Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: Styrning och organisation

Godkänt kvalitetssäkringsarbete med förbehåll
Publicerad: 2022-10-11
Lärosäte: Newmaninstitutet
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

Styrning och organisation

Bedömargruppen anser att lärosätets kvalitetssäkring och kvalitetsutveckling av utbildningen generellt håller en hög nivå. Lärosätet har utvecklat ett tydligt kvalitetssystem med rutiner och processer liksom strategiska dokument som tydliggör hur arbetet kontinuerligt ska utföras och följas upp. Kvalitetssystemet framstår som ändamålsenligt och förankrat på lärosätet trots att det nyligen har införts. Kvalitetssystemet har utvecklats efter tidigare granskningar, som identifierat brister och utvecklingsområden.

Bedömargruppen anser att kvalitetssystemet på lärosätet är väl uppbyggt för att säkerställa kvaliteten i utbildningarna och relaterar tydligt till lärosätets mål för utbildningsverksamheten. Kvalitetssäkringspolicyn är publicerad på den externa webbplatsen och den är en tydlig del av den strategiska styrningen. Ansvarsfördelningen för kvalitetssystemet är tydligt definierad och ändamålsenlig, vilket framgår av bifogade riktlinjer, som Riktlinjer för kontinuerlig och strategisk ledning av Newmaninstitutet och Arbetsordning för Newmaninstitutet. Det finns etablerade systematiska processer och rutiner som uppmuntrar lärare, teknisk och administrativ personal samt studenter till delaktighet, engagemang och ansvar. Bedömargruppen konstaterar att lärosätet genom kvalitetsarbetet säkerställer att de systematiskt tillvaratar resultat och slutsatser samt följer upp dem i den strategiska styrningen, i kvalitetsarbetet och i kvalitetssystemet. Vidare anser bedömargruppen att lärosätet säkerställer att informationen publiceras och kommuniceras så att den får spridning i organisationen och till relevanta intressenter. Undantaget är resultat av kvalitetsgranskningsarbetet, särskilt om kursvärderingar, som inte kommuniceras tillräckligt, vilket bedömargruppen definierar som ett tydligt utvecklingsområde.

Bedömargruppen har identifierat följande styrkor inom bedömningsområdet:

· Kvalitetssystemets utformning är ändamålsenligt för att säkerställa hög kvalitet i utbildningarna genom rutiner, strukturer, tydliga styrdokument och processer, där systemet Daylite spelar en central roll. Kvalitetssystemet inkluderar interna utvärderingar genom bland annat de sju dimensionerna liksom externa utvärderingar av utbildning och forskning.

· Kvalitetssystemet relaterar tydligt till lärosätets övergripande mål och strategier och ingår som en del av lärosätets strategiska styrning.

· En tydlig och ändamålsenlig ansvarsfördelning för utvärdering och uppföljning ingår i kvalitetssystemet.

· Systematiska processer finns som uppmuntrar till delaktighet, engagemang och ansvar hos lärare, övrig personal och studenter.

Bedömargruppen har identifierat följande utvecklingsområde inom bedömningsområdet:

· Lärosätet bör förbättra och systematisera kommunikation av kursvärderingsresultat till tidigare, nuvarande och presumtiva studenter.

Bedömningar av bedömningsgrunder:

1.1 Lärosätets kvalitetssystem är uppbyggt för att säkerställa kvaliteten i utbildningarna och det relaterar till övergripande mål och strategier som lärosätet fastställt för sin utbildningsverksamhet.

Uppfylld

Bedömargruppen har funnit att lärosätet har ett övergripande kvalitetssystem som är uppbyggt så att det ger goda och ändamålsenliga förutsättningar för att säkerställa kvaliteten i utbildningarna. Kvalitetssystemet baseras på kvalitetssystemets sju olika dimensioner, extern utvärdering av forskning och utbildning, årlig intern utvärdering och systemet Daylite. Kvalitetssystemet relaterar också till lärosätets övergripande mål och strategier. Tydliga rutiner och styrdokument finns på lärosätet, liksom en tydlig ansvarsfördelning för utvärdering och uppföljning.

