Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Kemi med inriktning fysikalisk kemi - licentiat - och doktorsexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-12-14
Lärosäte: Uppsala universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Fysikalisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet

Bedömningsområde förutsättningar: Tillfredsställande

Handledarkollektivet har hög vetenskaplig och pedagogisk kompetens och borgar för att skapa goda förutsättningar för handledning av doktorander. Alla handledare går handledarutbildning och positivt är att det hålls ett handledarforum för handledare en gång per månad, vilket ytterligare stärker den pedagogiska kompetensen bland handledarna. Nyanställda lärare som inte behärskar svenska språket kan även gå en kurs i svenska, vilket bedömargruppen ser som ett gott exempel på hur lärosätet arbetar med kompetensutveckling av personal och integration av nya lärare. Ett utvecklingsområde är att göra de biträdande handledarna mer delaktiga i utbildningen.

Forskarutbildningsmiljön och forskningen som bedrivs håller en hög vetenskaplig nivå både kvantitativt och kvalitativt. Det framgår också att det finns en tydlig fysikalisk-kemisk kärna i både forskning och forskarutbildning. I forskarutbildningsmiljön finns goda omvärldskontakter. Det ger doktoranderna goda förutsättningar att delta i och skapa egna forskarnätverk, vilket bedömargruppen ser som positivt. Att utveckla omvärldskontakter med industri och näringsliv mer är något lärosätet kan utveckla mer. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att särskilt värna den fysikalisk-kemiska kärnan i utbildningen och att beakta riskerna med att dela upp forskarutbildningsämnet geografiskt. Ett viktigt utvecklingsområde är att ytterligare utveckla de ömsesidiga aktiviteter som finns för att på så sätt skapa en än mer sammanhållen utbildningsmiljö.

Bedömningsområde utformning, genomförande och resultat: Tillfredsställande

Den sammanvägda bedömningen är att bedömningsområdet som helhet är tillfredsställande, men examensmålen inom kunskapsformen kunskap och förståelse uppfylls inte i utbildningen.

Examensmålen inom kunskapsformen kunskap och förståelse uppfylls inte. Detta beror på att det inte tydligt framgår hur examensmålen täcks in i utbildningen och vilken funktion kurserna har för måluppfyllelse. Bedömargruppen uppmanar lärosätet att noga analysera hur kursdelen av forskarutbildningen bidrar till att täcka in examensmålen och hur lärosätet säkerställer att de mål som inte täcks av kursdelen uppfylls via andra aktiviteter. Detta är något som behöver förtydligas i utbildningen och i de individuella studieplanerna, eftersom det är svårt att bedöma hur kopplingen till uppnådda examensmål sker. Bedömargruppen vill här särskilt peka på betydelsen av det vetenskapliga samtalet och att den forskarstuderande får strukturerade möjligheter att föra dessa samtal med en bredd av forskare. Bedömargruppen menar också att lärosätet behöver reflektera över vad det minskade kurskravet i utbildningen innebär i fråga om den skillnad som ändå finns mellan kurser på avancerad nivå och på forskarnivå. Som ett gott exempel vill bedömargruppen lyfta det faktum att kursplaner finns och att kursutvärderingar görs efter varje kurs.

Examensmålen inom kunskapsformerna färdighet och förmåga uppfylls i utbildningen. Bedömargruppen vill särskilt lyfta fram de goda möjligheter som finns för doktoranderna att presentera och diskutera sin forskning genom de obligatoriska seminarierna som hålls regelbundet, liksom de möjligheter som finns att bjuda in externa gäster till dem. Ett utvecklingsområde är att utveckla ytterligare aktiviteter som stärker doktorandens möjligheter att planera och genomföra uppgifter inom givna tidsramar samt att ytterligare verka för att viktig information om undervisningen och tidstilldelningen förs fram till doktoranderna på ett effektivt sätt.

