Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: Jämställdhet

Godkänt kvalitetssäkringsarbete med förbehåll
Publicerad: 2022-10-11
Lärosäte: Newmaninstitutet
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

Jämställdhet

Mot bakgrund av de värdegrunder som präglar lärosätet kan bedömargruppen konstatera att likabehandling är ett centralt värde, där individen sätts i fokus. I Anställningsordning vid Newmaninstitutet beaktas det exempelvis tydligt när det gäller nyrekryteringar av personal, eftersom lärosätet strävar efter en jämn könsfördelning inom alla anställningskategorier. Av underlag och platsbesök framgår att det finns en utbredd medvetenhet om jämställdhet på lärosätet. Bedömargruppen anser att lärosätet har ett systematiskt kvalitetsarbete som säkerställer att jämställdhetsperspektivet, som specifikt rör förhållandet mellan män och kvinnor, beaktas i utbildningarna i sådan utsträckning att kvalitetssäkringsarbetet är tillfredsställande.

Bedömargruppen har identifierat följande styrkor inom bedömningsområdet:

· Arbetet med jämställdhet genomsyrar lärosätets verksamhet, och frågor om jämställdhet beaktas regelbundet i organisationen.

Bedömargruppen har identifierat följande utvecklingsområden inom bedömningsområdet:

· Lärosätet bör tydligare lyfta fram jämställdhet i rutiner och styrdokument som rör likabehandling.

Bedömning av bedömningsgrunden:

4.1 Lärosätet säkerställer, genom rutiner och processer, ett systematiskt arbete med att beakta jämställdhet i utbildningarnas innehåll, utformning och genomförande.

Uppfylld

Bedömargruppen konstaterar att jämställdhetsperspektivet ingår i Kvalitetspolicy vid Newmaninstitutet, att lärosätet lägger vikt vid att säkerställa att arbetsmiljön ska vara jämställd och att utbildning ska rikta sig mot hela människan med ett jämställt och likvärdigt förhållningssätt. En medvetenhet om jämställdhet hos personalen framträdde under platsbesöken, vilket bedömargruppen anser är positivt. Det finns ett systematiskt och ändamålsenligt arbete med att se över kursers och programs innehåll ur ett jämställdhetsperspektiv.

Bedömargruppen konstaterar att i lärosätets kvalitetssäkringsarbete ingår att säkerställa att utbildning har ett likabehandlings- och jämställdhetsperspektiv och i självvärderingen framgår att jämställdhet beaktas exempelvis vid utbildningens behörighetskrav, innehåll, mål, examinationer och litteratur. Av Riktlinjer för utbildning vid Newmaninstitutet framgår att lärarkollegiet i sin granskning av kurs- och utbildningsplaner ska säkerställa att utbildningarna har ett jämställdhetsperspektiv. Lärarkollegiet lyfts i självvärderingen fram som ett centralt kvalitetssäkrande organ för att medvetandegöra lärare och studentrepresentanter om vikten av jämställdhet i utbildningen. I självvärderingen framgår att lärarkollegiet ska beakta genusperspektivet både i utbildningens behörighetskrav, innehåll, mål, examinationer och litteratur, så att inte något kön missgynnas av utbildningens utformning. Platsbesöken stärkte intrycket att jämställdhetsperspektivet är en integrerad del av lärarkollegiets arbete samt att det följs upp och genomsyrar kvalitetssäkringsarbetet överlag på lärosätet.

Bedömargruppen noterar att jämställdhet även är en del av arbetsmiljöarbetet och följs upp i Kvalitetsredovisning, och jämställdhet tas likaså upp i Newmaninstitutets strategiska plan för 2022–2024. Newmaninstitutets strategiska plan för 2022–2024 har rubriken Jämställdhet/likabehandling, som behandlar diskriminering och kränkande särbehandling där jämställdhetsperspektiv ingår. Självvärderingen anger att det systematiska kvalitetsarbetet beaktar likabehandling, och Kvalitetspolicy vid Newmaninstitutet redogör för grundläggande värderingar som omfattar jämställdhet. I Arbetsmiljö och likabehandlingspolicy nämns att lärosätet ska säkra en inkluderande och jämställd arbetsmiljö genom förebyggande insatser som ska följas upp och hantera samtliga former av diskriminering och kränkande särbehandling. I Arbetsmiljö och likabehandlingspolicy framgår också att lärosätets arbete med jämställdhet ska präglas av att män och kvinnor erbjuds samma möjligheter under studier och på arbetsplatsen. Bedömargruppen anser att jämställdhetsarbetet är tillfredställande, men framhäver samtidigt att lärosätet tydligare bör lyfta fram jämställdhet i rutiner och styrdokument som rör likabehandling. I Kvalitetsredovisning 2021 framgår att detta är identifierat som ett utvecklingsområde och att arbetet har inletts med att utvärdera befintliga styrdokument och arbetssätt, vilket bedömargruppen anser är positivt.

Arbetsordning för Newmaninstitutet fastställer att rektorn beslutar om handlingsplan för åtgärder om bland annat upplevd diskriminering och kränkande särbehandling, och att rektorn är huvudansvarig för att arbetet med arbetsmiljö och likabehandling planeras, organiseras och utvärderas. Lärosätet anger i Anställningsordning vid Newmaninstitutet att rekrytering, anställning och befordran ska vara fri från diskriminering. Karriärvägarna på lärosätet ska bygga på jämlikhet och inkludering, och en jämn könsfördelning ska eftersträvas. I rekryteringsgruppen för anställning ska båda könen normalt vara representerade. Bedömargruppen konstaterar att både studentenkäten och alumnenkäten innehåller frågor om upplevelser av diskriminering, bland annat på grund av kön, från lärare, annan personal eller andra studenter. Systemet Daylite används för att notera eventuella avvikelser. Jämställdhet tas också upp i mallen för de årliga medarbetarsamtalen mellan rektorn och all tillsvidareanställd personal. Bedömargruppen anser att de processerna är ändamålsenligt utformade.

I självvärderingen nämns vidare att likabehandling ingår som ett perspektiv i alla de sju dimensionerna i Kvalitetspolicy vid Newmaninstitutet. Jämställdhet ingår i lärosätets strategiska plan och följs därmed upp och utvärderas systematiskt och återkommande genom den årliga kvalitetsredovisningen. Bedömargruppen konstaterar att arbetet med jämställdhet är tillfredsställande och noterar att jämställdhet ofta inkluderas i begreppet jämlikhet, men rekommenderar lärosätet att tydligare lyfta fram jämställdhetsperspektivet i rutindokument, som Kvalitetspolicy vid Newmaninstitutet och Newmaninstitutets strategiska plan. Av studentinlagan framgår det att studenterna upplever att lärosätet har ett fungerande jämställdhetsarbete.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)