Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: Förutsättningar

Godkänt kvalitetssäkringsarbete med förbehåll
Publicerad: 2022-10-11
Lärosäte: Newmaninstitutet
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

Förutsättningar

Bedömningsgruppen anser att bedömningsområdet Förutsättningar är uppfyllt. Lärosätet visar att kvalitetsarbetet på ett tillfredsställande sätt är systematiskt och transparent. Arbete bedrivs för att säkerställa kvaliteten på lärarnas ämneskompetens och pedagogiska kompetens samt studenternas möjligheter att genomföra sina studier på ett tillfredsställande sätt. Newmaninstitutet är ett litet lärosäte som kännetecknas av ett kort avstånd mellan studenter, lärare och ledning. Samtidigt visar de dokument bedömargruppen har fått tillgång till – både självvärderingen och de skriftliga rutinerna – både vilja och förmåga att skapa system som kvalitetssäkrar arbetet på ett systematiskt sätt. Det intrycket har bekräftats genom platsbesöken.

Bedömargruppen har identifierat följande styrkor inom bedömningsområdet:

· Lärosätet har tydliga rutiner och ändamålsenliga processer som säkerställer ändamålsenlig lärarkompetens i förhållande till lärosätets behov.

· Lärosätet har tydliga och ändamålsenliga rutiner och processer som tillfredsställer kravet på en miljö som främjar utveckling av lärarnas ämneskompetens och pedagogiska kompetens.

· Timlärarna har möjlighet att etablera och utveckla kurser inom sin spetskompetens, vilket gör lärosätet attraktivt som arbetsplats.

· Lärosätet har strukturer som tillfredsställer kravet på infrastruktur, studentstöd och lärarresurser. Studierektorn sköter studievägledningen, och det finns ett för svenska lärosäten unikt mentorssystem hämtat från den jesuitiska och brittiska utbildningstraditionen som spelar en framträdande roll för programstudenterna.

· Lärosätet har ändamålsenliga rutiner och processer som säkerställer att studenterna har goda förutsättningar att genomföra utbildningen inom avsedd studietid.

Bedömargruppen har identifierat följande utvecklingsområden inom bedömningsområdet:

· Lärosätet bör erbjuda systematisk och lättillgänglig information till studenter med särskilda behov om var de kan få hjälp samt kommunicera information om studenthälsa tydligare till samtliga studenter.

· Lärosätet bör erbjuda en utvecklad karriärvägledning, särskilt för programstudenter.

Bedömningar av bedömningsgrunder:

2.1 Lärosätet säkerställer att den undervisande personalens kompetens motsvarar utbildningsverksamhetens behov.

Uppfylld

Bedömargruppen anser att bedömningsgrunden är uppfylld. Lärosätet har ändamålsenliga rutiner och processer för att säkerställa att lärare har en kompetens som tillfredsställer lärosätets behov.

De rutiner och processer som finns för att säkerställa att lärare har både vetenskaplig och pedagogisk och professionsinriktad kompetens, som tillfredsställer lärosätets behov, är primärt relaterade till anställningsprocessen. Enligt Anställningsordning vid Newmaninstitutet är rektorn skyldig att säkerställa att den som anställs har tillräcklig kompetens. Både självvärderingen och platsbesöken bekräftar för bedömargruppen att det fungerar i praktiken.

Dessutom finns en stark betoning på lärarkompetens och kompetensutveckling. Kvalitetspolicy vid Newmaninstitutet beskriver det som ett av sju dimensioner och pekar på lärarnas kompetens och kompetensutveckling som avgörande för deras förutsättningar att planera och genomföra utbildning och forskning av hög kvalitet. Det framhålls att detta gäller både i det akademiska ämnet och i högskolepedagogik. Också Riktlinjer för utbildning vid Newmaninstitutet understryker att kursledaren minst måste vara disputerad inom ett ämne som är relevant för kursen. Detta fokus på kompetens gäller inte bara tillsvidareanställda lärare, utan även timlärare. Bedömargruppen anser att lärosätet även i praktiken lever upp till det kompetenskravet, något som bekräftas av platsbesöken. Bedömargruppen kan utifrån platsbesöken och underlagen konstatera att timlärarna har möjlighet att etablera och utveckla kurser inom sin spetskompetens, vilket gör lärosätet attraktivt som arbetsplats.

2.2 Lärosätet säkerställer att de tillhandahåller en främjande miljö som ger undervisande personal möjlighet att utveckla såväl sin pedagogiska kompetens som sin ämneskompetens, samt förutsättningar att bedriva sitt arbete på ett effektivt sätt.

Uppfylld

Bedömargruppen anser att bedömningsgrunden är uppfylld. Lärosätet har ändamålsenliga rutiner och processer både när det gäller ämneskompetens och pedagogisk kompetens.

Rektor ansvarar enligt självvärderingen för uppföljningen av dessa rutiner och processer. Av Kvalitetspolicy vid Newmaninstitutet framgår att lärarnas kompetens och kompetensutveckling – både i det akademiska ämnet och i högskolepedagogiken – har avgörande betydelse för deras förutsättningar för lärargärningen. Detta följs systematiskt upp i de årliga medarbetarsamtalen mellan den enskilda läraren och rektorn. Självvärderingen ger detaljupplysningar om medarbetarsamtalen och exempel på frågor om kompetensutveckling. Strategisk plan för 2022–2024 innehåller en längre reflektion över lärarkompetens och kompetensutveckling. Även här understryker lärosätet balansen mellan det akademiska ämnet och pedagogisk kompetens. Dessutom diskuterar lärosätet en professionell utvecklingsplan på de årliga medarbetarsamtalen med rektorn. Bedömargruppens platsbesök visar att detta fungerar i praktiken. Lärarna bekräftar att medarbetarsamtalen i hög grad handlar om kompetensutveckling genom att man där diskuterar dels det senaste årets forskningsproduktion, dels den mer generella ämnesmässiga och pedagogiska kompetensutvecklingen.

