Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: Student- och doktorandperspektiv

Godkänt kvalitetssäkringsarbete med förbehåll
Publicerad: 2022-02-22
Lärosäte: Högskolan i Gävle
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

Student- och doktorandperspektiv

Tillfredsställande

Lärosätet har på ett tillfredsställande sätt visat att man säkerställer att studenter och doktorander har ett inflytande över både sin utbildning och den allmänna studiesituationen. Det finns ett fungerande och systematiskt samarbete mellan studentkåren och ledningen på central nivå, liksom mellan studenter och personal på kurs- och utbildningsnivå. Lärosätet har kunnat visa flera goda exempel på när studentinflytandet fått betydelse för dess arbete i praktiken. Vid platsbesök framkom konkreta förändringar av dels kursupplägget på utbildningsnivå, dels kvalitetssystemet där studenternas inflytande haft en betydande påverkan. Mentorssystemet för doktorander är ett annat positivt exempel som stärker de forskarstuderandes möjligheter att påverka sin utbildning och studiesituation. Samtidigt anser bedömargruppen att det finns ett utvecklingsområde för lärosätets kommunikation av kursvärderingarnas resultat till presumtiva studenter. Ett annat utvecklingsområde är enligt bedömargruppen att delar av lärosätets kvalitetsgranskningsarbete som berör studenternas studiesituation sker utan sammankoppling med verksamhetsplaneringen vid enheten för verksamhets- och ledningsstöd (EVL). Trots detta anser bedömargruppen att lärosätet lyckats visa att man på ett tillfredsställande sätt säkerställer både studenternas och doktorandernas möjligheter att utöva inflytande över utbildningen.

Bedömargruppen har identifierat följande styrkor:

· Lärosätet säkerställer systematiskt möjligheter till student- och doktorandinflytande genom att representanter bereds plats i samtliga beredande och beslutande organ.

· Studentkåren har ett nära samarbete med lärosätet och får regelbundet tillfälle att uttrycka sina åsikter på både formell och informell väg.

· Det finns flera goda exempel på tillfällen när studentinflytandet har fått en viktig betydelse i praktiken vid lärosätet, i synnerhet för utformandet av utbildning och kursvärderingarna.

Bedömargruppen har identifierat följande utvecklingsområden:

· Lärosätet behöver säkerställa att resultaten från kursvärderingarna systematiskt kommuniceras till relevanta aktörer, bland annat presumtiva studenter.

· Lärosätet behöver systematiskt säkerställa att de viktigaste dokumenten som rör kvalitetssäkringsarbetet tillgängliggörs för engelskspråkiga studenter och doktorander.

· Lärosätet behöver säkerställa att resultaten från enkäten som rör studenternas studiesituation systematiskt tas om hand i EVL:s verksamhetsplanering och uppföljning.

5.1 Lärosätet säkerställer, genom rutiner och processer, ett systematiskt arbete med att verka för studenters och doktoranders möjligheter och förutsättningar att utöva inflytande över utbildningen och sin studiesituation.

Uppfylld

Lärosätet har visat att det finns ett systematiskt arbete för att främja student- och doktorandinflytande på både central och lokal nivå. Studentrepresentanter bereds plats i beslutande och beredande organ och det finns en regelbunden och formaliserad dialog mellan ledningen och studentkåren. Under platsbesöken framkom flera goda exempel på hur student- och doktorandinflytandet haft en stor betydelse i praktiken. Samtidigt finns det flera utvecklingsområden vid lärosätet såsom att resultaten från kursvärderingarna behöver systematiskt kommuniceras till alla relevanta aktörer, däribland presumtiva studenter.

I lärosätets kvalitetspolicy beskrivs att utbildningsmiljön vid lärosätet ska präglas av ett studentperspektiv och i synnerhet studentinflytande. Studentperspektivet finns med som ett av sex teman i lärosätets tematiska kvalitetsutveckling där dels processer för kurs- och programutvärderingar, dels studentinflytandet i utbildningsråden granskas. Student- och doktorandrepresentation finns i de beslutande organen vid lärosätet och lyfts fram som en styrka i lärosätets självvärdering.

