Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kemi med inriktning fysikalisk kemi - licentiat - och doktorsexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2021-12-14
Lärosäte: Uppsala universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Fysikalisk kemi - licentiat- och doktorsexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet, både inom och utanför akademin.

I självvärderingen beskriver lärosätet vilka kunskaper och färdigheter doktoranden tillägnar sig i utbildningen och på vilka sätt de är användbara i ett vidare sammanhang. De områden lärosätet anser är särskilt viktiga är kommunikation, ledarskap och att avsluta uppgifter inom givna tidsramar, vilket även bedömargruppen instämmer i. Utifrån utbildningens utformning framstår utbildningen som användbar och något som bedömargruppen anser är positivt är att alumner bjuds in till så kallade alumnkvällar, där de får berätta om hur deras arbetsliv ser ut efter disputationen. Detta anser bedömargruppen är ett gott exempel på hur lärosätet arbetar för att skapa naturliga kontakter med omvärlden och för att förbereda doktoranderna för det kommande arbetslivet och dess olika yrkesuppgifter. Det framkom inte om det finns ett dedicerat mentorsprogram eller andra mer strukturerade aktiviteter för omvärldskontakter, vilket bedömargruppen menar ytterligare skulle kunna bidra till att göra utbildningen än mer användbar och förbereda doktoranderna för ett föränderligt arbetsliv.

Att hålla karriärsamtal kan vara ett sätt att förbereda doktoranderna för arbetslivet efter disputationen, både inom akademin och utanför, menar bedömargruppen. Vid intervjuerna diskuterades detta och det framkom att sådana samtal erbjuds mot slutet av forskarutbildningen. Viss kritik framfördes dock om att dessa samtal främst syftar till en akademisk karriär, trots att de flesta av de färdigutbildade doktorerna inte stannar inom akademin. Här finns ett tydligt utvecklingsområde, kopplat till det ovan nämnda behovet av att utveckla möjligheten till att inkludera ämnets omvärldskontakter bättre i forskarutbildningen.

Bedömargruppen anser att forskarutbildningen när det gäller arbetsliv och samverkan har godtagbar kvalitet. Bedömargruppen pekar på behovet av att utveckla integreringen av ämnets omvärldskontakter i forskarutbildningen och att ytterligare utveckla det strukturella stödet, till exempel genom ett mentorsprogram.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Utbildningen är användbar och förbereder för ett arbetsliv både i och utanför akademin. Positivt är att lärosätet bjuder in alumner för att berätta om arbetslivet efter disputationen, vilket bedömargruppen anser är ett gott exempel på hur utbildningen förbereder doktoranderna för arbetslivet. Några utvecklingsområden i utbildningen är att genomföra mer strukturerade aktiviteter för att utveckla kontakter med omvärlden och att karriärsamtalen som hålls även riktar sig mot ett arbetsliv utanför akademin.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)