Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Yrkeslärarexamen Bedömningsområde: Studentperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-02-23
Lärosäte: Högskolan Väst
Ämne: Yrkeslärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Lärosätet visar konkreta exempel både på formellt och informellt inflytande. Självvärderingen visar en bra variation när det gäller att ta till sig synpunkter från studenterna. Generellt har de formella, anonyma, kursutvärderingarna dock låg svarsfrekvens, men därför genomförs nu även kompletterande kursutvärderingar, både muntligt och via digitala verktyg. De formella, anonyma, programutvärderingarna har också låg svarsfrekvens, men här kompletteras de med muntliga diskussioner samt med alumnutvärdering.

Informellt inflytande möjliggörs via fysisk närhet till ett litet arbetslag, dvs. det är lätt att ta kontakt för studenter som vill. Sådana informella möjligheter är dock ett utvecklingsområde, och fysisk närhet till ett litet arbetslag ger inte heller garantier för att ett informellt inflytande finns. Det är här otydligt vad som görs för att både stärka det formella och det informella inflytandet. Det ges med andra ord inga konkreta exempel på vad som görs eller vilka möjligheter som erbjuds studenterna i övrigt. Det ges inte heller några konkreta exempel på hur förändringar har skett utifrån studentsynpunkter.

Ett gott exempel är dock hur föregående kursomgångs kursvärdering, och de eventuella åtgärder som gjorts, presenteras vid kursintroduktionen nästa gång kursen ges.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Studenterna får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. De formella utvärderingarna har dock låg svarsfrekvens, men dessa kompletteras därför med andra former av utvärdering.

Det informella inflytandet möjliggörs via fysisk närhet till ett litet arbetslag, dvs. att det är lätt för studenter som vill att ta kontakt. Dessa informella möjligheter är dock inte alltid tillräckliga, och ger inte heller garantier för att ett inflytande finns. Man har dock sett över de formella utvärderingarna, vilket ger förutsättningar för att de ska fungera bättre framöver. Bedömargruppen menar sammantaget att möjligheterna för studenterna att ta aktiv del i utvecklingen av utbildningen är tillfredsställande, även om det inte behöver betyda att möjligheten alltid utnyttjas.

Ett gott exempel på hur kursvärderingar hanteras är att föregående kursomgångs kursvärdering, och de eventuella åtgärder som gjorts, presenteras vid kursintroduktionen nästa gång kursen ges.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)