Lärosätet beskriver i sin självvärdering att de följer Jesuitordens vision och mål samt att de jesuitiska högskolorna ska vara institutioner som främjar fred och försoning, rättvisa och tro genom forskning och utbildning, för att förändra samhälle och kultur. Jesuitordens vision och syn på utbildning framkom även vid platsbesöken och tydliggjorde för bedömargruppen att de inte står i konflikt med föreliggande myndighetskrav på enskilda utbildningssamordnare.

Bedömargruppen anser att kvalitetssystemet och kvalitetsarbetet är väl dokumenterat och framstår som ändamålsenligt. Självvärderingen och platsbesök visar att kvalitetssystemet och kvalitetsarbetet syftar till att säkerställa att lärosätet uppfyller lagar, förordningar, standarder, direktiv och styrdokument, liksom studenternas och det omgivande samhällets behov och krav. Kvalitetssystemet bidrar till lärosätets långsiktiga utveckling och strategi, mål och handlingsplaner. I Kvalitetspolicy vid Newmaninstitutet och Arbetsmiljö och likabehandlingspolicy vid Newmaninstitutet presenteras värderingar och ramverk som ligger till grund för kvalitetsarbetet. I Riktlinjer för styrdokument vid Newmaninstitutet preciseras olika typer av styrdokument för lärosätets kvalitetssystem, processen för hur olika styrdokument ska beredas och beslutas, tillgängliggöras och kommuniceras liksom följas upp och utvärderas. I Riktlinjer för styrdokument vid Newmaninstitutet understryks att då styrdokument berör utbildningens eller studenternas situation ska studenter engageras i beredningen av att både utarbeta nya styrdokument och revidera befintliga. Bedömargruppen noterar att styrdokument tillgängliggörs på lärosätets webbplats och presenteras på måndagsmötena, som fungerar som arbetsplatsträff med informationsutbyte, där de tillsvidareanställda deltar. Styrdokumenten mejlas även till studentkårens ordförande. Samtliga styrdokument följs enligt självvärderingen upp varje år och varje dokument har en utsedd dokumentansvarig och en beslutsfattare.

Enligt bedömargruppen föreligger centrala dokument för kvalitetssäkringsarbetet och de är Kvalitetspolicy vid Newmaninstitutet och Arbetsmiljö och likabehandlingspolicy vid Newmaninstitutet. I dessa definieras de ramverk och värderingar som ligger till grund för det systematiska kvalitetsarbetet. Riktlinjer för kontinuerlig och strategisk ledning av Newmaninstitutet redovisar det systematiska kvalitetsarbetet för kvalitetssäkring och verksamhetsutveckling. I Arbetsordning för Newmaninstitutet redovisas ansvarsfördelningen och beslutsfördelningen på lärosätet i detalj. En dokumentansvarig utses för varje dokument. Enligt bilagan Riktlinjer för styrdokument vid Newmaninstitutet innefattar dokumentansvar ett ansvar för beredning, kommunikation, tillgängliggöring, uppföljning och utvärdering, liksom revideringar av dokumentet vid behov. I Riktlinjer för utbildning vid Newmaninstitutet understryks att den som utvärderar ett område inte bör vara den som genomför uppgifterna. I självvärderingen ges konkreta exempel på detta: dokumentansvaret för Riktlinjer för utbildning vid Newmaninstitutet har flyttats från studierektorn till högskoledirektören, liksom att omprövning av tillgodoräknanden nu utförs av rektorn och inte som tidigare av studierektorn. Newmaninstitutets strategiska plan för 2022–2024 är fastställd 2021 för tre år framåt. Det framgår av självvärderingen att rektorn ansvarar för att utse en huvudansvarig för respektive utvecklingsområde som identifierats i den strategiska planen och tillsätta arbetsgrupper som tillsammans med den huvudansvariga ska göra en handlingsplan. Bedömargruppen konstaterar att både styrdokument och processer är ändamålsenliga.

