Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Industriell produktion - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-09
Lärosäte: Kungl. Tekniska högskolan
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Produktionsteknik, arbetsvetenskap och ergonomi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Efter genomförd kvalitetsgranskning framkommer det att forskarutbildningen kan utvecklas vidare på flera punkter men i sin helhet är tillfredställande, enligt bedömargruppen.

Lärosätets förutsättningar att bedriva forskarutbildning bedöms vara tillfredställande. När det gäller den vetenskapliga kompetensen hos de handledare som är tillgängliga i dagsläget, så bedöms den vara hög. Bihandledares förankring i industrin är också att betrakta som en resurs. Bedömargruppen kan dock inte göra sig en fullständig bild av handledarsituationen, eftersom underlagen i självvärderingen och i den inskickade tabellbilagan inte ger någon samstämmighet om förhållandena. Detta bedöms vara ett utvecklingsområde, eftersom ovanstående visar att lärosätet inte har tillgång till eller kan föra en tillförlitlig förteckning över den faktiska fördelningen av doktorander mellan de tillgängliga huvud- och bihandledarna.

Bedömargrupper anser att omfattningen på den forskning som bedrivs vid institutionen är stor samt bedrivs med bra kvalitet i samverkan med etablerade företag. Förekomsten av befintliga forskningsnätverk bör utgöra en god grund för bibehållen forskningsvolym också framöver.

Den sammanfattande bedömningen av bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat är att den är tillfredsställande utan någon nämnvärd marginal. Bedömargruppens uppfattning är att det finns en del tveksamheter kring säkerställandet av doktorandernas måluppfyllelse när det gäller bred kunskap och förståelse, och att detta därför är ett utvecklingsområde. Den stora frihet som förefaller finnas när det gäller doktoranders val av forskarutbildningskurser skulle kunna äventyra ett säkerställande av måluppfyllelsen för bred kunskap och förståelse inom forskarutbildningsämnet, exempelvis när det gäller vetenskaplig metodik.

Kunskapsformen färdighet och förmåga bedöms som tillfredsställande. Doktorandernas återkommande presentationer av egna forskningsresultat i samband med seminarier och konferenser bidrar starkt till måluppfyllelsen, och eftersom de flesta forskningsprojekt som doktorander är involverade i är nära kopplade till industrin, får doktoranderna också möjligheter att bidra till samhällsutvecklingen.

Kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt bedöms som tillfredsställande men bedömargruppen konstaterar att underlaget generellt är ganska knapphändigt när det gäller redovisningen av måluppfyllelsen inom denna kunskapsform. Det nämns att etik har lyfts fram på två workshops under de senaste två åren och att vetenskaplig redlighet och förmåga att göra forskningsetiska bedömningar ingår i en kurs i vetenskaplig metodik som är obligatorisk.

Bedömningsgrunden jämställhet bedöms inte vara tillfredsställande. Bedömargruppen efterlyser ett mer proaktivt förhållningssätt inte minst när det gäller beaktandet av jämställdhet inom forskarutbildningskurser och andra inslag i själva forskarutbildningen.

Inte heller bedömningsgrunden uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms vara tillfredsställande. Kvalitetsbristerna är omfattande i fråga om hantering av de individuella studieplanerna och har så varit i flera års tid. Handledarna och ledningen uppvisar ändå vid de genomförda intervjuerna både en förtrogenhet med och insikt i handledning och dess genomförande. Detta är en kontrast till det tillhandahållna undermåliga skriftliga underlaget.

De forskarstuderande är välrepresenterade och organiserade. Publiceringsgraden är omfattande, gränsande till en möjlig överproduktion. Helhetsintrycket från bedömargruppen efter intervjuer är ändå att forskarutbildningsmiljon från ett doktorandperspektiv säkerställer en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö.

Lärosätet har ett samarbete med det omgivande samhället och dess forskarutbildning förbereder doktoranderna för ett arbetsliv inom och utanför akademin. Den beredskap inför ett föränderligt arbetsliv som institutionens företagsnära forskning bidrar till att utveckla hos doktoranden förstärks av kompetenscentrumen Design & Management of Manufacturing Systems (DMMS) och Powertrain Manufacturing for Heavy Vehicles Application Lab (PMH) som finns vid lärosätet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)