Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: Student- och doktorandperspektiv

Godkänt kvalitetssäkringsarbete
Publicerad: 2021-11-02
Lärosäte: Umeå universitet
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

Student- och doktorandperspektiv

Bedömning med motivering: Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet

Tillfredsställande

Bedömargruppen anser att lärosätet säkerställer ett systematiskt arbete för att verka för att studenter och doktorander har möjligheter och förutsättningar för att utöva inflytande över sin utbildning och sin studiesituation. Detta framkom genom självvärderingen och studentinlagan samt bekräftades vid platsbesöken. Det finns tydliga styrdokument som säkerställer studentinflytande och det finns i flera av kvalitetssäkringssystemets aktiviteter. Kursvärderingarna och programråden är viktiga delar för att säkerställa inflytande över utbildning och studentrepresentation finns på alla nivåer för inflytande och på flera nivåer för medbestämmande vid beslutsfattning. Bedömargruppen fick även uppfattningen under platsbesöken att samarbetet mellan lärosätet och studentkåren fungerar väl.

Bedömargruppen har dock identifierat följande utvecklingsområden:

  • Det finns tecken på att studentrepresentationen på de studentnära områdena stundtals är av mer formell karaktär än verklig. Därför bör lärosätet erbjuda en introduktion till alla studentrepresentanter med fokus på deras roll i kvalitetssystemet.
  • Det råder inte konsensus när det gäller ansvaret för studentrepresentanter i kursutvecklingsprocessen eller programråden. Därför bör lärosätet initiera ett arbete tillsammans med studentkårerna för att förtydliga detta.
  • Programråden är inte en integrerad del av kvalitetssäkringssystemet, vilket kan innebära en risk för att uppkomna synpunkter inte lyfts in i kvalitetssäkringsarbetet.
  • Processen för kursvärdering varierar betydligt mellan olika institutioner och ämnesmiljöer. Lärosätet bör utveckla ett arbetssätt för att olika verksamheter kan lära av goda exempel.
  • Förutsättningarna för engelsktalande studenter och doktorander bör stärkas. Viktig information bör finnas översatt till engelska.
  • Doktorandernas inflytande över sin studiesituation bör stärkas. Bedömargruppen anser att det bör finnas ett slags råd för doktoranderna som motsvarar programråden som finns på grundnivå och avancerad nivå.
  • Tillsättningen av doktorander för representation i råd och nämnder sker inte systematiskt.
  • Referensgruppens funktion bör tydliggöras för doktoranderna.

5.1 Lärosätet säkerställer, genom rutiner och processer, ett systematiskt arbete med att verka för studenters och doktoranders möjligheter och förutsättningar att utöva inflytande över utbildningen och sin studiesituation.

Uppfylld

Bedömargruppen anser att lärosätet har rutiner och processer som möjliggör studenters och doktoranders möjligheter till inflytande över utbildningen och studiesituationen. Både självvärderingen och studentinlagan beskriver att goda förutsättningar finns för studentinflytande genom kvalitetssystemets utformning och de formella strukturerna.

Styrdokumentet Regler för studentinflytande vid Umeå universitet är en styrka för lärosätet, eftersom det grundligt beskriver studenternas rätt till inflytande och lärosätets tolkning av högskolelagen, samt tydligt beskriver vilka förutsättningar studenter ska ges för att utöva studentinflytande. Dokumentet behandlar både studenter vid grundnivå och avancerad nivå samt forskarnivå, och därmed omfattas alla studenter och doktorander vid lärosätet.

En utmaning, som bedömargruppen ser, som finns på lärosätet är att studentrepresentanter generellt har sina uppdrag under korta perioder, vanligtvis läsårsvis. Både universitetet och kårerna visade vid platsbesöken en medvetenhet om detta och har vidtagit åtgärder för att underlätta överlämning och introduktion av nya representanter. Bedömargruppen ser dock att det finns variationer i vilken effekt dessa åtgärder har haft, och studentkårerna framför att det finns ett fortsatt behov av att ytterligare förbättra introduktionen av nya studentrepresentanter. Bedömargruppen anser därför att detta är ett utvecklingsområde för lärosätet och att det fortsatta arbetet bör ske i samråd med studentkårerna samt inkludera även studentrepresentanter på kurs- och programnivå.

