Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Tandläkarexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultatJämställdhet

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2020-12-22
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Ämne: Stiftelsen Högskolan i Jönköping - Tandläkarexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Utformning, genomförande och resultatJämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv kommer att beaktas i utbildningens innehåll och utformning.

Bedömargruppen anser att jämställdhetsperspektivet beaktas i utbildningens innehåll och utformning. På lärosätet pågår enligt ansökan ett förbättringsarbete kring hur jämställdhetsperspektivet ska integreras i och genomsyra kursplanernas innehåll, genomförande och utvärdering. Lärosätet strävar efter att tillvarata erfarenheter från befintliga utbildningar. Bedömargruppen ser positivt på att redan etablerade och välfungerande arbetssätt kring jämställdhet kommer att tas tillvara i den planerade utbildningen.

För att säkerställa jämställdhetsarbetet arbetar lärosätet fortlöpande i fyra steg, undersöka, analysera, åtgärda, följa upp, inom områdena antagning och rekrytering, undervisningsformer och organisering av utbildningen, examinationer och bedömningar, studiemiljö samt studier och föräldraskap.

Ett strukturerat arbetssätt är som bedömargruppen ser det värdefullt i det arbetet. Av lärosätets styrdokument framgår att jämställdhetsperspektivet ska beaktas vid såväl utveckling som vid revidering av utbildningsprogram och dess ingående kurser.

På lärosätets studentwebb tas jämställdhetsfrågor upp under begreppet likabehandling och där anges hur studenter går till väga för att anmäla eventuella former av diskriminering eller trakasserier. Som en del av det systematiska arbetet för lika villkor pågår ett utvecklingsarbete för att förstärka samordningen och styrningen av jämställdhetsarbetet. Det finns även en kontinuerlig samverkan mellan student- och personalsidan rörande jämställdhetsfrågor. Detta bidrar till att jämställdhetsperspektivet beaktas i lärosätets vardag.

Vad gäller den nya tandläkarutbildningen strävar man efter att använda en vidare syn på begreppet kvinna och man med utgångspunkt från relevanta könsbegrepp. Tandläkarutbildningen kommer att fokusera på likabehandling och människosyn. Kursmålen för professionell utveckling kommer också beröra olika aspekter av likabehandling och människosyn och skapa reflektion över människosyn ur olika perspektiv, etiskt förhållningssätt, reflektion över eget förhållningssätt och betydelsen för mötet med människor. Bedömargruppen menar att det är väsentligt att utbildningen på dessa sätt kopplar jämställdhetsperspektivet till utmaningar tandläkarna möter i sin vardag.

I arbetet med likabehandling och människosyn kommer tandläkarutbildningen också att sträva efter att vid vissa examinationstillfällen ha avidentifierade tentamina och skrivuppgifter.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)