Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: Jämställdhet

Godkänt kvalitetssäkringsarbete
Publicerad: 2021-11-02
Lärosäte: Umeå universitet
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

Jämställdhet

Bedömning med motivering: Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att lärosätet genom sitt kvalitetssystem säkerställer ett systematiskt arbete med att beakta jämställdhet i utbildningarnas innehåll, utformning och genomförande. Jämställdhet är ett av de genomsyrande perspektiven i kvalitetssystemet, vilket innebär att det systematiskt och på ett integrerat sätt beaktas i ett antal av de ingående aktiviteterna. Bedömargruppen anser att kvalitetssystemet tydligt stödjer en medvetenhet om och synliggörande av jämställdhet. Dock framstår det inte lika klart hur systemet stödjer att åtgärder genomförs, kommuniceras och följs upp.

Det finns en lång tradition av forskning och utbildning inom genus och jämställdhet. Samtidigt beskriver självvärderingen att jämställdhetsarbetet har kommit olika långt på olika delar av lärosätet, vilket förklaras med skillnader i erfarenhet och kompetens hos lärarna.

En ny jämställdhetsintegreringsplan som omfattar lärosätets skyldigheter både som utbildningsanordnare och som arbetsgivare är under framtagande. Inga lärosätesövergripande mål sätts för jämställdhetsarbetet, vilket ligger i linje med lärosätets decentraliserade, tillitsbaserade styrning. Bedömargruppen anser dock att gemensamma mål bidrar till en tydlighet som kan stärka jämställdhetsintegreringen.

Bedömargruppen har identifierat följande utvecklingsområden:

  • Det är oklart hur åtgärder som genomförs återkopplas och följs upp inom kvalitetssystemet.
  • Tydliga mål för jämställdhetsarbetet saknas. I samband med att den nya jämställdhetsplanen tas fram, kan mål eller insatsområden formuleras.
  • Införandet av jämställdhet i utbildningarna har kommit olika långt på lärosätet. Bedömargruppen rekommenderar därför de som kommit längre delar med sig av sina kunskaper till de områden på lärosätet som inte har kommit lika långt.

4.1 Lärosätet säkerställer, genom rutiner och processer, ett systematiskt arbete med att beakta jämställdhet i utbildningarnas innehåll, utformning och genomförande.

Uppfylld

Bedömningsgrunden anses uppfylld. Det finns ett långt framskridet och medvetet arbete med jämställdhetsintegrering vid lärosätet, inte minst det faktum att jämställdhet är ett av de genomsyrande perspektiven i kvalitetssystemet. Perspektiven ska genomsyra all utbildning vid lärosäten och genom att de integreras i kvalitetssystemet blir de synliggjorda och enklare att följa upp. På så sätt säkerställs att studenter och doktorander har möjlighet att utveckla kunskap och kompetens om perspektiven, inklusive jämställdhet, under sin utbildning.

Det faktum att jämställdhet är ett perspektiv i Kvalitetssystem för utbildning innebär enligt bedömargruppen att det blir en naturlig del i de olika kvalitetsaktiviteterna, där det beaktas systematiskt och rutinmässigt. Självvärderingen innehåller en utförlig beskrivning av hur jämställdhet kommer till uttryck, både i form av utbildningarnas innehåll och genomförande och i förhållande till studiesituationen och arbetssituationen för studenter och doktorander. Även andra inlämnade underlag visar hur jämställdhet på olika sätt integreras i kvalitetsarbetet, ofta på ett mycket konkret sätt. Enligt lärosätets kvalitetskrav för utbildningsprogram och huvudområden ska integreringen av jämställdhet i utbildningens utformning och genomförande beskrivas vid ansökan om inrättande av nya utbildningsprogram och huvudområden. Även mer aktiva åtgärder för att motverka ojämställdhet i rekrytering och genomströmning ska beskrivas, vilket är en styrka. Kraven är tydligt formulerade, vilket skapar förutsättningar för en samsyn på vad det innebär att beakta jämställdhet inom utbildning. Andra exempel på hur jämställdhet som perspektiv följs upp i olika aktiviteter är frågor om jämställdhet i studentundersökningar, kursutvärderingar och programutvärderingar. Av underlagen framgår även att jämställdhet beaktas i programmens verksamhetsberättelser och verksamhetsplaner samt i externa utvärderingar.

Självvärderingen lyfter fram flera konkreta exempel på hur jämställdhet beaktas. Även studentinlagan beskriver att det finns ett aktivt arbete med jämställdhet vid lärosätet. Jämställdhet tas i beaktande vid tillsättning av ledamöter i råd, kommittéer och nämnder. Den bilden stärktes vid platsbesöken, när jämställdhetsarbetet i flera fall spontant lyftes fram som ett exempel på en styrka i kvalitetsarbetet. Dock framkommer det inte helt tydligt hur kvalitetssystemet säkerställer att lärosätet återkopplar och genomför åtgärder. I studiebarometern 2018 framkom till exempel att fler kvinnliga studenter än manliga kände oro inför vissa undervisningsmoment och att de hade symptom på psykisk ohälsa. Självvärderingen beskriver att detta underlag använts i seminarier med studierektorer och programansvariga, i möten med studiesociala nätverket, Rådet för lika villkor med mera, men inte hur resultaten återkopplats till studenter och doktorander eller vilka åtgärder som har genomförts.

Tack vare lärosätets mångåriga forsknings- och utbildningsverksamhet inom jämställdhet och genus finns en bred kompetens på området. Inte minst den nationella genusforskarskolan som funnits sedan 2001 är viktig här, eftersom merparten av de som disputerat vid forskarskolan nu arbetar vid lärosätet som forskare och lärare. Forskarskolan involverar samtliga fyra fakulteter, vilket ger en stark struktur för kunskapsutveckling inom de olika disciplinerna. Samtidigt anger självvärderingen att jämställdhetsarbetet har kommit olika långt på olika delar av lärosätet, vilket förklaras med skillnader i erfarenhet och kompetens hos lärarna. Ett utvecklingsområde är därför enligt bedömargruppen att ytterligare arbeta för en bred kunskapshöjning och att använda den höga genusvetenskapliga kompetens som finns vid lärosätet ännu bättre.

Av självvärderingen framgår att lärosätet håller på att ta fram en ny jämställdhetsintegreringsplan och det framkom vid platsbesöken. Det är ett prioriterat arbete som en strategisk grupp ansvarar för. Till skillnad från tidigare kommer den nya planen omfatta lärosätets skyldigheter både som utbildningsanordnare och som arbetsgivare. Arbetet är för närvarande i en fas av faktainsamling. Inga lärosätesövergripande mål sätts för jämställdhetsarbetet, vilket ligger i linje med lärosätets decentraliserade och tillitsbaserade styrning. Bedömargruppen anser dock att gemensamma mål bidrar till en tydlighet som kan stärka jämställdhetsintegreringen och föreslår att några övergripande mål eller insatsområden formuleras i samband med att den nya planen tas fram.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)