Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: 4. Jämställdhet

Godkänt kvalitetssäkringsarbete med förbehåll
Publicerad: 2021-12-14
Lärosäte: Stockholms universitet
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

Bedömning med motivering Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet

Tillfredsställande

Lärosätet har höga ambitioner med sitt jämställdhetsarbete och det är en viktig fråga för ledningen. Det övergripande arbetet skapar goda förutsättningar för att jämställdhet ska beaktas i utbildningarnas innehåll, utformning och genomförande och det finns goda exempel på systematiskt jämställdhetsarbete till exempel inom rekrytering och befordran.

Vid interna utbildningsgranskningar som äger rum vart sjätte år följs jämställdhet upp genom kvalitetskriteriet "Arbetet med jämställdhet i utbildningen är relevant och ändamålsenligt" och bland annat detta om att jämställdhet ska följas upp anges i styrdokumentet Regler för utbildningsgranskningar. I dessa regler samt exempelvis i mallen för granskningsrapporter återfinns tydliga instruktioner om att granskningen ska fokusera på "hur man arbetar för att främja jämställdhet avseende utbildningens förutsättningar, innehåll och genomförande". Det finns även i Regler och handläggningsordning för etablering och avveckling av utbildning tydliga kriterier för att jämställdhet ska beaktas i samband med nyinrättande av utbildningar, såväl med avseende på utbildningens planering och innehåll som dess utförande. Jämställdhet tas vidare upp som en målsättning i lärosätets strategier och det finns en lärosätesgemensam plan för jämställdhetsintegrering. Det framgår dock av underlagen att jämställdhet med få undantag tolkas i termer av antal kvinnor respektive män, vilket är en alltför snäv tolkning om granskningen ska syfta till att utvärdera om jämställdhet beaktas i utbildningens innehåll och genomförande. Bedömargruppen har sett bara ett fåtal exempel där uppföljningssystemet fångar den bristen, utan den lämnas oftast okommenterad. Därför föreslår bedömargruppen att lärosätet bör problematisera och diskutera jämställdhetsbegreppet till exempel i samband med den i hög grad dialogbaserade uppföljning av utbildningen som präglar lärosätets kvalitetssystem, samt att det behöver utvecklas rutiner för att granska och genomföra åtgärder som är utbildningsspecifika.

Bedömargruppen vill lyfta fram följande styrkor inom bedömningsområdet:

· Jämställdhet är en viktig och prioriterad fråga för ledningen.

· Vid rekrytering och befordran tas jämställdhetsaspekten systematiskt tillvara.

· Jämställdhet är en del av de övergripande processerna för kvalitetsarbetet och ingår som ett

kriterium både i interna utbildningsgranskningar och vid etablering av nya utbildningar.

Bedömargruppen vill lyfta fram följande utvecklingsområden inom bedömningsområdet:

· Lärosätet bör problematisera och diskutera jämställdhetsbegreppet för att öka förståelsen för att

jämställdhet är mer än antalet eller andelen kvinnor och män.

· Lärosätet bör införa mer utbildningsfokuserade uppföljningsinstrument för att kartlägga, riskbedöma,

analysera, planera åtgärder för och följa upp den upplevda jämställdheten hos både studenter och

doktorander.

· Lärosätet bör säkerställa att föreslagna åtgärder genomförs genom uppföljning och återkoppling.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)