av individuella studieplaner. Doktorander examineras både muntligt och skriftligt och kurserna utvärderas.

Bedömningsgrund: Måluppfyllelse av kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt

Utbildningen säkerställer genom utformning, genomförande och examination att doktoranderna, när examen utfärdas, visar intellektuell självständighet och vetenskaplig redlighet samt förmåga att göra forskningsetiska bedömningar. Doktoranden har också nått fördjupad insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

Av självvärderingen framgår att flertalet doktorander har arbetat med självständiga forskningsprojekt. Vetenskaplig redlighet har tränats genom hela utbildningen, via kurserna och seminarieverksamheten. Diskussioner om forskningsetik har skett under arbetet med handledningen och på de högre seminarierna. Doktoranderna i historia har publicerat sina resultat individuellt. Under de mest aktiva åren arrangerade ämnet internat. Externa granskare har anlitats för halvtids- och slutseminarier.

Systematisk uppföljning görs av utbildningen för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande är av hög kvalitet och att doktoranderna uppnår målen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Av självvärderingen framgår att högre seminariet inklusive mittseminarier och slutseminarier, handledarkollegiet och samarbetena inom aktuella forskningsmiljöer och forskarskolor har varit det huvudsakliga sättet att följa upp individuella och kollektiva prestationer. Fakultetsnämnden granskar forskarutbildningarna.

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande

Aspektområdet utformning, genomförande och resultat bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Forskarutbildningen i historia har succesivt krympt till följd av universitetets olika profileringsförsök som sammanföll med ett generationsskifte på ämnesnivån. En liten miljö blev ännu mindre, vilket försvårade framgångsrika utbildningar. Den långa pausen i doktorandantagning har lett till att det 2017 endast fanns en aktiv doktorand kvar. Angående själva utformningen av utbildningen har forskarutbildningen i historia varit väl genomtänkt och organiserad. Bedömargruppen vill särskilt framhålla att resultaten har varit relativt goda, trots de blygsamma resurser som utbildningen har haft. Lärosätet säkerställer att doktoranderna når måluppfyllelsen inom de tre kunskapsformerna.

Eftersom universitetet redan har fattat sitt beslut angående forskarutbildningen i historia är det viktigt att följa upp hur den nya forskarutbildningen gestaltar sig och hurdan ställning historieämnet får i helheten där.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)