Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: 6. Arbetsliv och samverkan

Godkänt kvalitetssäkringsarbete med förbehåll
Publicerad: 2021-12-14
Lärosäte: Stockholms universitet
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

Bedömning med motivering Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet

Inte tillfredsställande

Det är betydelsefullt att lärosätets system för kvalitetssäkring också innefattar en systematisk uppföljning av hur väl utbildningarna fyller det övergripande syftet att förbereda studenterna för ett yrkesliv och för ett samhälle som förändras. Kunskaper om arbetsmarknaden bör systematiskt återkopplas och användas i utvecklingen av lärosätet på alla nivåer.

I lärosätets interna utbildningsgranskningar inom vilka samtliga utbildningar genomgår granskning vart sjätte år ingår ett kriterium om att utbildningen ska vara användbar och förbereda studenter för förändringar i arbetslivet. Likaså ingår ett kriterium om arbetslivsanknytning i rutinerna vid etablering av nya utbildningar. Vid sidan om detta slags uppföljning är det enbart kursutvärderingar som sker med en lärosätesgemensam systematik och bedömargruppen efterlyser en mer systematisk uppföljning av arbetslivsanknytningen under tidsspannet mellan det att de interna utbildningsgranskningarna infaller. Bedömargruppens uppfattning är också att det inte framgår vad de nämnda kriterierna avseende arbetslivsanknytning egentligen innebär och hur de angivna processerna säkerställer systematik i hur arbetslivet påverkar utbildningarna både vad gäller utbud och innehåll. Det kontinuerliga kvalitetsarbetet med avseende på arbetslivsanknytningen ger utifrån självvärderingen och vad som framkom vid platsbesök ett tämligen fragmentariskt intryck sett till lärosätet som helhet. Bedömargruppen vill poängtera att det naturligtvis också finns många goda exempel på samverkan och på arbetslivsrelaterade inslag i utbildningarna.

Bedömargruppen vill lyfta fram följande styrkor inom bedömningsområdet:

· Det finns goda exempel på arbetslivsanknytning inom många utbildningar, samt goda exempel på alumnundersökningar.

· För flera av utbildningarna finns programråd med extern representation.

· Utbildningens användbarhet i det kommande arbetslivet finns som ett kvalitetskriterium i de interna utbildningsgranskningarna och i anhållan om etablering av en ny utbildning ska förutsättningarna för arbetslivskoppling beskrivas.

Bedömargruppen vill lyfta fram följande utvecklingsområden som särskilt angelägna:

· Lärosätet bör överväga att inrätta programråd eller motsvarande för samtliga yrkesutbildningar och även för utbildningar med sammanhängande kurser inom ett ämne, till exempel huvudområden i generella examina. Dessa programråd bör ha extern representation och riktlinjer för vad lärosätet vill uppnå med de externa representanternas hjälp.

· Det genomförs inte regelmässigt några programutvärderingar vid slutet av eller strax efter utbildningarna, vilka skulle kunna vara ett värdefullt tillskott till den fortlöpande uppföljningen av arbetslivsanknytningen.

· Lärosätet skulle kunna arbeta med alumnundersökningar och analysen av dem på ett mer strategiskt och områdesövergripande sätt.

· Lärosätet kunde med fördel ha med extern representation i de granskningsgrupper som är verksamma i samband med interna utbildningsgranskningar.

· Lärosätet bör överväga att tillsätta en utredning som analyserar systemet för kvalitetssäkring ur arbetslivssynvinkel och som kan föreslå förbättringar.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)