Bedömargruppen finner att lärosätets kvalitetspolicy har en god och tydlig struktur och bygger på sju dimensioner som kontinuerligt ska följas upp och bidra till att verksamheten utvärderas. Detta redovisas i Kvalitetspolicy vid Nemaninstitutet. De sju dimensionerna är:

1) Ledning och styrning

2) Lokaler och undervisningsmiljö

3) Studentstöd och psykosocial arbetsmiljö

4) Lärarkompetens och kompetensutveckling

5) Utbildningens genomförande och resultat

6) Forskningsmiljö

7) Internationalisering och samverkan med det omgivande samhället.

De sju dimensionerna återkommer som rubriker i lärosätets strategiska plan och den årliga kvalitetsredovisningen, vilket också är fallet i Kvalitetsredovisning 2021.

Kvalitetsredovisningen beskrivs i självvärderingen som en årlig intern uppföljning av resultat och arbetssätt som sammanställs och blir ett underlag för lärosätet att identifiera utvecklingsområden som sedan ligger till grund för den strategiska planen. Det systematiska kvalitetssäkringsarbetet som presenteras i självvärderingen och styrdokument avser att identifiera förbättringsförslag, risker och avvikelser, och framstår för bedömargruppen som ändamålsenligt. Förbättringscykeln beskrivs i Riktlinjer för kontinuerlig och strategisk ledning av Newmaninstitutet och Riktlinjer för hantering av tillbud, förbättringsförslag, risker och avvikelser vid Newmaninstitutet. Där beskrivs att tillbud ska rapporteras till den HR-ansvariga, områdesansvariga eller registreras direkt i systemet Daylite. Besluts- och ansvarsfördelningen presenteras i detalj i bilagan Arbetsordning för Newmaninstitutet och framstår enligt bedömargruppen som ändamålsenlig.

Systemet Daylite framställs i självvärderingen som ett nav i verksamheten. I det systemet ska dokumentation kontinuerligt föras in om tillbud, förbättringsförslag, risker och avvikelser, där studentrepresentanter och medarbetare kan lyfta in ärenden. De får också möjlighet att lämna information (anonymt) i en fysisk förslagslåda, mejla områdesansvarig eller att ta upp ärenden vid relevanta möten. De områdesansvariga skriver därefter in ärenden i Daylite. Ett ärende som förs in klassificeras med en av de sju dimensionerna. Ärenden i Daylite ska följas upp och studierektorn ansvarar för att ta upp frågor från Daylite till kollegiemöten. Högskoledirektören ansvarar sedan för beredning inför högskolestyrelsen, stabsmötet och måndagsmötet enligt Arbetsordning för Newmaninstitutet. Daylite har använts sedan 2016 och har förenklats, eftersom många ansåg att det var komplicerat att registrera ärenden. Platsbesöken och inlämnat underlag befäster intrycket att Daylite används och följs upp som en central och ändamålsenlig del av kvalitetssäkringsarbetet.

