Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Pedagogik - licentiat- och doktorsexamen

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Ämnesbeskrivningen och dess avgränsning och vetenskapliga grund visar en lokal profil som är välmotiverad och adekvat. Självvärderingen och den allmänna studieplanen med inriktning mot doktorsexamen beskriver pedagogik som ett brett ämnesområde som omfattar såväl makronivå som mikronivå. Den pedagogiska forskningen riktas mot studier av villkor för lärande, kunskapsbildning och utveckling i sammanhang som utbildningspolitik, utbildningssituationer, arbetsliv och fritid.

Forskarutbildningen i pedagogik vid Lunds universitet bedrivs som en liten verksamhet med få doktorander och en liten grupp tillsvidareanställda lärare och handledare. Därför behövs förstärkning från andra ämnen vid den sociologiska institutionen, dit pedagogikavdelningen hör, och från andra lärosäten för att genomföra utbildningen. Bedömargruppen menar att detta innebär svårigheter att upprätthålla kontinuitet och utbildningskvalitet i forskarutbildningsmiljön. Av det samlade underlaget framgår att det finns en medvetenhet om problemet. Det framgår också att man har diskuterat ett samgående med institutionen för utbildningsvetenskap och de forskarutbildningar som ligger där som en möjlig åtgärd för att stärka pedagogikämnet, men att det i nuläget inte är aktuellt med en sådan förändring. Bedömargruppen konstaterar utifrån det samlade underlaget att lärosätet saknar en långsiktig strategi för att hantera och åtgärda situationen.

Bedömargruppen ser allvarligt på det faktum att personalresursen måste förstärkas från andra ämnen och lärosäten. Bedömargruppen menar att den vetenskapliga kompetensen hos lärarna och handledarna är hög, men att bredden i pedagogikämnets innehållsliga profil bärs upp av ett litet antal aktiva forskare som var och en representerar specifika forskningsinriktningar. Detta bidrar till en splittrad utbildningsmiljö för doktoranderna, och bidrar till allvarliga brister vad gäller att upprätthålla, följa upp, åtgärda och återkoppla kvalitet i forskarutbildningsmiljön. En annan brist bedömargruppen ser är att inte alla doktorander är på plats och att lärosätet inte har infört engelska som arbetsspråk.

Aspekten måluppfyllelse av kunskapsformen kunskap och förståelse bedöms inte vara tillfredsställande med avseende på lärosätets begränsade möjlighet att initiera egna ämnesspecifika kurser, svårigheter att överblicka läskurser och att följa upp kurs- och seminarieverksamhet som initieras av andra ämnen och andra lärosäten. Bedömargruppen ser det som en allvarlig brist att endast läskurser ges i pedagogik och att ämnesspecifika kurser och seminarier över huvud taget i mycket begränsad utsträckning utvecklas, genomförs och följs upp inom den egna ämnesmiljön. Bedömargruppen konstaterar att detta innebär att lärosätet inte kan erbjuda ett sådant kursutbud som den allmänna studieplanen beskriver som ett krav för att nå examensmålet kunskap och förståelse inom ämnet. Vad gäller kunskapsformerna färdighet och förmåga samt värderingsförmåga och förhållningssätt menar bedömargruppen att de har en allmänvetenskaplig karaktär. Av underlaget framgår att sådana kurser organiseras och genomförs i samverkan med andra ämnen och andra lärosäten. Underlaget visar att utbildningen erbjuder kurser och seminarier där forskningsetiska frågor tas upp.

Bedömargruppen menar att arbetslivsperspektivet i utbildningen kan utvecklas, särskilt när det gäller alumnverksamheten och att tydliggöra perspektivet i den individuella studieplanen. Av det samlade underlaget framgår att doktorandperspektivet är tillgodosett genom såväl formell representation som representation i mer informella intresseforum. Bedömargruppen menar vidare att det är viktigt att stressnivån bland de forskarstuderande följs upp, till exempel genom regelbundna arbetsmiljöundersökningar. Vad gäller jämställdhetsperspektivet menar bedömargruppen att det är positivt att perspektivet hanteras som en del av arbetet med likabehandling och icke-diskriminering, men ser utvecklingsmöjligheter i till exempel hur det synliggörs i utbildningens utformning och genomförande vad gäller kursledning, handledning och litteratur.

Bedömargruppen menar att det samlade underlaget indikerar en splittrad utbildningsmiljö med allvarliga problem vad gäller möjligheter att genomföra och följa upp utbildningen i enlighet med den studieplan som doktoranderna förväntas följa. Av det samlade underlaget framgår inte att det finns någon strategi för att på sikt hantera och åtgärda problemen. Bedömargruppen ställer sig frågande till hur lärosätets ledning ser på pedagogikämnets framtid, och rekommenderar ansvariga på ämnesnivå att påbörja en dialog med lärosätets ledning för att diskutera vilka strategier som krävs för att åtgärda bristerna på kort och lång sikt.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)