Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Historia och historiedidaktik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetslivets perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-22
Lärosäte: Malmö universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Historia
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetslivets perspektiv

Utbildningen förbereder doktoranderna för ett föränderligt arbetsliv.

Av självvärderingen framkommer att av de elva personer som doktorerat i miljön arbetar samtliga inom akademin. Detta kan anses vara anmärkningsvärt och ett förklaringsförsök pekar på olika samverkande orsaker. Av intervjuerna med handledare och övergripande ansvariga framkom att kravet på full finansiering, som sänkt antalet som antas till forskarstudier, haft som effekt att de som antas har en mycket stark fokusering på en kommande forskarkarriär inom akademin. De intervjuade framhöll också att arbetsmarknaden är regionalt olikartad. Vissa regioner - som den som Malmö universitet verkar i - har en förhållandevis liten utomakademisk arbetsmarknad för personer med en forskarutbildning. De generiska kunskaper som en doktor i historia har förvärvat inom ramen för sin utbildning gör honom eller henne lämplig i yrken som kräver kritisk analys och ett självständigt arbetssätt men att förankra denna uppfattning om disputerade i historia inom olika sektorer av arbetslivet är självfallet en svår och därmed utmanande uppgift för ett lärosäte.

Miljön präglas av uppfattningen att "alla kan och bör inte vara kvar" vid lärosätet efter examen. Såväl handledare som prefekt för karriärplanerande samtal med doktoranderna. Inom såväl nationella forskarskolan som på institutions-, fakultets- och lärosätesnivån vid lärosätet ordnas karriärdagar som upplyser doktoranderna om de möjligheter till en karriär utanför akademin som finns. Representanter för bland annat sektorn arkiv, bibliotek och museer och lärosätets alumner hör till dem som inbjuds att medverka. Lärosätet upprätthåller en alumnverksamhet bland annat i syfte att få ta del av alumnernas synpunkter på deras examen ur ett arbetsmarknadsperspektiv.

Utbildningens utformning och genomförande följs systematiskt upp för att säkerställa att den är användbar och förbereder för arbetslivet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Den aktiva alumnverksamheten garanterar tillsammans med de redan tidigare beskrivna rutinerna (till exempel den interna utvärderingen av alla forskarutbildningsämnen) för uppföljning, kvalitetsutveckling och återkoppling att den utvärderande verksamheten är tillfredsställande ur ett arbetsmarknadsperspektiv.

Sammantaget bedöms arbetslivets perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)