Bedömargruppen anser att det finns tydliga och ändamålsenliga riktlinjer för utbildningen i dokumentet Riktlinjer för utbildning vid Newmaninstitutet. Där framgår att utbildningen ska utvärderas av studenterna i kursvärderingar i läroplattformen Moodle. Varje år genomförs en studentenkät, alumnenkät och en intern granskning av utbildningsplaner liksom en bedömning av examensarbeten av en extern sakkunnig. Vart tredje år ska en extern utvärdering göras av utbildningarnas utformning, genomförande och resultat i relation till måluppfyllelsekraven. Genomförande av och uppföljning av extern utvärdering är enligt bedömargruppen ändamålsenlig och finns reglerade i Riktlinjer för extern utvärdering av utbildning och forskning vid Newmaninstitutet samt Riktlinjer för utbildning vid Newmaninstitutet. I Riktlinjer för extern utvärdering av utbildning och forskning vid Newmaninstitutet nämns att ett syfte är att resultatet av utvärderingen ska bidra till den kontinuerliga kvalitetsutvecklingen av utbildningsprogram. Uppföljningen av den externa utvärderingen (2020) resulterade i ett beslut att den externa lärosätesgranskningen ska fokusera på utbildning och forskning. Självvärderingen anger vidare att forskningsanknytning i kursplaner har lyfts in som ett förbättringsförslag i Daylite. Sammantaget anser bedömargruppen att underlaget ger en tydlig bild av att kvalitetssystemet säkerställer kvaliteten och att det är ändamålsenligt uppbyggt och relaterar till lärosätets mål och strategier för utbildningsverksamheten. Detta intryck stärktes under platsbesöken.

1.2 Lärosätet har en kvalitetssäkringspolicy, eller motsvarande, som är offentlig och en del av den strategiska styrningen.

Uppfylld

Bedömargruppen konstaterar att lärosätet har en tydlig kvalitetssäkringspolicy och kvalitetssäkringsarbetet framstår som ändamålsenligt och det är en del av lärosätets strategiska styrning. Kvalitetspolicy vid Newmaninstitutet är tillgänglig på den externa webbplatsen.

Lärosätet har tidigare saknat kvalitetssäkringspolicy. Den nuvarande utvecklades under 2020, och ger genom de sju dimensionerna en systematisk och ändamålsenlig ram för kvalitetsarbetet. Flera styrdokument har utarbetats som är relevanta för kvalitetssäkringsarbetet överlag, enligt bedömargruppen.

Bilagan Riktlinjer för kontinuerlig och strategisk ledning av Newmaninstitutet redovisar utförligt riktlinjerna för hur kvalitetssäkringen ska gå till på lärosätet. Enligt bedömargruppen framgår det tydligt i bilagan att Kvalitetspolicy vid Newmaninstitutet är en central del av den strategiska ledningen på lärosätet. Kvalitetspolicy vid Newmaninstitutet finns publicerad på den externa webbplatsen. Kvalitetspolicy vid Newmaninstitutet och övriga interna styrdokument finns tillgängliga på plattformen Microsoft Teams och nås av medarbetarna och studentkåren. Kvalitetspolicy vid Newmaninstitutet är alltså offentlig, och övrig relevant information finns tillgänglig för medarbetarna och studentkåren.

1.3 Lärosätet har en ändamålsenlig och tydligt definierad ansvarsfördelning för kvalitetsarbetet.

Uppfylld

Bedömargruppen anser att lärosätet systematiskt och övergripande har uppnått en tydligt definierad och ändamålsenlig ansvarsfördelning för kvalitetsarbetet. I självvärderingen och interna styrdokument presenteras ett trovärdigt och konkret system för detta, vilket bekräftades vid platsbesöken.

Newmaninstitutet AB ägs av Samfundet S:t Ignatius, vars styrelse har det ekonomiska ansvaret. Bedömargruppen konstaterar efter platsbesöken att styrelsen däremot inte har något innehållsligt inflytande över utbildningsutbudet eller forskningsverksamheten på lärosätet. Högskolestyrelsen ansvarar för verksamhetens utformning, organisation och ledning utifrån ett strategiskt perspektiv och budgetens ramar. Rektorn ansvarar för kontinuerlig ledning och styrning av verksamheten. Arbetsordning för Newmaninstitutet presenterar organisation, ansvarsfördelning och beslutsstruktur. I högskolestyrelsen ingår sex ledamöter och en permanent adjungerad representant för teknisk och administrativ personal. Två ledamöter utses av huvudmannen Samfundet S:t Ignatius: rektorn och en ledamot för tre år. Två ledamöter är studenter.

