Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kemi, analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktorandperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2021-11-23
Lärosäte: Sveriges lantbruksuniversitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Analytisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktorandperspektiv

Doktoranden ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Bedömargruppen finner att doktorandernas formella inflytande över forskarutbildningen är tillfredställande. Av självvärderingen framgår att både på central nivå och fakultetsnivå finns det doktorandrepresentanter i rådet och nämnden för utbildning på forskarnivå. Doktorander är representerade i institutionens ledningsgrupp, samverkansgruppen och fakultetens jämställdhets- och lika villkor-kommitté. Doktoranderna är också organiserade i ett centralt doktorandråd med en representant från varje institution. Det framkom under intervjuerna att det finns ett doktorandråd på fakultetsnivå som rapporterar tillbaka vid avdelningsmötena. Av självvärderingen framgick att informellt har institutionens doktorander möjlighet att ta upp sina synpunkter och frågor till studierektorn för utbildningen på forskarnivå vid ett möte som sker var tredje månad. Det hålls även informationsmöte varannan vecka med hela institutionen.

Av självvärderingen framgår att den individuella studieplanen uppdateras varje år tillsammans med handledare. Det finns ingen extern person med på dessa uppföljningsmöten. SLUs riktlinjer anger dock en extern utvärderare vid halvtidsuppföljning av forskarutbildningen.Medarbetarsamtal genomförs enbart med vissa doktorander. På institutionen finns en kultur som innebär att doktoranden väljer en oberoende person utanför handledargruppen att fungera som mentor. Det ser bedömargruppen som ett gott exempel som rekommenderas till andra lärosäten att ta efter. Den oberoende personen ska även närvara vid den årliga uppföljningen, menar bedömarna. Vid samtal i enrum skulle då mentorn ha möjlighet att fånga upp eventuella problem i handledningen och arbetsmiljön samt studentens progression. Till stöd för det årliga uppföljningsmötet finns en bilaga med frågor där både doktoranden och handledaren har möjlighet att reflektera över forskarutbildningen och forskningsprojekten. Lärosätet har även tagit fram en vägledning för att förtydliga exempel på examensmålen. Bedömargruppen får dock intrycket att den individuella studieplanen inte prioriteras och rekommenderar lärosätet att ytterligare förtydliga syftet och nyttan med den individuella studieplanen för doktoranden och övriga berörda.

Tidigare brukade lärosätet ge institutionsseminarier där handledarna kunde presentera sin forskning, vilket gav doktoranderna en större inblick i och kunskap om vad som sker på hela institutionen. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att återinföra seminarieverksamheten och om möjligt bjuda in externa forskare, för att ge en bredare inblick i forskningsfältet. Forskarstudenterna presenterar numera sin forskning på seminarier ett par gånger under utbildningen. Formellt hålls ett halvtidsseminarium med extern opponent, som fungerar som externgranskare av doktorandernas progression. Betygskommittén består även av handledargruppen, prefekten, studierektorn och en doktorandrepresentant.

Utbildningen säkerställer en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö för doktoranden.

Forskarutbildningsmiljön fick ett högt betyg i den universitetsgemensamma doktorandenkät som genomfördes 2020. En alumn som tillfrågats vittnade också om att det finns en stark sammanhållning mellan doktoranderna vilket har lett till en god psykosocial arbetsmiljö och att alumnen fått stort stöd från hela handledargruppen. Bedömargruppen får intrycket av att handledare och seniora forskare är relativt upptagna och stressade. Bedömargruppen rekommenderar därför handledarna att öka samarbetet inom forskargruppen och exempelvis prioritera diskussioner om den personliga utvecklingen vid de årliga uppföljningarna.

Institutionen har anställt en forskningsingenjör för att avlasta instrumentansvariga doktorander. Doktoranderna ansvarade tidigare för underhåll och utbildning på instrumenten, de får nu kompensation för detta med förlängning av doktorandtiden eftersom det räknades som institutionstjänstgöring. Bedömargruppen ser det som ett bra initiativ att forskningsingenjörens avlastar instrumentansvariga doktorander.

Det finns forskarskolor på lärosätet som doktoranderna medverkar i, vilket gynnar sociala interaktioner mellan forskarutbildningsämnen och breddar de forskarstuderandes kontaktnät. Doktorander finns även representerade i styrgruppen för forskarskolorna.

Doktorandperspektiv

Tillfredsställande

Sammanfattningsvis bedömer bedömargruppen att doktoranderna i kemi har goda möjligheter att medverka i utvecklingen av sin utbildning och sin arbetsmiljö. De är representerade både på central nivå och fakultetsnivå. Likaså är de företrädda i institutionens ledningsgrupp och samverkansgrupp samt fakultetens jämställdhets- och lika villkor-kommitté. Institutionen håller informationsmöten varannan vecka och en representant från doktorandrådet på fakultetsnivå rapporterar tillbaka vid avdelningsmötena. Det finns en struktur i utbildningen, och doktoranderna närvarar i en arbetsmiljö med många samarbetspartner där alla verkar göra sitt bästa under hög arbetsbelastning, menar bedömarna.

Årliga uppföljningsmöten med handledaren är en möjlighet att reflektera över doktorandens progression och gemensamt dokumentera resultatet i den individuella studieplanen. Bedömarna vill betona vikten av att detta verkligen görs så systematiskt och samvetsgrant som avsetts. Ett mentorsystem finns och bedömargruppen anser att det är ett fördelaktigt system för doktoranden. Däremot är mentorsystemet inte så utbrett som det skulle kunna vara, bedömargruppen rekommenderar därför lärosätet att utvidga det till fler doktorander.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)