Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: 1. Styrning och organisation

Godkänt kvalitetssäkringsarbete med förbehåll
Publicerad: 2021-12-14
Lärosäte: Stockholms universitet
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

Bedömning med motivering Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet

Tillfredsställande

Lärosätets system för kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildning håller generellt sett hög kvalitet. Systemet är noggrant uppbyggt för att involvera hela lärosätet. Dess koppling till lärosätets mål och strategier är något otydligare på detaljnivå men fungerar väl på en övergripande nivå. Lärosätets kvalitetspolicy är offentlig och presenteras tillsammans med övriga styrande dokument inom kvalitetssystemet på öppna webbplatser. Det framgår tydligt att kvalitetspolicyn utgår från lärosätets strategier.

Ansvarsfördelningen för kvalitetsarbetet är tydlig, trots att den är olika uppbyggd inom lärosätets två övergripande vetenskapsområden: det humanvetenskapliga området och det naturvetenskapliga området. Bedömargruppen är mycket positiv till hur lärosätet har arbetat och fortsätter att arbeta med att skapa delaktighet, engagemang och ansvar för kvalitetsarbetet bland studenter och lärare. Dock finns det vissa undantag för de internationella studenternas och doktorandernas delaktighet.

Bedömargruppen noterar att det finns brister i kursutvärderingarna, vilka påverkar bedömningen av lärosätets systematiska tillvaratagande av resultat från kvalitetssystemet i det lärosätesgemensamma kvalitetsarbetet och i utvecklingen av kvalitetssystemet. Ett förbättringsarbete har dock påbörjats, men återkopplingen av kursvärderingsresultat till studenterna sker inte alltid på beslutat sätt och information om resultat från kvalitetssystemet som är riktad till olika externa intressenter kunde vara mer utvecklad än vad som i dagsläget är fallet.

Bedömargruppen vill lyfta fram följande styrkor inom bedömningsområdet:

· Lärosätet präglas av en genomtänkt organisation med flera nya enheter.

· Rektors kvalitetsdialoger utgör ett mycket förtjänstfullt inslag i uppföljningen av utbildningarna.

· Det finns många utmärkta styrdokument som redan bidragit kraftigt till en kvalitetskultur.

· Lärosätet har inrättat nya och mer detaljerade regler för studentinflytande.

· Det finns vid lärosätet en ökande kunskap och allt större intresse för kvalitetsarbete hos anställda.

Bedömargruppen vill lyfta fram följande utvecklingsområden som mest angelägna:

· Arbetet med studenternas kursvärderingar och studiesituation behöver bli mer omfattande och inbegripa alla ämnen, nivåer och studentgrupper inom lärosätet.

· Lärosätet behöver förbättra sitt arbete med att sprida resultat och åtgärder från kvalitetssystemet till relevanta intressenter, framför allt studenter och externa parter.

· Lärosätet skulle med fördel kunna inrätta programutvärderingar, förslagsvis vid slutet av varje utbildning.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)