Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kemi med inriktning fysikalisk kemi - licentiat - och doktorsexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-12-14
Lärosäte: Uppsala universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Fysikalisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Personal

Antalet handledare och lärare och deras sammantagna vetenskapliga och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Enligt självvärderingen ges forskarutbildningen i fysikalisk kemi vid Uppsala universitet vid två institutioner: Institutionen för kemi - Ångström och Institutionen för kemi - BMC. Båda institutionerna ingår i teknisk-naturvetenskapliga fakulteten (TekNat). Sedan självvärderingen skickats in har förändringar i organisationen skett och forskarutbildningen i fysikalisk kemi ges nu endast vid Institutionen för kemi - Ångström.

Från självvärderingen framgår att det finns 19 aktiva forskarstuderanden antagna i fysikalisk kemi, samtliga med doktorandtjänst. Antalet huvudhandledare och biträdande handledare uppgår enligt självvärderingen till 12 stycken och av dessa är 4 professorer och fyra lektorer. Övriga är anställda som forskare och forskarassistenter. Det finns även samarbeten med andra avdelningar för att komplettera kompetensen. Bedömargruppen anser att antalet handledare är fullt tillräckligt för att kunna garantera en handledningsvolym i paritet med forskarutbildningens volym. Utifrån självvärderingen, personaltabellen och publikationslistorna framgår det att den vetenskapliga kompetensen är hög och fullt tillräcklig för att kunna ge handledning av tillfredsställande kvalitet. Åldersfördelningen inom handledarkollektivet borgar för att de personella resurserna kommer att vara tillräckliga över tid. Antalet doktorander per handledare är överlag rimligt, men bedömargruppen har noterat att huvudhandledarskapet är ojämnt fördelat i något fall, eftersom en av handledarna har många doktorander (huvudhandledare för tre och biträdande handledare för fem), vilket bedömargruppen menar kan leda till minskad kvalitet och flexibilitet i handledningen av de enskilda doktoranderna. Alla handledare går handledarutbildning, vilket borgar för en god pedagogisk kompetens. Positivt är även att det hålls ett handledarforum för handledare en gång per månad, vilket bedömargruppen menar ytterligare stärker den pedagogiska kompetensen bland handledarna. Nyanställda lärare som inte behärskar svenska språket kan även gå en kurs i svenska, vilket bedömargruppen ser som ett gott exempel på hur lärosätet arbetar med pedagogisk kompetensutveckling av personal och integration av nya lärare.

Från intervjuerna framgår att de biträdande handledarnas roll ofta är ganska marginell i de olika forskarutbildningsprojekten, men att (huvud)handledarna i mycket stor utsträckning är tillgängliga för diskussioner med doktoranderna. Att stärka de biträdande handledarnas roll i forskningsprojekten ser därför bedömargruppen som ett viktigt utvecklingsområde.

Bedömargruppen anser att förutsättningarna är goda för att genomföra en forskarutbildning med god kvalitet med avseende på personal. Bedömargruppen vill särskilt nämna kursen i svenska för nyanställda lärare och att det hålls handledarforum en gång i månaden som goda exempel. Ett område som bör utvecklas är att göra de biträdande handledarna mer delaktiga i utbildningen och då särskilt i handledningstillfällena.

Forskarutbildningsmiljö

Forskningen vid lärosätet har en sådan kvalitet och omfattning att utbildning på forskarnivå kan bedrivas på en hög vetenskaplig nivå och med goda utbildningsmässiga förutsättningar i övrigt. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället både nationellt och internationellt.

Det framgår av självvärderingen och handledarnas och doktorandernas publikationslistor att verksamheten håller en hög vetenskaplig nivå både kvantitativt och kvalitativt. Det framgår också att det finns en tydlig fysikalisk-kemisk kärna i både forskning och forskarutbildning, samt att det inom forskarutbildningsmiljön finns goda omvärldskontakter, både inom och utom landet.

Utifrån självvärderingen framgår det att forskarutbildningsämnet är uppdelat på två institutioner, som även är fysiskt åtskilda. Sedan självvärderingen skrivits har dock förändringar gjorts och forskarutbildningen finns nu vid en institution, Kemi-Ångström, även om de två grupperna fortfarande är åtskilda geografiskt. Uppdelningen av forskarutbildningsämnet väcker frågan om det finns en gemensam forskarutbildningsmiljö eller om det handlar om två olika miljöer. I självvärderingen klargörs inte vad lärosätet gör för att skapa en sammanhållen fysikalisk-kemisk miljö, men vid intervjuerna framkom att en gemensam forskarutbildningsmiljö existerar till viss del. Det finns ömsesidiga aktiviteter, som journal clubs, seminarier och möten som är gemensamma för alla. Bedömargruppen anser att ett viktigt utvecklingsområde är att utveckla dessa ömsesidiga aktiviteter ännu mer, för att skapa en än mer sammanhållen utbildningsmiljö där det är lätt att utbyta idéer och föra diskussioner mellan olika projekt och institutioner.

De goda omvärldskontakter som finns upparbetade, både nationellt och internationellt, ger doktoranderna goda förutsättningar att delta i och skapa egna forskarnätverk, vilket bedömargruppen anser är positivt. Ett utvecklingsområde som bedömargruppen har identifierat är att lärosätet skulle kunna utveckla sina omvärldskontakter med industri och näringsliv mer.

Bedömargruppen anser att forskarutbildningsmiljön sammantaget har god kvalitet och vill särskilt lyfta fram den internationella miljön som ett gott exempel. Eftersom forskarutbildningen fortfarande är geografiskt uppdelad rekommenderar bedömargruppen lärosätet att fortsätta arbeta för att stärka den gemensamma forskarutbildningsmiljön och värna en fortsatt kvalitativ utveckling av den fysikalisk-kemiska kärnan i utbildningen.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Handledarkollektivet har hög vetenskaplig och pedagogisk kompetens och borgar för att skapa goda förutsättningar för handledning av doktorander. Alla handledare går handledarutbildning och positivt är att det hålls ett handledarforum för handledare en gång per månad, vilket ytterligare stärker den pedagogiska kompetensen bland handledarna. Nyanställda lärare som inte behärskar svenska språket kan även gå en kurs i svenska, vilket bedömargruppen ser som ett gott exempel på hur lärosätet arbetar med kompetensutveckling av personal och integration av nya lärare. Ett utvecklingsområde är att göra de biträdande handledarna mer delaktiga i utbildningen.

Forskarutbildningsmiljön och forskningen som bedrivs håller en hög vetenskaplig nivå både kvantitativt och kvalitativt. Det framgår också att det finns en tydlig fysikalisk-kemisk kärna i både forskning och forskarutbildning. I forskarutbildningsmiljön finns goda omvärldskontakter. Det ger doktoranderna goda förutsättningar att delta i och skapa egna forskarnätverk, vilket bedömargruppen ser som positivt. Att utveckla omvärldskontakter med industri och näringsliv mer är något lärosätet kan utveckla mer. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att särskilt värna den fysikalisk-kemiska kärnan i utbildningen och att beakta riskerna med att dela upp forskarutbildningsämnet geografiskt. Ett viktigt utvecklingsområde är att ytterligare utveckla de ömsesidiga aktiviteter som finns för att på så sätt skapa en än mer sammanhållen utbildningsmiljö.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)