2.3 Lärosätet säkerställer att infrastruktur, studentstöd och läranderesurser är ändamålsenliga för studenternas och doktorandernas lärande och att dessa används på ett effektivt sätt.

Uppfylld

Bedömargruppen anser att bedömningsgrunden är uppfylld. Lärosätet har rutiner och processer i förhållande till lämplig infrastruktur och studentstöd. I Kvalitetspolicy vid Newmaninstitutet täcks studentstöd och psykosocial arbetsmiljö av en av de sju dimensionerna som löpande följs upp, och platsbesöken gav goda exempel på hur detta fungerar i praktiken.

När det gäller studievägledning finns det enligt självvärderingen två alternativ. Den ena är ett frivilligt mentorprogram för programstudenterna. Enligt Riktlinjer för utbildning vid Newmaninstitutet och självvärderingen tilldelas samtliga programstudenter en mentor från lärarkåren. Mentorns primära uppgift är enligt riktlinjerna – och bekräftad genom platsbesöken – att ge stöd till studenten att välja kurser utifrån egna mål och intresse. Bedömargruppen konstaterar att mentorsprogrammet enligt självvärderingen hämtar inspiration från jesuitiska universitetstraditioner och tillgängliggör härmed jesuiternas erfarenheter i ett svenskt sammanhang. Platsbesöket bekräftade mentorssystemets framträdande roll för programstudenterna och gav kompletterande exempel på vad mentorerna kan bidra med. Exempelvis nämndes mentorernas internationella kompetens som en resurs för vägledning av studenter som under en termin vill studera utomlands. Det andra alternativet är en mer ordinarie studievägledning. Platsbesöket visar att studierektorn spelar en nyckelroll och ger råd om ämnesval och progression. Studierektor finns tillgänglig för alla studenter och erbjuder vägledning utifrån studentens studier i relation till omvärlden exempelvis yrke, karriär, arbetsliv och andra studier. Härutöver ger mentorerna vägledning till programstudenter.

Bedömargruppen kan inte se att karriärvägledning får någon särskild uppmärksamhet, varken i de dokument bedömargruppen har fått tillgång till eller under platsbesöken. Det kan bero på att de flesta programstudenter använder sig av erbjudandet av mentorer och får informell karriärvägledning där, medan många av studenterna som läser fristående kurser redan är mitt uppe i arbetslivet och inte har samma behov av karriärvägledning. Här ser bedömargruppen ett utvecklingsområde. Det behövs både reflektion om vad lärosätets studieprogram betyder för arbetsmarknaden och dialog med studenterna om vilka önskemål de har om karriärvägledning.

Bedömargruppen konstaterar att både självvärderingen och studentinlagan ger exempel på områden med förbättringspotential av de pedagogiska förhållandena (tydliggörande av hur mentorskapet är avsedd att användas, mer grundlig återkoppling på uppsatsskrivningar och metodkurser), liksom praktiska (studieplatser, fler digitala biblioteksresurser) och sociala förhållanden (behov hos studenter med särskilda behov). Platsbesök bekräftar att detta är utvecklingsområden. Dokumenten från lärosätet – som Riktlinjer för utbildning vid Newmaninstitutet och Kvalitetspolicy vid Newmaninstitutet – betonar studentstödet i förhållande till studerande med särskilda behov, men konkreta rutiner för information om det verkar saknas. Till exempel är information om erbjudanden från Uppsala kommun – till exempel studenthälsa – svår att hitta och borde kommuniceras tydligare enligt bedömargruppen.

När det gäller lokaler för undervisning, studier och bibliotek konstaterar bedömargruppen att lärosätet har rutiner för att samla erfarenheter och synpunkter från studenter. Det handlar om det informella samtalet mellan studenter, lärare och ledning, den anonyma förslagslådan samt studentenkäter och alumnenkäter. Underlaget överförs till Daylite och hanteras sedan i lämpliga styrande organ.

Med tanke på att lärosätet är litet finns möjligheter för studentinflytande även vid sidan av de formella vägarna. Vid platsbesöken framkom att det korta avståndet mellan lärare och studenter underlättar för lärosätet att fånga upp eventuella problem med genomströmningen. Studentinlagan pekar också på att lärosätets storlek påverkar möjligheten att ta upp förbättringspunkter i det dagliga mötet med respektive lärare.

2.4 Lärosätet säkerställer, genom rutiner och processer, att studenter och doktorander ges goda förutsättningar att genomföra utbildningen inom planerad studietid.

Uppfylld

Bedömargruppen anser att bedömningsgrunden är uppfylld. Det finns rutiner och processer som säkerställer att studenterna får goda förutsättningar att genomföra sin utbildning inom planerad studietid.

Bedömningsgrunden uppfylls enligt bedömargruppen primärt genom tillfredsställande rutiner och processer för studievägledning. Dessa beskrivs i Riktlinjer för utbildning vid Newmaninstitutet, men också i självvärderingen och i studentinlagan. Efter platsbesöken konstaterar bedömargruppen att mentorssystemet (se ovan, 2.3) ger goda förutsättningar för programstudenterna att slutföra sin utbildning inom avsedd studietid. Studierektorn har också en studievägledningsfunktion som kan fånga upp och stötta studenterna vid frågor och problem. Studenter utanför programmen tar enligt självvärderingen i hög utsträckning fristående kurser snarare än en akademisk examen på något av lärosätets program. Att studenter väljer fristående kurser – vid sidan om arbete och under lång tid – betyder att de enligt bedömargruppen inte nödvändigtvis prioriterar snabb genomströmning.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)