Examensmålen inom kunskapsformen värderingsförmåga och förhållningssätt uppfylls i utbildningen. Bedömargruppen vill särskilt fästa uppmärksamheten på de utvecklande inslagen i utbildningen, som de årliga sammankomster som organiseras av forskarutbildningsämnet. Vid dessa sammankomster bjuds alla doktorander vid ämnet in, och värderingsförmåga och förhållningssätt diskuteras då i en större grupp än vad den vanliga handledningssituationen erbjuder, vilket bedömargruppen anser är positivt. Ett utvecklingsområde är att tydligare dokumentera hur doktorandernas intellektuella självständighet utvecklas, eftersom det inte tydligt framgår av de individuella studieplanerna eller de publicerade artiklarnas författarordning.

Det pågår ett aktivt och välstrukturerat jämställdhetsarbete i utbildningen. Det framgår tydligt att området tas på allvar och behandlas på djupet i utbildningen. Särskilt positivt är den satsning som görs bland professorerna. Likabehandlingsgruppen har tillsammans med personalavdelningens jämställdhetsexperter genomfört djupintervjuer med dem, för att bättre förstå vilka utmaningar som finns för jämställdheten i forskarutbildningen. Det arbete med jämställdhet som pågår vittnar om både insikt och förmåga till analys, menar bedömargruppen.

Uppföljning, åtgärder och återkoppling sker på ett tillfredsställande sätt i utbildningen. Det görs uppföljningar av forskarutbildningen som helhet med jämna mellanrum, liksom alumnundersökningar. Bedömargruppen anser att det är positivt att det finns en särskild funktion med ansvar för samverkan mellan handledarna och för att hålla ihop forskarutbildningen: den forskarutbildningsansvariga professorn (FUAP). Att göra kursutvärderingar mer systematiskt är ett utvecklingsområde, liksom att förtydliga kopplingen mellan genomförda och planerade aktiviteter samt examensmålen i de individuella studieplanerna. Det framgår att ett utvecklingsarbete påbörjats om detta, vilket bedömargruppen anser är positivt och angeläget. Bedömargruppen uppmanar även lärosätet att justera sina rutiner för antagning till forskarutbildning i fysikalisk kemi, så att rutinerna inte förutsätter att en individuell studieplan har upprättats före antagningen och att rutinerna för antagning görs oberoende av finansieringsform.

Bedömargruppen anser att lärosätet genomför de nödvändiga åtgärderna för att säkra att forskarutbildningen genomförs inom givna ramar. Ett gott exempel på hur lärosätet arbetar för att doktoranden kan genomföra sin utbildning inom avsatt tid är den "coronabilaga", som just nu används för att bedöma den pågående pandemins påverkan på forskarutbildningens framskridande i tidstermer.

Bedömningsområde doktorandperspektiv: Tillfredsställande

Doktoranderna har möjligheter att påverka sin utbildning genom god representation i beslutande och rådgivande organ, samt genom goda möjligheter att påverka kursutbudet i utbildningen. Den fysiska och psykosociala arbetsmiljön framstår som god med en välutvecklad instrumentering, goda vetenskapliga utvecklingsmöjligheter och välfungerande handledning. Ett utvecklingsområde är att utveckla informationsvägarna för formella frågor, som rutiner vid handledarbyten, så att doktoranderna vet hur detta fungerar.

Bedömningsområde arbetsliv och samverkan: Tillfredsställande

Utbildningen är användbar och förbereder för ett arbetsliv både i och utanför akademin. Positivt är att lärosätet bjuder in alumner för att berätta om arbetslivet efter disputationen, vilket bedömargruppen anser är ett gott exempel på hur utbildningen förbereder doktoranderna för arbetslivet. Några utvecklingsområden i utbildningen är att genomföra mer strukturerade aktiviteter för att utveckla kontakter med omvärlden och att karriärsamtalen som hålls även riktar sig mot ett arbetsliv utanför akademin.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)