Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: Jämställdhet

Godkänt kvalitetssäkringsarbete
Publicerad: 2021-10-12
Lärosäte: Göteborgs universitet
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

Jämställdhet

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet

Tillfredsställande

Av självvärderingen framgår att lärosätet särskilt uppmärksammar att främja jämställdhet i det lokala kontinuerliga uppföljnings- och utvecklingsarbetet, samt att en av kvalitetsarbetets utgångspunkter är likabehandling. Enligt Vision 2020 ska lärosätet arbeta systematiskt med frågor om mångfald, jämställdhet och likabehandling, för att motverka ojämlika villkor och strukturer. Bedömargruppen anser att åtgärderna inom jämställdhetsarbetet på lärosätet är tillfredsställande, särskilt på central nivå utifrån kvalitetspolicyn och på fakultetsnivå genom styrdokument, men att det trots detta finns behov av att ytterligare utveckla systematiken i hur jämställdhet beaktas i utbildningarnas innehåll, utformning och genomförande över hela lärosätet.

Bedömargruppen har identifierat följande huvudsakliga styrkor:

  • I både lärosätesgemensamma och fakultetsspecifika verksamhets- och handlingsplaner finns åtgärder som syftar till att öka jämställdheten i utbildningens innehåll, utformning och genomförande.
  • Handläggningsordningar finns för inrättande av nya utbildningar och kursplaner som bidrar till att säkerställa jämställdhet med frågor om ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens innehåll.
  • Platsbesöken och dokumentationen bekräftar att flera åtgärder har genomförts, som att åtgärda litteraturlistor, införa strategier för jämställdhetsintegrering och arbeta övergripande med systematiskt mångfalds-, jämställdhets- och likabehandlingsarbete på lärosätet.

Bedömargruppen har identifierat följande huvudsakliga utvecklingsområde:

  • Lärosätet behöver förbättra systematiken i införandet av jämställdhet i utbildningarnas innehåll, utformning och genomförande.

Bedömning av bedömningsgrunden:

4.1 Lärosätet säkerställer, genom rutiner och processer, ett systematiskt arbete med att beakta jämställdhet i utbildningarnas innehåll, utformning och genomförande.

Uppfylld

I självvärderingen framgår det att lärosätet i Vision 2020 bestämt att de ska arbeta aktivt och systematiskt med frågor om mångfald, jämställdhet och likabehandling för att motverka ojämlika villkor och strukturer. Självvärderingen och annan skriftlig dokumentation samt platsbesöken bekräftade för bedömargruppen att jämställdhet ingår som en aspekt vid genomförandet av kvalitetspolicyn, genom att en av kvalitetsarbetets utgångspunkter är likabehandling och genom att det särskilt uppmärksammas att jämställdhet ska främjas i det kontinuerliga uppföljnings- och utvecklingsarbetet.

Bedömargruppen noterar att det övergripande styrdokumentet Policy för jämställdhet och likabehandling, som exempelvis tar upp att samtliga chefer har ett ansvar för att frågor om jämställdhet och likabehandling, beaktas inom ramen för respektive verksamhet och i utvecklingen av verksamheten. I underlag som har förmedlats inför platsbesök framgår för bedömargruppen att det i handlings- och verksamhetsplaner också har föreslagits en rad konkreta åtgärder på området de senaste åren.

I kurserna som anordnas för lärare av enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL) finns innehåll som behandlar aspekter av jämställdhet. Exempelvis innehåller den första av de tre obligatoriska baskurserna i högskolepedagogik lärandemål om juridiska, normkritiska och etiska aspekter i läraruppdraget. I kursen Handledning i forskarutbildning finns lärandemål om jämställdhet och likabehandling i forskarutbildning, vilket bedömargruppen ser som positivt.

I enlighet med lärosätets styrdokumentet Handläggningsordning för inrättande och avvecklande av utbildningsprogram och huvudområden ska berörd fakultetsstyrelse innan de inrättar ett utbildningsprogram redogöra för utbildningsnämnden (UN) hur jämställdhet och jämställdhetsperspektiv beaktas i utbildningens innehåll. Av självvärderingen framgår att lärosätet har formulerat krav på att ett jämställdhetsperspektiv ska ha beaktats vid fastställande av kursplaner samt finnas med i kursernas innehåll och utformning. Platsbesöken bekräftade för bedömargruppen att lärosätet har riktlinjer för hur varje fakultet ska beakta jämställdhet i utbildningarnas innehåll, utformning och genomförande. Vid platsbesöken fick bedömargruppen intrycket att lärosätet arbetar aktivt med systematiken i att beakta jämställdheten i utbildningarna, men att det är variation mellan fakulteterna och institutionerna i hur omfattande arbetet är. Det är därför bedömargruppens uppfattning att lärosätet behöver förbättra systematiken i införandet av jämställdhet i utbildningarnas innehåll, utformning och genomförande.

Sammanfattningsvis anser bedömargruppen trots det angivna utvecklingsområdet att lärosätet säkerställer ett systematiskt arbete med att beakta jämställdhet i utbildningarnas innehåll, utformning och genomförande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)