Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Konstvetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2017-12-19
Lärosäte: Södertörns högskola
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Konstvetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Jämställdhetsperspektivet integreras aktivt och på ett reflekterat sätt i utformningen och genomförandet av utbildningen samt i handledningen. Därtill sker ett kunskapsutvecklingsarbete gällande jämställdhetsfrågor, bland annat i form av workshops. Könsfördelningen (liksom för övrigt åldersfördelningen) inom doktorandgruppen och handledarkollegiet (bestående av huvud- och bihandledare) är tillfredsställande. Doktorandgruppens sammansättning av en manlig och en kvinnlig doktorand är numerärt sett jämställt fördelad.

På alla nivåer i undervisningen eftersträvas jämn könsfördelning vad gäller empiriska exempel (litteratur, urval av studieexempel och så vidare). Det finns en valbar kurs som behandlar frågan om norm- och maktkritik: "Maskerad, modernitet och genus" (7,5 högskolepoäng). Lärosätet arbetar även aktivt med frågor om hur ett normkritiskt perspektiv kan implementeras i utbildning, kollegialt samarbete och rekrytering. Det normkritiska perspektivet är alltid aktualiserat i kursmaterialet men en dialog eftersträvas även när det gäller högskolemiljön som sådan, så att utbildningens innehåll och högskolan som arbetsmiljö ska överensstämma med varandra i normkritiskt hänseende.

Systematisk uppföljning görs inte för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Resultaten av uppföljning omsätts inte vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker inte till relevanta intressenter.

Inget utförligt sägs i självvärderingen om uppföljning med avseende på just jämställdhetsperspektivet, men löpande avstämningar görs i handledarsamtal och med uppföljningar av individuell studieplan samt i andra fora. Det nämns inte heller något om hur uppföljningen kan komma att se ut i slutet av utbildningen.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande, men bedömargruppen efterlyser tydligare information om i vilka former och med vilka frågor jämställdhetsperspektivet följs upp i utbildningens utformning.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)