Umeå universitet beskriver i självvärderingen och vid platsbesöken programråden som ett viktigt forum för kvalitetssäkring och som en stor styrka. Bedömargruppen fick det bekräftat under platsbesöken av både studentrepresentanter, studentkårerna och lärare att dessa råd har stor betydelse för utvecklingen av programmen. Programråden beskrivs dock inte i kvalitetssystemet, vilket bedömargruppen menar kan leda till otydlighet och rekommenderar därför att programrådens roll tydliggörs i kvalitetssäkringsarbete. Det bör även framgå vilket beslutsmandat programråden har. Bedömargruppen anser också att studentrepresentanterna bör få tydligare formella förutsättningar för medverkan och inflytande. Bedömargruppen instämmer med studentkårerna att de studenter som är programrådsrepresentanter bör få möjlighet till att medverka på möten genom att schemalägga möten efter studenternas studiescheman, vilket studenterna vid platsbesöket påpekade inte alltid sker, samt att de får en introduktion till kvalitetssystemet och studenternas del i kvalitetssäkringen av utbildning.

Processen för kursutvärdering varierar stort över lärosätet, vilket bekräftas både genom platsbesöket och dokumentation. Den kursansvariga får stora friheter att anpassa processen i sin kurs, vilket enligt studentinlagan ger varierat resultat. Bedömargruppen finner exempelvis att kursutvärderingsprocessen som platsbesökets fördjupningsspår Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot it-miljöer har är föredömligt. Det sker där löpande kursutvärderingar med några frågor från första dagen, under kursen samt i slutet av kursen. Detta gör att det löpande arbetet med små justeringar uppmärksammas och förbättras under kursens gång. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att lyfta fram sådana goda exemplen genom kollegialt delande, för att uppmuntra löpande studentaktiva utvärderingar och kursutveckling.

Bedömargruppen uppmärksammade genom underlagen och vid platsbesöken att olika tjänster används (t.ex. mentimeter och surveymonkey) för kursvärdering och det framkom även att det är stor skillnad på kursvärderingarnas frågor, vilket gör att det är svårt att få en sammanställning och jämförelse över hela lärosätet, både till följd av olika tjänster och olika frågor. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att se över systemen och tjänsterna som används, för att i ökad utsträckning möjliggöra för att kursutvärderingarna ska gå att jämföra.

På lärosätet är det flera internationella studenter och doktorander. Bedömargruppen anser att deras begränsningar i det svenska språket inte får vara ett hinder för att kunna ta till sig viktig information eller för att kunna vara student- eller doktorandrepresentanter i råd eller nämnder. Studentinlagan belyser att inte all viktig information finns på engelska, vilket även styrktes av lärarrepresentanter vid platsbesöken. Bedömargruppen anser att det ska finnas tydliga rutiner för översättning av relevant information och styrdokument samt att information på webbplatsen och lättillgänglig information för allmänheten ska finnas tillgänglig på engelska.

I självvärderingen framgår att det finns en referensgrupp för varje doktorand. Platsbesöken visade att ett av syftena med gruppen är att minska risken för utsatthet och att följa upp den individuella studieplanen. Bedömargruppen anser att detta är föredömligt och att det är ett bra steg i rätt riktning för att säkerställa trygghet i rollen som doktorand och för att löpande ha fler personer som är insatta i studiesituationen och studieplanering. På platsbesöket framkom det dock att rollen som referensgruppen har samt vilka som sitter i den, inte är tydlig för doktoranderna, vilket bedömargruppen anser bör klargöras. Det framkom även vid platsbesöken att det är otydlighet i hur inflytande över utbildningen sker för doktorander och därför föreslår bedömargruppen att det bör tillskapas ett motsvarande råd för doktoranderna, så som programrådens roll fungerar för studenter på grundnivå och avancerad nivå.

Platsbesöken visade också att det inte alltid sker tillsättning för representation av doktorander i råd och nämnder systematiskt, utan doktorander kan tillsättas utifrån personliga relationer till personal på lärosätet. Bedömargruppen anser att tillsättningen bör ske systematiskt genom de doktorandsektioner som finns inom studentkårerna, för att skapa en tydligare koppling till kårernas rättighet att utse student- och doktorandrepresentanter.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)