Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: 2. Förutsättningar

Godkänt kvalitetssäkringsarbete med förbehåll
Publicerad: 2021-12-14
Lärosäte: Stockholms universitet
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

Bedömning med motivering Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet

Tillfredsställande

Lärosätets kvalitetssystem ger överlag goda möjligheter att genomföra utbildningarna och att säkerställa att lärarnas vetenskapliga och pedagogiska kompetens motsvarar utbildningsverksamhetens behov. Det finns många goda exempel och tydliga riktlinjer. Det framgår dock av underlagen och platsbesöken att det finns utvecklingsområden för systematiken i det pedagogiska stödet och läranderesurserna, samt för de rutiner och processer som säkerställer att studenter och doktorander får goda förutsättningar att genomföra utbildningen inom planerad studietid. Bedömargruppen konstaterar också att det finns alltför stora skillnader mellan olika ämnen och mellan olika student- och doktorandgrupper. Därför vill bedömargruppen uppmana lärosätet att se över rutinerna och processerna för att säkerställa systematiken.

Bedömargruppen vill lyfta fram följande styrkor inom bedömningsområdet:

· Lärosätet erbjuder flera pedagogiska åtgärder, till exempel verksamheten vid Centrum för universitetslärarutbildning (CeUL), rektors kvalitetsmedel, pedagogiska ambassadörer, pedagogiska kontaktpersoner och lärarkonferenser.

· Det finns tydliga riktlinjer och regelverk som ger personalen tillgång till en främjande forskningsmiljö och pedagogisk fortbildning.

· Biblioteket ger en kurs i stöd för avhandlingsarbetet.

· Studenthälsan, Studie- och språkverkstaden samt studievägledningen ger rådgivning under pandemin på kreativa sätt.

Bedömargruppen vill lyfta fram följande utvecklingsområden som mest angelägna:

· Lärosätet bör ha en tydligare och mer jämlik systematik för att bevilja pedagogiskt stöd till studenter.

· Uppföljningen av individuella studieplaner och kursvärderingar på forskarnivå behöver ha en tydligare systematik.

· Lärosätet bör ha en infrastruktur för att kunna ge stöd till internationella studenter och doktorander.

· Lärosätet bör ha en mer systematisk uppföljning och åtgärdsbenägenhet för analyser av genomströmning och avhopp.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)