Konstvetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv
Jämställdhetsperspektiv
Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.
Jämställdhetsperspektivet integreras aktivt och på ett reflekterat sätt i utformningen och genomförandet av utbildningen samt i handledningen. Därtill sker ett kunskapsutvecklingsarbete gällande jämställdhetsfrågor, bland annat i form av workshops. Könsfördelningen (liksom för övrigt åldersfördelningen) inom doktorandgruppen och handledarkollegiet (bestående av huvud- och bihandledare) är tillfredsställande. Doktorandgruppens sammansättning av en manlig och en kvinnlig doktorand är numerärt sett jämställt fördelad.
På alla nivåer i undervisningen eftersträvas jämn könsfördelning vad gäller empiriska exempel (litteratur, urval av studieexempel och så vidare). Det finns en valbar kurs som behandlar frågan om norm- och maktkritik: "Maskerad, modernitet och genus" (7,5 högskolepoäng). Lärosätet arbetar även aktivt med frågor om hur ett normkritiskt perspektiv kan implementeras i utbildning, kollegialt samarbete och rekrytering. Det normkritiska perspektivet är alltid aktualiserat i kursmaterialet men en dialog eftersträvas även när det gäller högskolemiljön som sådan, så att utbildningens innehåll och högskolan som arbetsmiljö ska överensstämma med varandra i normkritiskt hänseende.
Systematisk uppföljning görs inte för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Resultaten av uppföljning omsätts inte vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker inte till relevanta intressenter.
Inget utförligt sägs i självvärderingen om uppföljning med avseende på just jämställdhetsperspektivet, men löpande avstämningar görs i handledarsamtal och med uppföljningar av individuell studieplan samt i andra fora. Det nämns inte heller något om hur uppföljningen kan komma att se ut i slutet av utbildningen.
Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande, men bedömargruppen efterlyser tydligare information om i vilka former och med vilka frågor jämställdhetsperspektivet följs upp i utbildningens utformning.