Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Pedagogik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetslivets perspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Malmö universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetslivets perspektiv

Utbildningen förbereder doktorander för ett föränderligt arbetsliv.

I självvärderingen framhävs forskarutbildningsämnets samhällsrelevans och praktiknärhet, med närhet till lärarutbildningen, närhet till de nationella licentiatforskarskolorna och samverkan med olika huvudmän. Ansatsen är alltså bred och praktiknära. Vid intervjuerna framkom att det finns flera forum där doktoranderna kan ta del av den samverkan som pågår, till exempel genom kontakt med forskning inom forskningsplattformen RePESE och genom doktorandseminarier där de olika doktorandgrupperna möts och utbyter erfarenheter. Intervjuerna visar dock på tydliga skillnader mellan doktorandgrupperna i forskarskolan och andra doktorandgrupper, och lärosätet kan ytterligare stärka arbetet med att låta de olika erfarenheterna berika miljön och utbildningen som helhet.

Doktoranderna får möjlighet till institutionstjänstgöring under utbildningen, vilket förväntas bidra till en framtida yrkeskarriär. Internationella erfarenheter uppmuntras.

Ett mentorskapsprogram för att förbereda verksamhet efter examen har prövats och är under utveckling. Karriärplanering följs upp i de individuella studieplanerna.

Underlaget visar att utbildningen i första hand förbereder för en yrkeskarriär inom akademin, samtidigt som den tydliga strävan mot praktiknära forskning ger goda möjligheter till samverkan med det omgivande samhället såväl under utbildningen som i den fortsatta forskningen. Intervjuerna visar att det inte är tydligt hur den fortsatta karriärutvecklingen efter forskarexamen blir för doktoranderna i forskarskolan - den fortsatta utvecklingen inom akademin upplevs som tydligare. Ett viktigt utvecklingsområde handlar om att bredda doktorandernas karriärval gentemot tidigare erfarenheter och att bättre ta vara på de olika erfarenheterna i utbildningen. I utvecklingsområdet kan det även ingå insatser för att stärka beredskapen för fortsatt karriärutveckling inom de kommuner som lärosätet samverkar med i forskarskolan.

Utbildningens utformning och genomförande följs systematiskt upp för att säkerställa att den är användbar och förbereder för arbetslivet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Av självvärderingen framgår att ett systematiskt arbete med uppföljningar av arbetslivets perspektiv har påbörjats, och att åtgärder är under utveckling för att säkerställa att utbildningen är användbar och förbereder för ett föränderligt arbetsliv. Dock är systematiken inte tillräckligt tydlig, och detta bör därför ses som ett utvecklingsområde.

I självvärderingen anges att analyser, bedömningar och slutsatser baseras på data från alumnundersökningar, alumnträffar, uppföljning av doktoranders och handledares produktion, uppföljning av anställning efter examen, doktoranddagar, utvärdering av kurserna samt det kollegiala arbetssättet.

Som nämns ovan är ett viktigt utvecklingsområde att bredda doktorandernas karriärval gentemot tidigare erfarenheter, men också att bättre ta vara på de olika erfarenheterna i utbildningen och att stärka uppföljningen och återkopplingen.

Som ett gott exempel vill bedömargruppen lyfta intentionerna med att ge möjligheter till framtida internationell tjänstgöring.

Sammantaget bedöms arbetslivets perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)