I självvärderingen beskrivs roller och ansvarsfördelning för kvalitetsarbetet. Ansvarsfördelningen för kvalitetsarbetet redovisas i Arbetsordning för Newmaninstitutet, och Riktlinjer för styrdokument vid Newmaninstitutet tydliggör hur beredningen av dessa ska utföras. Interna styrdokument ska följas upp och utvärderas varje år inom ramarna för Kvalitetsredovisningen. Detta beskrivs i Riktlinjer för kontinuerlig och strategisk ledning av Newmaninstitutet.

I Riktlinjer för styrdokument vid Newmaninstitutet preciserar lärosätet att det finns fyra typer av interna styrdokument:

· policyer, där högskolestyrelsen är beslutsfattare

· strategiska dokument, där högskolestyrelsen är beslutsfattare

· handlings- och åtgärdsplaner liksom rutindokument, där rektorn är beslutsfattare

· utbildningsplan och kursplan, där högskolestyrelsen respektive lärarkollegium är beslutsfattare.

Lärarkollegiet beskrivs i självvärderingen och i Riktlinjer för utbildning vid Newmaninstitutet. Det möts minst två gånger per termin, tillsvidareanställda lärare deltar och det har studentrepresentation. Lärarkollegiet ansvarar för att fastställa kursplaner och kursutbud, liksom besluta om nedläggning av kurser. De följer upp resultat av kursvärderingar och bereder utbildningsplaner. Bedömargruppen anser att kvalitetsarbetet framstår som systematiskt och att utformningen har tagit i beaktning att lärosätet är litet, genom tydliga riktlinjer för ansvarsfördelning, som redovisas i Arbetsordning för Newmaninstitutet. Sammantaget ger det skriftliga underlaget intrycket att ansvarsfördelningen för kvalitetsarbetet är tydligt definierat och ändamålsenligt. Platsbesöken stärkte detta intryck liksom att systemet fungerar i praktiken.

1.4 Lärosätet har systematiska processer som uppmuntrar till delaktighet, engagemang och ansvar hos lärare, övrig personal samt studenter och doktorander.

Uppfylld

Bedömargruppens sammantagna bedömning är att lärosätet har goda systematiska processer som uppmuntrar till delaktighet, engagemang och ansvar hos lärare, övrig personal och studenter. Självvärderingen och interna styrdokument preciserar olika mötesorgan samt systematiska processer som säkerställer att personal och studenter får goda möjligheter och uppmuntras till engagemang och ansvar. Platsbesöken stärkte det intrycket.

I självvärderingen beskrivs kvalitetsarbetet utifrån roller och ansvarsfördelningen på ett systematiskt, ändamålsenligt och tydligt sätt, enligt bedömargruppen. Genom olika fastställda mötesorgan involveras studenter och kollegor, vilket även bekräftades vid platsbesöken. I Arbetsordning för Newmaninstitutet beskrivs måndagsmötet som arbetsplatsträff för fastanställda medarbetare, där information delas vid behov och tillbud, förbättringsförslag med mera diskuteras. Det veckovisa stabsmötet beskrivs som ett rådgivande forum inför rektorsbeslut, där rektorn är ordförande och sammankallande. I stabsmötet ingår rektorn, vice-rektorn, studierektorn, den ekonomi- och fastighetsansvariga, högskoledirektören och chefredaktören för tidskriften Signum. Studentkårens ordförande deltar varje månad, eller oftare vid behov.

När det gäller den strategiska ledningen är det främst inom ramen för högskolestyrelsens möten där lärare representeras, och lärosätet har även gemensamma strategidagar där samtliga tillsvidareanställda och studentrepresentanter deltar och även timlärare bjuds in. Ett centralt mötesorgan är lärarkollegiet som möts två gånger per termin, där tillsvidareanställda, timlärare och studentrepresentanter ingår. I Arbetsordning för Newmaninstitutet beskrivs dessa olika mötesorgan samt lärares och studenters delaktighet. Enligt bedömargruppen är mötesorganen ändamålsenliga.

