Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kemi med inriktning fysikalisk kemi - licentiat - och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktorandperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-12-14
Lärosäte: Uppsala universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Fysikalisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktorandperspektiv

Doktoranden ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Utifrån självvärderingen och övrigt material framgår det tydligt att doktorander har goda möjligheter att påverka sin utbildning, eftersom de finns representerade i beslutande och rådgivande organ. Doktoranderna har också en god möjlighet att påverka kursutbudet inom forskarutbildningen genom de handledningsmöten som man har med sin huvudhandledare.

Utbildningen säkerställer en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö för doktoranden.

Utifrån självvärderingen och intervjuerna framgår det att doktoranderna, precis som alla anställda vid institutionen, får ett gott stöd för den fysiska och psykosociala arbetsmiljön. Vid intervjuer framkom att doktoranderna överlag är nöjda med den miljö som erbjuds, med god tillgång till adekvat instrumentering och en god vetenskaplig utveckling. Doktoranderna vet, generellt sett, till vem de ska vända sig vid problem. Däremot framgår det inte av självvärderingen hur ett eventuellt handledarbyte organiseras. Vidare framkom vid intervjuerna att handledarna finns tillgängliga för doktoranderna och att den individuella studieplanens många fritextfält även uppmuntrar till en öppen dialog mellan doktoranden och handledaren. Detta anser bedömargruppen är positivt för den psykosociala arbetsmiljön. Ett utvecklingsområde är att informationsflödet till doktoranderna kan utvecklas och bli mer effektivt när det gäller formella frågor, exempelvis handledarbyten.

Doktorandperspektiv

Tillfredsställande

Doktoranderna har möjligheter att påverka sin utbildning genom god representation i beslutande och rådgivande organ, samt genom goda möjligheter att påverka kursutbudet i utbildningen. Den fysiska och psykosociala arbetsmiljön framstår som god med en välutvecklad instrumentering, goda vetenskapliga utvecklingsmöjligheter och välfungerande handledning. Ett utvecklingsområde är att utveckla informationsvägarna för formella frågor, som rutiner vid handledarbyten, så att doktoranderna vet hur detta fungerar.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)