Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Historia och historiedidaktik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktoranders perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-05-22
Lärosäte: Malmö universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Historia
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktoranders perspektiv

Utbildningen verkar för att doktoranderna tar en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen och lärprocesser.

Som redan framhållits "äger" doktoranderna sin avhandling i den meningen att handledarna stöder doktoranden i forskarstudierna men tillskriver doktoranden ansvar för valet av avhandlingsämne, teoretisk anknytning, tillämpade metoder och publikationsform.

Doktoranderna är på ett tillfredsställande sätt representerade i olika beredande och beslutande organ på lärosätes-, fakultets- och institutionsnivå och inom den nationella forskarskolan. Den fysiska närheten mellan seniora forskare och doktorander i den dagliga verksamheten medger informella möten med möjlighet för doktoranderna att ta aktiv del i arbetet för att utveckla utbildning och lärprocesser. Bedömargruppen noterar det gynnsamma i att ämnet organiserar temadagar för både doktorander och handledare där bland annat de individuella studieplanerna är föremål för diskussion. Det är positivt att alla doktorander uppmuntras att undervisa eller utföra andra former av institutionstjänstgöring under sin utbildning. Det är viktigt att möjligheterna till meriterande institutionstjänstgöring erbjuds på lika villkor.

Doktorandkåren är aktiv på lärosätet, och på fakultetsnivå verkar ett doktorandkollegium. Bedömargruppen menar att Historia och historiedidaktik kunde överväga inrättandet av ett råd för ämnets doktorander, så att ämnesspecifika frågor kan drivas effektivt inom organisationen.

Utbildningen följs systematiskt upp för att säkerställa att doktorandinflytandet används i kvalitetssäkring och utveckling av utbildningen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

De redan tidigare beskrivna rutinerna för uppföljning, kvalitetsutveckling och återkoppling garanterar att den utvärderande verksamheten är tillfredsställande också ur ett doktorandperspektiv. Tilläggas kan att självvärderingen med hjälp av exemplet nedskrivning av antalet kurspoäng i den allmänna studieplanen illustrerar hur doktoranderna med framgång kunnat göra sin röst hörd. Den nationella forskarskolan utförde 2016 en självvärdering med särskild uppmärksamhet fäst vid doktorandperspektivet. Resultatet diskuterades med doktoranderna under ett internat med nationella forskarskolan.

Sammantaget bedöms doktorandernas perspektiv vara tillfredställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)