Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Yrkeslärarexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-02-23
Lärosäte: Högskolan Väst
Ämne: Yrkeslärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Avvägningar mellan konkretisering och långsiktigt hållbar lärarkunskap tas upp som ett sätt att hantera användbarhet och samtidigt förändringsberedskap. Arbetsintegrerat lärande som profil på lärosätet innebär generellt fokus på samverkan med arbetsliv och samhälle, samt utveckling av detta. Inom programmet är arbetet med VFU en viktig del. Det bedrivs även forskning inom arbetsintegrerat lärande. Lärosätet arbetar strukturerat och konsekvent med att arbetslivsperspektivet ska vara väl integrerat i utbildningen.

Yrkeslärarprogrammets innehåll är också utformat för att det ska hålla långsiktigt. Enligt självvärderingen arbetar arbetslaget med att skapa förutsättningar för progression i studenternas lärande och ansvarstagande för att förbereda dem inför ett föränderligt arbetsliv. Relevant utvecklingsarbete bedrivs bl.a. inom området digitalisering. Samverkan sker med skolor i VFU-områden. Lärosätet anordnar VFU-träffar för handledare, och representanter för skolor sitter i programråden.

Ett utvecklingsområde som framträder är att lärosätet behöver vidareutveckla VFU, där examinationsformerna i tillämpning bör utvecklas, vilket bedömargruppen menar är viktigt. Ett gott exempel är hur lärosätets lärarutbildning i samverkan med kommuner och fristående huvudmän i regionen har utvecklat en organisation som består av de nämnda VFU-områdena med gymnasieskolor och vuxenutbildning. Lärosätet har här utvecklat ett strategiskt samverkansarbete med regionens huvudmän. Sedan våren 2019 erbjuds exempelvis handledare flera aktiviteter som kallas handledar-afterwork.

Enligt självvärderingen har lärosätet även initierat ett centralt projekt om alumnverksamhet, och i november 2019 hölls ett första möte för alumner på yrkeslärarprogrammet.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället. Arbetsintegrerat lärande som profil på lärosätet innebär ett generellt fokus på samverkan med arbetsliv och samhälle, samt utveckling av detta. Inom yrkeslärarprogrammet är arbetet med VFU en viktig del. Det bedrivs även forskning inom arbetsintegrerat lärande. Lärosätet arbetar strukturerat och konsekvent med att arbetslivsperspektivet ska vara väl integrerat i utbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)