Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Godkänt kvalitetssäkringsarbete
Publicerad: 2021-10-12
Lärosäte: Göteborgs universitet
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

Arbetsliv och samverkan

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet

Tillfredsställande

Intrycket från de samlade underlagen är att lärosätet lägger stor vikt vid att utveckla studenternas och doktorandernas beredskap att möta förändringar i arbetslivet och har en väl fungerande samverkan med alumner och berörda delar av arbetslivet. Genom ett särskilt kriterium i utvärderingarna med extern bedömning kontrollerar lärosätet att studenterna når målen för utbildningarna och säkerställer att studenterna är förberedda på att möta förändringar i arbetslivet. I dessa utvärderingar ingår oftast en arbetslivsrepresentant.

Bedömargruppen har identifierat följande huvudsakliga styrkor:

  • Lärosätet lägger stor vikt vid att utveckla kontakter med arbetslivet och det omgivande samhället.
  • Fakulteterna har, med stöd från universitetsledningen, utvecklat former för kontakter med arbetslivet och det omgivande samhället som är anpassade till fakulteternas behov och förutsättningar.
  • Studenterna anger i studentinlagorna att lärosätet har ett stort intresse och bedriver ett systematiskt arbete för att förbereda studenterna för förändringar i arbetslivet.

Bedömargruppen har identifierat följande huvudsakliga utvecklingsområden:

  • Lärosätet rekommenderas att vidareutveckla systematiken i kontakterna med arbetslivet och det omgivande samhället genom utvärderingar, åtgärder och uppföljning i syfte att ständigt utveckla användningen av dessa i lärosätets kvalitetsarbete.
  • Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att ge ännu bättre förutsättningar till benchmarking mellan fakulteterna genom att utveckla systematiken enligt ovan.
  • Lärosätet kan utveckla hur resultatet av alumnundersökningarna tas tillvara i kvalitetsarbetet.

Bedömning av bedömningsgrunden:

6.1 Lärosätet säkerställer, genom rutiner och processer, att utbildningarna utvecklar studenternas och doktorandernas beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Uppfylld

I självvärderingen beskriver lärosätet ett stort antal aktiviteter inom detta bedömningsområde. Viktiga inslag är alumnundersökningar, arbetslivsdagar, verksamhetsförlagd utbildning, särskilda kurser kopplade till arbetslivet, adjungerade lärare från arbetslivet, kommittéer med externa rådgivare och referensgrupper med medverkan från arbetslivet.

I självvärderingen beskrivs två projekt med temat "Arbetslivsperspektiv i utbildningen" inom ramen för lärosätets systematiska modell för intern och extern benchmarking. I nulägesanalysen tar lärosätet upp flera områden, där vissa har resulterat i handlingsplaner. Av självvärderingen framgår däremot inte hur åtgärderna i handlingsplanerna ska utvärderas. Det ser bedömargruppen som ett tecken på att lärosätet har möjlighet till systematiska förbättringar i rutinerna.

I utbildningsutvärderingarna med extern bedömning ingår som ett kriterium att bedöma om utbildningen är relevant för studenternas, doktorandernas och samhällets behov. Vidare anges i självvärderingen att det ofta ingår en representant för arbetslivet i bedömargrupperna för utbildningsutvärdering med extern bedömning, något som bekräftas i underlagen som bedömargruppen har tagit del av. Av resultaten från utbildningsutvärderingarna med extern bedömning får bedömargruppen intrycket att granskade utbildningar i hög grad är relevanta för studenternas, doktorandernas och samhällets behov. Den bilden har även bekräftats för bedömargruppen vid platsbesöken.

I självvärderingen framhåller lärosätet att en viktig utgångspunkt för att säkerställa att studenterna har de förmågor som krävs för ett kommande yrkesliv, är att vissa av de nationella examensmålen som regleras i högskoleförordningen är generiska och rör studenternas förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap, att utveckla sin kompetens, samt att självständigt identifiera och lösa problem. Se även bedömningsgrund 3.4 för lärosätets process att säkerställa konstruktiv länkning mellan examensmål och utbildningarnas lärandemål. Genom utbildningsutvärdering med extern bedömning kontrollerar lärosätet att studenterna ges möjlighet att nå examensmålen för utbildningarna och säkerställer att utbildningarna utvecklar studenternas och doktorandernas beredskap att möta förändringar i arbetslivet, vilket enligt bedömargruppen fungerar ändamålsenligt. För forskarnivå finns också motsvarande examensmål i inventeringsverktyget.

I självvärderingen framhåller lärosätet att formerna för samverkan med arbetslivet är utbildningsanpassat inom utbildningarna som förbereder studenterna för en tydligt definierad yrkesroll. Inom professionsutbildningar och konstnärliga utbildningar är det vanligt att adjungera eller anställa lärare med kompetens från arbetslivet, framhåller lärosätet. Verksamma konstnärer, personal inom hälso- och sjukvård och lärare inom skolverksamhet är nödvändiga för kvaliteten i dessa utbildningar. För yrkesexamensprogram tillkommer verksamhetsförlagda moment och kurser som för studenterna medför en tydlig arbetslivsanknytning. Vid flera fakulteter anordnar studentkårerna arbetsmarknadsmässor och liknande aktiviteter för studenterna, ofta med stöd från fakulteten i form av ekonomiska bidrag och lokaler. De exempel som lärosätets självvärdering förmedlar framkom även i flera fall i samband med platsbesöken. Bedömargruppen har tagit del av en rad exempel som visar på att lärosätet använder rutiner och processer för att säkerställa att utbildningarna utvecklar studenternas och doktorandernas beredskap inför arbetslivet.

Studentkåren vid Handelshögskolan pekar i sin studentinlaga på betydelsen av Handelshögskolans råd som särskilt värdefullt för samverkan mellan fakulteten och näringslivet samt att kåren har ett eget mycket aktivt arbete med att utveckla kontakter med näringslivet, vilket bedömargruppen ser som positivt.

Sammanfattningsvis anser bedömargruppen att lärosätet säkerställer att utbildningarna utvecklar studenternas och doktorandernas beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)