Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: 3. Utformning, genomförande och resultat

Godkänt kvalitetssäkringsarbete med förbehåll
Publicerad: 2021-12-14
Lärosäte: Stockholms universitet
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

Bedömning med motivering Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet

Tillfredsställande

Lärosätets arbete med utbildningens utformning, genomförande och resultat fungerar i huvudsak väl, även om det också finns en del utvecklingsområden. Bedömargruppen har identifierat många ändamålsenliga processer vid lärosätet och det finns tydliga styrdokument bland annat för inrättande och nedläggning av utbildningar, vilket också bekräftas av studentkårerna. Det centrala systemet för regelbunden uppföljning av utbildning är den interna utbildningsgranskningen med dess dialogbaserade uppföljning som i huvudsak fungerar väl. Bedömargruppen har fått ta del av flera exempel på att lärosätet följer upp och genomför åtgärder för att utveckla utbildningen.

Ansvarsfördelningen när det gäller det utbildningsnära kvalitetsarbetet är också tydlig. Ansvaret för både det systematiska kvalitetsarbetet och periodiska granskningar är delegerat till institutionerna enligt lärosätets tillitsbaserade styrningsmodell och institutionernas arbete med att vidta åtgärder och att utveckla utbildningarna följs upp kontinuerligt och systematiskt inom kvalitetssystemet med hjälp av de centrala kvalitetssäkrande aktiviteterna. Studierektorerna har en viktig roll för kursvärderingsprocessen där de bland annat systematiskt följer upp kurser och har dialog med lärarna om resultaten.

Bedömargruppen vill lyfta fram följande styrkor:

· Det finns tydliga målrelaterade betygskriterier beskrivna. Betygskriterierna skapar goda förutsättningar på kursplanenivå för att mål, undervisningsformer och examination hänger ihop – så kallad konstruktiv länkning.

· Kursmoment om vetenskaplighet och om forskningsetik är obligatoriska i alla utbildningar vid lärosätet

· Systemet med granskningsrapporter, kvalitetsrapporter, kvalitetsdialoger och uppföljning av vidtagna åtgärder medger en god uppföljning och kvalitetsutveckling av utbildningarna.

Följande utvecklingsområden har identifierats som särskilt angelägna:

· Lärosätet bör utveckla rutiner eller rekommendationer för hur kursbeskrivningar ska utformas för

att underlätta studenternas förståelse för kursen och för hur deras läraktiviteter kopplas till

examinationen.

· Det finns brister i hur medarbetare följer rutinerna för kursvärderingar och efterföljande kursanalyser. Lärosätet bör därför följa upp och säkerställa att rutinerna efterföljs.

· Det förekommer bristfällig återkoppling och kommunikation av kursvärderingsresultat och av de åtgärder som genomförs. Lärosätets definition av relevanta intressenter är också alltför snäv och bör omvärderas.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)