Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Pedagogik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Malmö universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Av självvärderingen framgår att lärosätets policy och handlingsplan för jämställdhet och lika villkor för medarbetare också uppmärksammar jämställdhetsperspektivet för doktorander som har en anställning vid lärosätet. Policydokumentet för likabehandling av studenter tar upp doktorandernas utbildningssituation. Fakulteten för lärande och samhälle har enligt självvärderingen påbörjat ett arbete med att ta fram en likabehandlingsplan, en policy för ärendehantering vid diskriminering och en modell för aktivt åtgärdsarbete. Ett jämställdhetsperspektiv uppmärksammas vid antagning av doktorander, i kursutbudet och litteraturen samt vid tillsättning av lärare, handledare, opponenter och betygsnämnder. Man erbjuder även en högskolegemensam kurs i genusforskning. Det faktum att doktorandgruppen domineras av kvinnor ska enligt underlaget uppmärksammas vid kommande antagningar, men man kommenterar inte att också handledargruppen domineras av kvinnor.

Baserat på självvärderingen konstaterar bedömargruppen att ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Systematisk uppföljning görs för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Av självvärderingen framgår att det pågår ett arbete med att ta fram en policy för ärendehantering och en modell för arbetet med åtgärder i fakultetens arbete för likabehandling och jämställdhetsintegrering. Policyn och modellen beskrivs dock inte närmare. För närvarande arbetar lärosätet med att jämställdhetsintegrera sin verksamhet enligt det uppdrag som alla lärosäten fått i regleringsbrevet.

Lärosätet uppvisar i självvärderingen en hög medvetenhet om de frågor som berör jämställdhetsperspektivet. Förutom att det är få manliga doktorander finns det inte utifrån självvärderingen skäl att göra någon annan bedömning än att jämställdhetsperspektivet är tillräckligt beaktat.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)