Bedömargruppen anser att systemet Daylite också fungerar som ett ändamålsenligt nav för att personal och studenter ska vara delaktiga, engagerade och ansvarstagande, där alla kan rapportera in tillbud och förbättringsförslag och följa hanteringen av ärendena. Platsbesöken gav intrycket att detta fungerar väl. Medarbetare och studenter har även möjlighet att ta en aktiv roll i arbetsmiljöarbetet genom att väljas till arbetsmiljöombud eller studerandeskyddsombud.

Vidare finns olika högre seminarier, och enligt självvärderingen följer forskande lärare verksamheten vid minst ett högre seminarium. I Riktlinjer för forskning vid Newmaninstitutet nämns att även studenter på högre nivå är välkomna att delta i högre seminarier.

Studentinlagan ser positivt på studentinflytandet överlag och möjligheten till studenternas engagemang samt samarbetet mellan studentrepresentanterna och lärosätet för att främja utbildningens kvalitet. Det intrycket stärktes också vid platsbesöken. Bedömargruppen konstaterar att lärosätet sammantaget har systematiska och ändamålsenliga processer som uppmuntrar till delaktighet, engagemang och ansvar.

1.5 Lärosätet säkerställer att de resultat och slutsatser som genereras av kvalitetssystemet systematiskt tas tillvara i den strategiska styrningen, kvalitetsarbetet och i utvecklingen av kvalitetssystemet.

Uppfylld

Med utgångspunkt i självvärderingen, platsbesöken och interna styrdokument kan bedömargruppen konstatera att lärosätet har ett sammanhållet system för att säkerställa att de resultat och slutsatser som genereras av kvalitetssystemet tas tillvara systematiskt i den strategiska styrningen, i kvalitetsarbetet och i utvecklingen av kvalitetssystemet. Det finns en modell för styrning av verksamheten liksom en tydlig struktur för uppföljning och utveckling av kvalitetssystemet. Bilagan Kvalitetsredovisning visar tydligt hur resultat av uppföljningar analyserats och åtgärdats. Ett exempel är att formuläret för att rapportera i Daylite har utvecklats för att göra det mer användarvänligt. I bilagan redovisas också vilka ärenden som förts in i Daylite och deras åtgärdsfrekvens.

Bilagan Riktlinjer för kontinuerlig och strategisk ledning av Newmaninstitutet redogör för systematiken i arbetet. Ärendehantering preciseras i Arbetsordning för Newmaninstitutet, som redovisar hur ansvarsfördelningen ser ut samt vilka möten och organ som tar hand om resultatet. Den strategiska ledningen sker främst på högskolestyrelsens möten och lärosätet har en treårig strategisk plan som ska fastställas och följas. Högskoledirektören ansvarar för att kvalitetsredovisningen varje år sammanställs och presenteras för högskolestyrelsen och stäms av med Newmaninstitutets strategiska plan 2022–2024. Enligt Riktlinjer för styrdokument vid Newmaninstitutet är det ett krav att interna styrdokument ska ses över och utvärderas varje år av den dokumentansvariga, som även ansvarar för revidering vid behov. I Riktlinjer för styrdokument vid Newmaninstitutet preciseras att högskolestyrelsen fattar beslut om policyer och strategiska dokument, och rektorn om handlings- och åtgärdsplaner samt rutindokument liksom tillgängliggörande och kommunikation. I Kvalitetsredovisning 2021 framgår att de sju dimensionerna redovisas samt utvärderas. Kvalitetsredovisningen ligger till grund för identifiering av utvecklingsområden, som i sin tur ligger till grund för den strategiska planen. Bedömargruppen anser att systematiken i arbetet framstår som ändamålsenlig. Exempelvis tar Kvalitetsredovisning 2021 upp studentstöd och psykosocial miljö i analysen av studentenkäter, där några studenter har svarat att de upplevt kränkande särbehandling. Inga fritextsvar gavs. Detta resulterade i att lärosätet placerade en förslagslåda i lärosätets kafé som möjliggör anonyma anmälningar.

