Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Godkänt kvalitetssäkringsarbete
Publicerad: 2021-10-12
Lärosäte: Uppsala universitet
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

Arbetsliv och samverkan

Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet

Tillfredsställande

Av självvärderingen, platsbesöken och skriftliga underlag som bedömargruppen har fått ta del av framgår att lärosätet genom rutiner och processer säkerställer att utbildningarna utvecklar studenternas och doktorandernas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Arbetsliv och samverkan ingår som ett perspektiv vid både inrättande av utbildningar och vid olika uppföljningar.

Bedömargruppen har identifierat följande styrkor:

  • Lärosätet beskriver i självvärderingen att samverkan är en viktig utgångspunkt för universitetet, och samverkansarbete omnämns på flera ställen i Mål och strategier.
  • Lärosätet säkerställer arbetslivsperspektivet vid inrättande av utbildningar genom att utbildningens koppling till en framtida arbetsmarknad ska beskrivas.
  • I lärosätets utbildningsutvärderingar ingår att granska aspekten "att utbildningen svarar mot individers och samhällets behov av bildning och professionell kunskap och förbereder studenterna för ett framtida arbetsliv".
  • Utbildningsutvärderingarna har identifierat att arbetslivsanknytning är ett utvecklingsområde för vissa utbildningar. Bedömargruppen konstaterar att lärosätets identifiering av utvecklingsområden visar att kvalitetssystemet fångar in svagheter.

Bedömargruppen har identifierat följande utvecklingsområden:

  • Lärosätet behöver minska variationen mellan utbildningarna och se till att alla utbildningar omfattas av det systematiska arbetet med att beakta arbetsliv och samverkan i utbildningen.

Bedömning av bedömningsgrunden:

6.1 Lärosätet säkerställer, genom rutiner och processer, att utbildningarna utvecklar studenternas och doktorandernas beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Uppfylld

Lärosätet beskriver i självvärderingen att samverkan är en viktig utgångspunkt för universitetet, och samverkansarbete omnämns på flera ställen i Mål och strategier, bland annat som ett av sex utvecklingsmål med syftet att förnya utbildning och forskning. Arbetslivsföreträdare finns representerade i olika nämnder och programråd, och på universitetsgemensam nivå finns det ett särskilt samverkansråd som arbetar strategiskt med samverkan och som är rådgivande till rektor.

I självvärderingen beskrivs hur lärosätet säkerställer arbetslivsperspektivet vid inrättande av utbildningar och vilka former för uppföljning som finns. I riktlinjen för inrättande av utbildning framgår att fakulteterna ska beskriva utbildningens koppling till en framtida arbetsmarknad, analysera samhällets framtida behov samt beskriva hur arbetslivsanknytning ska åstadkommas i utbildningen och hur samverkan med avnämare ska se ut. Bedömargruppen noterar att det i samma riktlinje även beskrivs hur avvecklingar av utbildningar ska ske samt att konsekvenser för samhälle och näringsliv inte ingår i beslutsunderlaget. Ett förslag från bedömargruppen, för att ytterligare stärka arbetslivsperspektivet, är att i beslutsunderlag inför beslut om avveckling även inkludera hur man i de föreslagna förändringarna har beaktat arbetslivsperspektivet.

Lärosätets utbildningsutvärderingar innehåller en aspekt som handlar om att utbildningen ska svara mot individers och samhällets behov samt om utbildningen förbereder för ett framtida arbetsliv. Frågor om de aspekterna ingår också enligt självvärderingen i universitetsgemensamma undersökningar och alumnstudier, med övervägande positiva svar om kopplingen mellan utbildning och yrkesliv. Även de årliga uppföljningarna inkluderar för vissa fakulteter uppföljning av arbetslivsaspekter, till exempel historisk-filosofiska fakulteten (uppföljning med alumner och avnämare 2022) och teknisk-naturvetenskapliga fakulteten (samhällets behov och förberedelser för ett framtida arbetsliv var fokusområde 2019).

Det framkommer i de universitetsövergripande kvalitetsrapporterna utifrån de genomförda utbildningsutvärderingarna 2019 och 2020 att arbetslivsanknytning är ett utvecklingsområde. I kvalitetsrapporten för 2020 framkommer att den aspekten ses som ett av de mer centrala utvecklingsområdena. Även studentinlagan lyfter fram att kopplingen till arbetslivet varierar mellan vetenskapsområden, och bristen är speciellt uppenbar på utbildningar som leder till generella examina. Bedömargruppen konstaterar att identifiering av samverkan som ett utvecklingsområde visar att kvalitetssystemet kan fånga in svagheter. Vid platsbesöken framgick det att åtgärder genomförs, till exempel tas nyckelkunskaper för biomedicinska analytiker fram i samråd med avnämare samt utvecklade former för karriärplanering för forskarstuderande inom juridik.

Ett antal förändringar som har genomförts för att stärka utbildningarnas koppling till arbetslivet efter utbildningsutvärderingarna framgår av självvärderingen, till exempel tillsättande av utbildningsledare för att stärka samverkan i utbildning vid ett vetenskapsområde, stärkt karriärvägledning för doktorander och satsning på färdighetsträning.

Av självvärderingen framgår exempel på hur samverkan med avnämare under utbildningen förverkligas: alltifrån professionsutbildningars verksamhetsförlagda utbildning (VFU) och vårdutbildningars samarbete med regionen till att studenter får kontakt med arbetsmarknaden genom projekt- och praktikuppgifter.

Vid platsbesöken förstärktes bilden av att det finns goda exempel på hur samverkan sker mellan arbetslivet, avnämarna och lärosätet, till exempel genom projektarbeten, verksamhetsförlagd utbildning, kontrakterade lärare från regionen och kliniska doktorander samt gästföreläsningar, studiebesök och praktik hos organisationer.

Av självvärderingen och platsbesöken framkommer att det förekommer variation mellan utbildningarna och att det återstår arbete för att alla utbildningar ska omfattas av ett systematiskt arbete med att beakta arbetsliv och samverkan i utbildningen. Inom vissa delar har man lång erfarenhet av arbetslivsanknytning och väl fungerande samverkan med arbetslivet som bidrar till att utveckla utbildningarna. Inom andra delar är anknytningen inte lika uppenbar, och fortsatt utveckling av former för samverkan pågår.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)