Under platsbesöken framkom både i intervjuer med lärosätesledningen och med kårrepresentanter att det finns ett välfungerande samarbete för att öka studentengagemanget vid lärosätet. Detta för att till exempel motarbeta vakanta studentrepresentantuppdrag. Också detta tyder på att det finns goda rutiner vid lärosätet för att fånga upp brister i studentinflytandet och hitta åtgärder i samråd med studentkåren. Studentrepresentanter finns även representerade i lärosätets ledningsgrupp.

Det finns också goda exempel på doktorandernas möjligheter till att påverka sin utbildning vid lärosätet. De senaste åren har ett nytt mentorssystem införts för att möjliggöra för doktorander att lyfta fram frågor som rör studiesituationen med ytterligare en person förutom handledaren. Under platsbesök framgick att detta är ett uppskattat system trots att det är relativt nyligen införts och ännu inte omfattar alla lärosätets doktorander. Bedömargruppen anser att detta är ett gott exempel eftersom det kan möjliggöra för uppkomsten av fler sätt för doktoranderna att utöva inflytande över sina utbildningar.

Det finns flera goda exempel på när student- och doktorandinflytandet fått en viktig betydelse i lärosätets kvalitetssäkringsarbete. Vid platsbesöken framkom att utbildnings- och forskningsnämnden (UFN) på studentrepresentanternas initiativ inlett ett arbete med att uppdatera lärosätets kursvärderingar. Detta tyder enligt bedömargruppen på att studentinflytandet också i praktiken har en viktig betydelse för att upptäcka och åtgärda brister i lärosätets kvalitetssäkringsarbete. Av självvärderingen framgår att svarsfrekvensen i kursvärderingarna är låg och att detta är önskvärt att höja. Bedömargruppen delar den uppfattningen.

Ett annat exempel på när studentinflytandet haft en viktig betydelse är den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU). Under det första platsbesöket framgick att lärosätet förändrat sina rutiner. Detta skedde som en reaktion på att studenterna i olika samverkansforum berättade att många har svårt att klara utbildningen på heltid. Det togs då fram en plan för att förlänga utbildningen, vilket också genomfördes.

Ett utvecklingsområde för lärosätets arbete med kursvärderingar är enligt bedömargruppen hur resultaten kommuniceras till relevanta aktörer. I lärosätets självvärdering framgår att resultaten från kursvärderingarna kommuniceras till studentrepresentanterna i UFN och i akademiråden. Samtidigt har lärosätet inte visat att resultaten från kursvärderingarna tillgängliggörs för de studenter som är intresserade att söka kursen vid ett senare kurstillfälle. Bedömargruppen anser att hur en kurs tagits emot av studenterna är relevant information inte bara för de studenter som gått kursen utan också för de kommande studenterna. Det är viktigt att studenterna får se att deras åsikter har betydelse för vidareutvecklingen av utbildningen för att de ska utnyttja sitt inflytande.

Ett annat utvecklingsområde för lärosätet är tillgången av dokumentation på engelska. Vid ett platsbesök framkom att dokumentation och delar av läroplattformen Canvas bara är tillgängliga på svenska. Detta är särskilt relevant för lärosätets inte obetydliga andel engelskspråkiga studenter och doktorander. Eftersom tillgängligheten av relevanta dokument är nödvändigt för att alla lärosätets studenter och doktorander ska kunna utöva sitt studentinflytande, anser bedömargruppen att detta är ett utvecklingsområde.

Ett tredje utvecklingsområde är att delar av lärosätets arbete för att säkerställa kvaliteten på studenternas studiesituation inte är en del av det kvalitetssäkringssystemet. Vartannat år skickas en enkät ut till studenterna om deras allmänna studiesituation. Trots att enkäten är en viktig del i kvalitetssäkringen av studenternas studiesituation och bland annat innehåller frågor som rör digital infrastruktur, är den inte en tydlig del av lärosätets beskrivna kvalitetssäkringssystem. Bedömargruppen anser att resultaten från enkäten tydligare bör ingå i EVL:s verksamhetsplanering och uppföljning. Bedömargruppen anser också att enkäten bör ingå i kvalitetssäkringssystemet, exempelvis inom ramen för den tematiska kvalitetsutvecklingen under antingen Studentperspektiv eller Förutsättningar.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)