Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: 5. Student- och doktorandperspektiv
Bedömning med motivering Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet
Inte tillfredsställande
Bedömargruppen anser sammantaget att det på lärosätesgemensam nivå bedrivs ett ambitiöst arbete med att säkerställa studenters och doktoranders möjligheter att ha inflytande över utbildningen och sin studiesituation, men att införandet av det systematiska arbetet visar stora brister på institutionsnivå. Lärosätet har tydliga Regler för studentinflytande, men av studentinlagan och den information som gavs vid platsbesöken framgår det tydligt att efterlevnaden av dessa regler inte är tillfredsställande i den studentnära verksamheten. Bedömargruppen konstaterar att det finns stora skillnader mellan lärosätets olika delar när det gäller om studentinflytandet ses som en värdefull och naturlig del av kvalitetsarbetet eller inte. Studenterna får i vissa delar av organisationen möjlighet att delta i och ses som en självklar part i förmöten och beredning av utbildningsrelaterade frågor, men inte överallt.
Lärosätet genomför systematiskt kursvärderingar på grundnivå och avancerad nivå, men inte inom forskarutbildningen. Återkopplingen av de genomförda kursvärderingarna är i många fall bristfällig. Programråd med studentrepresentation finns för många utbildningsprogram men inte för samtliga, vilket bedömargruppen anser är ett onödigt försvårande av det utbildningsnära studentinflytandet. Lärosätet genomför inte några lärosätesgemensamma, systematiska studentbarometrar.
Bedömargruppen har identifierat följande styrkor:
· Lärosätet har genom Regler för studentinflytande ett tydligt regelverk för studentinflytandet där
det framgår hur, var och på vilket sätt studenterna ska ha inflytande.
· Lärosätet öppnar för en dialog om studentinflytandets utveckling genom att Regler för
studentinflytande varje år revideras. Detta skapar förutsättningar för en långsiktig plan för att
utveckla studentinflytandet.
· Lärosätet arbetar systematiskt för att skapa goda förutsättningar för kursvärderingars genomförande
vid kurser på grundnivå och avancerad nivå.
· Bedömargruppen har identifierat följande utvecklingsområden:
· Lärosätets införande av Regler för studentinflytande är bristfällig, särskilt på institutionsnivå.
De kontaktpersoner som enligt reglerna ska tillsättas saknas i många fall och de som finns har inte
alltid tilldelats de arbetsuppgifter som ska ingå i rollen.
· Lärosätet brister i det systematiska arbetet med återkoppling av kursvärderingar på samtliga nivåer,
vilket riskerar att motverka utvecklingen av en kvalitetskultur inom lärosätet.
· Lärosätet genomför inte några regelbundna, lärosätesgemensamma enkäter för att kartlägga
studenternas åsikter.
· Lärosätet arbetar inte systematiskt för att kursvärderingar alltid genomförs vid kurser
inom forskarutbildningen, vilket visar sig i tydliga brister inom området.
· Lärosätet ser inte i tillräcklig utsträckning till att de internationella studenterna och doktoranderna har
möjlighet att utöva studentinflytande.
· Lärosätet skulle med fördel kunna inrätta programråd för alla utbildningsprogram.