Litteraturvetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan
Arbetsliv och samverkan
Utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet såväl inom som utanför akademin.
Forskarseminariet ger utrymme för att ventilera forskningsansökningar och fyra doktorander har tilldelats postdoktorala anslag efter disputationen. En workshop om publicering i internationella tidskrifter finns. Den högskolepedagogiska kursen ger poäng inom utbildningen och doktoranderna erbjuds undervisning, men bara i nätbaserad form. Flera doktorander har också fortsatt inom akademin, vid lärosätet eller vid andra lärosäten, oftast bara på kortare förordnanden.
Lärosätet framhåller i självvärderingen att utbildningssektorn med undervisning i svenska, utbildning i bokmarknad och förlagskunskap som ett relevant karriärområde ser bedömargruppen som positivt. Ett samarbete med presentation av doktoranders forskning för målgrupper inom en gymnasieskola är under utveckling. Lärosätet understryker forskarutbildningens användbarhet i delar av kulturlivet som mediernas kulturredaktioner och på förlag, men medger också att kopplingen till arbetslivet utanför akademin kan utvecklas mer. Bedömargruppen vill i detta sammanhang framhålla möjligheten att dokumentera förberedelser för arbetslivet i den individuella studieplanen. Det finns ingen utvecklad alumnverksamhet för möten och dialoger med tidigare doktorander. Däremot har alumner numera möjlighet att delta i seminarier och annan verksamhet som "anknutna forskare", vilket kan vara värdefullt för doktorandernas möjligheter att etablera kontakter utanför det egna lärosätet. Vid intervjuerna framkom dessutom att arbetet med självvärderingen lett till att ett seminarium om arbetslivsmöjligheter anordnats efter disputationen.
Arbetsliv och samverkan
Tillfredsställande
Forskningsansökningar för projekt efter disputationen kan ventileras på seminarier, och det finns möjlighet att undervisa, även om kursutbudet delvis är begränsat. Det finns en högskolepedagogisk kurs som ger poäng inom utbildningen. Flera doktorander har fortsatt inom den akademiska världen och ett par har tilldelats forskaranslag. Alumner har knutits till institutionen och därmed kan doktorander utveckla nya kontaktnät. Förberedelser för verksamheter utanför akademin är mer sparsamt utvecklade och bedömargruppen vill framhålla möjligheten att dokumentera detta i den individuella studieplanen.