Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Historia och historiedidaktik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-22
Lärosäte: Malmö universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Historia
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Sett till dem som disputerat inom Historia och historiedidaktik (elva personer) är könsbalansen jämn eftersom fem av dem är kvinnor och sex är män. Den nuvarande doktorandgruppen (hösten 2016) har en skev könsfördelning eftersom endast tre av tio doktorander är kvinnor. Detta utgör en identifierad utmaning inom miljön och en obalans som kommer att rättas till vid kommande rekryteringar av doktorander. Bland huvudhandledarna finns ingen kvinna. Balansen är dock bättre inom gruppen biträdande handledare som består av sju kvinnor och fem män. Självvärderingen lyfter fram som en viktig princip att inslaget av män och kvinnor i lärar- och handledarlag ska vara lika stort och här omnämns yngre kvinnliga lektorers möjlighet att meritera sig för ett inträde i rollen som huvudhandledare som ett utvecklingsområde. Könsaspekten tas i beaktande vid nyrekrytering av forskare till miljön.

Bedömargruppen noterar att självvärderingen lyfter fram hur genusperspektivet och jämställdhetsaspekter är starkt närvarande inom den forskning som bedrivs vid miljön bland annat genom att flera avhandlingar har ett genusperspektiv. Ett flertal av miljöns forskare och doktorander är även engagerade i högskolans genusvetenskapliga kollegium. Detta bereder marken för att den uttalade ambitionen om en förbättrad könsbalans inte förblir en läpparnas bekännelse, utan inom en överskådlig framtid kan omsättas i praktiska åtgärder.

Systematisk uppföljning görs för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Resultaten av uppföljning omsätts i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Vart tredje år upprättar varje institution vid lärosätet en handlingsplan för arbetet till förmån för jämställdhet och lika villkor. Planen följs upp och är föremål för eventuell revidering varje år. En kartläggning av åtgärdsbehov genomförs årligen. Den nationella forskarskolan granskar kontinuerligt och systematiskt sin verksamhet ur ett jämställdhetsperspektiv.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)