Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Pedagogik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Malmö universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling

Tillfredsställande

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Forskarutbildningen i pedagogik vid Malmö universitet bedrivs inom fakulteten för lärande och samhälle, och ansvaret för kvalitet och uppföljning delas av sex institutioner. Sett utifrån självvärderingen verkar lärosätet ha utvecklat robusta system för uppföljning, åtgärder och återkoppling. Lärosätet har nyligen genomgått en övergripande utvärdering och forskarutbildningen har granskats och justerats i flera avseenden. Man har uppmärksammat utmaningar för samverkan vad gäller uppföljning av utbildningens utformning, genomförande och resultat och har därför vidtagit kvalitetshöjande åtgärder. Ett exempel på en sådan åtgärd är pedagogikämnets institutionsgemensamma forskningsplattform RePESE. Handledarnas antal och kompetens svarar mot utbildningens behov, men rutinerna och policyn för att följa upp och utveckla deras kompetens är inte tydligt beskrivna. Avhandlingarnas kvalitet och examensmålen säkerställs genom kontinuerlig uppföljning och granskning i de individuella studieplanerna, genom obligatoriska och övriga seminarier samt genom deltagande vid nationella och internationella konferenser.

Underlagen visar att utbildningen primärt förbereder för en yrkeskarriär inom akademin, men det är oklart hur man förbereder och följer upp andra yrkeskarriärer. Studerande som har antagits till licentiatforskarskolan har till exempel tjänstgöring hos sin huvudarbetsgivare under utbildningen, men det framgår inte hur man samverkar för att förbereda för och följa upp en fortsatt yrkeskarriär av relevans för utbildningen för denna kategori forskarstuderande. Vid intervjuerna framfördes exempel som visar att kommunerna inte verkar ha en väl utarbetad rutin för att ta emot examinerade kommunfinansierade licentiater. Karriärplanering ingår i de utbildningsdelar som följs upp i den individuella studieplanen. Årliga doktorandenkäter följer upp doktorandernas syn på utbildning och utbildningsmiljö och 2016 genomfördes en enkätundersökning riktad till disputerade alumner. Jämställdhetsperspektivet uppmärksammas i formella strukturer och dokument. Den aktuella situationen med en majoritet kvinnor i doktorandgruppen beskrivs som problematisk, men det framgår inte vilka åtgärder som planeras för att möta detta. Det framgår inte heller tydligt hur uppföljning och åtgärder säkrar att utbildningen främjar jämställdhetsperspektivet.

Som gott exempel vill bedömargruppen särskilt lyfta den matris i den individuella studieplanen som används för att värdera kopplingen mellan lärandemål, utbildningsmål och examensmål. Matrisen är ett bra exempel på hur utbildningens kvalitet följs upp och säkras kontinuerligt.

Ett utvecklingsområde är hur man följer upp och hanterar eventuella problem med att flera doktorander och handledare är aktiva vid andra lärosäten.

Ett annat utvecklingsområde är hur likvärdigheten mellan doktorsstuderande och licentiatstuderande följs upp och säkerställs.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)