Arbetsordning för Newmaninstitutet tydliggör, enligt bedömargruppen, att högskoledirektören har det övergripande ansvaret för det systematiska kvalitetsarbetet. Det innefattar också ansvar för interna styrdokument, som innebär att se till att det finns standardiserade arbetssätt för uppföljning och utvärdering, samt att resultaten av kvalitetsarbetet omhändertas i den strategiska och operativa styrningen och ledningen. Kvalitetsredovisning 2021 visar att lärosätet vid behov följer upp och reviderar arbetssätt och interna styrdokument. Exempelvis nämns i självvärderingen och Kvalitetsredovisning 2021 att studentenkäter framöver ska skickas ut även på engelska. Även systemet Daylite lyfts i självvärderingen fram som ett centralt verktyg i kvalitetsarbetet, eftersom införda ärenden följs upp och åtgärdas, vilket illustreras i en förteckning över inkomna ärenden och deras åtgärdsstatus. Bedömargruppens intryck är att lärosätet säkerställer att resultat och slutsatser som kvalitetssystemet genererar tas tillvara systematiskt i den strategiska styrningen, kvalitetsarbetet och i utvecklingen av kvalitetssystemet. Platsbesöken stärkte det intrycket.

1.6 Lärosätet säkerställer att den information som genereras av kvalitetssystemet publiceras och kommuniceras på ett ändamålsenligt sätt med relevanta intressenter och får spridning inom organisationen.

Uppfylld

Bedömargruppens uppfattning är att lärosätets kommunikation om kvalitetssystemet är systematisk och ändamålsenlig. Även om bedömningsgrunden är uppfylld, har bedömargruppen identifierat ett tydligt utvecklingsområde som lärosätet rekommenderas åtgärda. Detta rör särskilt tillgängliggörandet av kursvärderingsresultat, där lärosätet bör utveckla rutiner för att kommunicera det till studenterna.

Bedömargruppen konstaterar utifrån underlagen att personal och studentkår har tillgång till systemet Daylite, där de har möjlighet att följa samtliga inlagda ärenden som innefattar tillbud, förbättringsförslag, risker och avvikelser. I Microsoft Teams har studentkåren och fastanställda medarbetare även tillgång till Kvalitetsredovisningen och protokollen från högskolestyrelsens respektive lärarkollegiets möten. De publiceras också i lärplattformen Moodle, där timlärare kan ta del av protokollen.

Studentkårens representanter ingår i stabsmötet, högskolestyrelsen, kollegiemöten och strategidagar, där man diskuterar information som genereras av kvalitetssystemet. Platsbesöken stärkte bedömargruppens bild av att studentkåren kontinuerligt får den information den har rätt till och behöver.

Av självvärderingen framgår det att det finns en rutin för hur resultat av olika enkäter och uppföljningar kommuniceras till studentrepresentanterna och medarbetarna, liksom till rektorn och högskolestyrelsen, vilket bekräftades vid platsbesöken. Bedömargruppen konstaterar utifrån självvärderingen att lärosätet säkerställer att informationen från kvalitetssystemet kommuniceras och görs tillgänglig för lärarna, den tekniska och administrativa personalen samt studentkåren. Kvalitetspolicy vid Newmaninstitutet publiceras på den externa webbplatsen. Informationen sprids i organisationen genom Moodle och Microsoft Teams, webbplatsen och olika mötesorgan. Utifrån platsbesöken och underlagen anser bedömargruppen att ett utvecklingsområde för lärosätet är att tillgängliggöra information om kursvärderingsresultat till de studenter som har svarat på kursvärderingen, de som deltar på nästa kurstillfälle och de som eventuellt kommer att läsa kursen vid senare tillfällen. Bedömargruppen rekommenderar därför lärosätet att utveckla en rutin för att kommunicera ändamålsenligt även med den gruppen av relevanta intressenter.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)