Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Litteraturvetenskap - licentiat- och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-03-12
Lärosäte: Lunds universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Litteraturvetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Den litteraturvetenskapliga forskarutbildningen vid lärosätet håller hög kvalitet och framstår som välfungerande inom de flesta parametrar. Den samlade handledarkompetensen är mycket god och täcker ett avsevärt forskningsspektrum som korresponderar med doktorandernas avhandlingsprojekt. I det livaktiga forskarseminariet deltar både doktorander och seniora forskare. Antalet doktorander begränsas däremot genom rådande antagningssituation inom institutionen Språk-och litteraturcentrum, och bedömargruppen vill gärna understryka vikten av tydlig strategisk planering inom institutionen som helhet. Den litteraturvetenskapliga forskningsmiljön framstår som dynamisk och stimulerande, med flera typer av seminarier och en livlig internationell samverkan som de flesta doktorander har fått erfarenhet av.

Utformningen av kurser ger rika möjligheter till att bredda kunskapsperspektiven på forskarutbildningsämnet och djupförståelsen av dess grundfrågor. Kurser har utarbetats i samverkan med doktoranderna. Doktoranderna erbjuds att undervisa, men för närvarande gäller detta bara nätundervisning. Doktorandernas möjligheter att undervisa bedöms därför som ett utvecklingsområde.

Att doktoranderna övas i intellektuell självständighet är avgörande i utbildningen. Det ges ingen kurs i forskningsetik vid institutionen, men en introduktionskurs som är obligatorisk för samtliga doktorander inom fakulteten innehåller moment i vetenskapsteori och redlighet i forskningen samt vetenskapens samhälleliga betydelse.

Könsfördelningen bland doktoranderna är inte helt tillfredsställande med en övervikt för män och bedömargruppen vill uppmuntra till fortsatt undersökning av förutsättningarna vid antagning till forskarutbildningen.

Dialogen mellan doktorander och handledare förs påfallande aktivt genom forskarutbildningen och dokumenteras kontinuerligt, vilket visar klar stabilitet i utbildningen. Genomströmningen håller också en god och jämn nivå. Den fortlöpande dialogen med handledarna och noggrann planering och uppföljning av studierna med hjälp av den individuella studieplanen spelar här en central roll.

Doktorandernas möjligheter till inflytande på både utbildningens och den sociala situationens utformning kan betraktas som mycket goda.

Bedömargruppen vill framhålla vikten av dokumentation av arbetslivsfrämjande åtgärder i den individuella studieplanen. Seminarier ges om forskningsansökningar, alumner har knutits till institutionen och det ges möjligheter utveckla nya kontaktnät i förberedelsen för arbetslivet efter disputationen. En högskolepedagogisk kurs ger poäng inom utbildningen. Förberedelser för verksamhet utanför akademin förekommer om än sparsamt, men projekt har påbörjats genom samverkan med gymnasieskolan, vilket bedömargruppen ser som positivt. Doktorandernas möjligheter att undervisa bedöms vara ett utvecklingsområde.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)