Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kemi, analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Sveriges lantbruksuniversitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet, både inom och utanför akademin.

Enligt självvärderingen finns forskarutbildningsämnet kemi vid institutionen för molekylära vetenskaper, samtliga doktorander examineras i kemi oavsett forskningsinriktning. De doktorander som har projekt med inriktningen analytisk kemi ingår i gruppen organisk kemi och naturprodukts-kemi, projekten är beroende av extern finansiering. Forskningen bedrivs i stor utsträckning genom samarbeten med fokus på strukturbestämning av biologiskt relevanta molekyler, karakterisering av molekylära processer och mekanismer i naturen.

Doktoranderna har tillgång till avancerade instrument för kärnmagnetisk resonans (NMR) och masspektrometri (MS). De är ofta instrumentansvariga som en del av institutionstjänstgöringen, vilket bedömargruppen menar kan ge förutsättningar för anställningar där expertis krävs inom dessa områden. Doktoranderna tränar sin pedagogiska förmåga genom att lära upp andra på instrumenten i rollen som instrumentansvariga, till exempel studenter på grundnivån. Det gäller inte minst förmågan till problemlösning, när instrumenten ibland krånglar.

Doktoranderna deltar enligt självvärderingen i undervisning på grundnivå. Vid intervjuerna var det inte tydligt att alla doktorander verkligen får delta i undervisning på grundnivå. Det framkom också att på avancerad nivå är studenterna så få att det inte verkar finnas möjlighet för alla doktorander att själva få prova på handledning, även om viljan finns. Kravet på doktoranderna för att få undervisa är att de ska ha genomgått en grundkurs i högskolepedagogik, vilket bedömarna anser är positivt. Det finns relativt få forskarutbildningskurser på institutionen, vilket gör att doktoranderna måste söka kurser på andra lärosäten, något som ger möjligheter till ytterligare samarbeten. Lärosätet erbjuder kurser i akademiskt skrivande, entreprenörskap och presentationsteknik. Kurser i forskningsfilosofi och forskningsetik är obligatoriska, medan kurser i ledarskap inte är prioriterade i utbildningen. Bedömarna menar att sådana skulle kunna vara en bra förberedelse för det kommande arbetslivet.

Handledarna har många samarbeten med olika företag inom läkemedelsindustrin till exempel avseende medicintekniska produkter. Detta ger doktoranderna möjligheter att utöka sina egna nätverk utanför akademin och att förbättra karriärmöjligheterna efter disputationen. Några doktorander återkommer till lärosätet för olika samarbeten efter disputationen. Exempelvis har alumner fått anställning i näringslivet och fungerar nu som handledare för doktorander, vilket ger ytterligare möjligheter till nätverkande. I handledarnas nätverk ingår även kontakter med lärosäten i andra länder, vilket borde möjliggöra för doktoranderna att kunna förlägga sina studier i ett annat land. Få av doktoranderna har valt att göra det, trots att det ytterligare skulle kunna stärka doktorandernas möjligheter på arbetsmarknaden, enligt bedömarna. Doktoranderna uppmuntras att delta i åtminstone en internationell konferens under sin utbildning. De har möjlighet att få viss hjälp med finansiering för sådana aktiviteter i början av sin utbildning. Doktoranderna medverkar även i lärosätets forskarskolor, vilket breddar deras nätverk ytterligare.

Lärosätet håller formellt halvtidsseminarier med en extern opponent och betygskommitté vilket ger möjlighet till värdering av doktorandens förmåga att nå resultat och att kunna diskutera dem. Enligt självvärderingen ingår hållbar utveckling med starkt miljöfokus som en stor del av doktorandernas projekt vilket kan bidra till deras attraktivitet på arbetsmarknaden eftersom efterfrågan på kompetens inom den så kallade gröna kemin väntas öka, enligt bedömarna. Majoriteten av de tidigare doktoranderna har fått anställningar med kvalificerade arbetsuppgifter både inom akademin och industrin men det saknas konkreta exempel i självvärderingen. Institutionen har kontakt med tidigare doktorander men det finns inget formellt alumnnätverk, vilket påpekas i självvärderingen. Det erbjuds forskarskolor som bjuder in alumner som föreläsare på kurser eller som diskussionsledare. I självutvärderingen påpekas att en central karriärvägledning på lärosätet skulle kunna vara bra, för att visa på möjliga karriärvägar för disputerade forskare. Lärosätet anordnar karriärdagar med möjlighet att träffa potentiella framtida arbetsgivare och olika typer av karriärworkshoppar. Institutionen ordnar även en konferens i kemi vartannat år. Dessa konferenser ger doktoranderna möjligheter att presentera sin forskning. På lärosätets Öppet hus för allmänheten får doktoranderna utföra olika experiment.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet både inom och utanför akademin, speciellt kunskaper inom så kallad grön kemi. Några identifierade utvecklingsområden är ett mer systematiskt arbete med alumnverksamheten och möjligheter till kurser i mjukare kompetenser till exempel ledarskap eller självledarskap.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)