Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: Student- och doktorandperspektiv

Godkänt kvalitetssäkringsarbete med förbehåll
Publicerad: 2022-10-11
Lärosäte: Newmaninstitutet
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

Student- och doktorandperspektiv

Bedömargruppen anser sammantaget att studentperspektivet beaktas systematiskt i lärosätets kvalitetsarbete. Studenterna är representerade i relevanta organ och har goda förutsättningar att utöva både informellt och formellt inflytande över sin utbildning och studiesituation. Lärosätets småskalighet skapar möjlighet för nära kontakt mellan lärare och studenter, men kan samtidigt medföra risk för att studenter drar sig för att framföra kritiska åsikter. Bedömargruppen anser att ett utvecklingsområde är att förtydliga kommunikationen om studenthälsa. Ett annat utvecklingsområde är att ordna en egen lokal för studentkåren.

Bedömargruppen har identifierat följande styrkor inom bedömningsområdet:

· Studentrepresentationen är tydlig i styrdokumenten och ändamålsenlig.

· Lärosätet kan tydligt redogöra för att den studentrepresentation som beskrivs i styrdokumenten fungerar.

· Mentorsprogrammet bidrar med en form av kompletterande stöd som är unik för svenska lärosäten.

· Lärosätet har goda och ändamålsenliga rutiner för kursvärderingar, som på ett ändamålsenligt sätt används för att utveckla utbildningarna.

Bedömargruppen har identifierat följande utvecklingsområden inom bedömningsområdet:

· Lärosätet bör förtydliga informationen om studentstöd, särskilt när det gäller studenthälsa och stöd för studenter med särskilda behov.

· Lärosätet bör vara uppmärksamt på att närheten mellan studenter och lärare riskerar att skapa en miljö där studenter drar sig för att uttrycka sig kritiskt om utbildningen.

· Lärosätet bör publicera resultaten av kvalitetsarbetet, främst i form av kursvärderingsresultat, så att studenter kan ta del av dem.

Bedömning av bedömningsgrunden:

5.1 Lärosätet säkerställer, genom rutiner och processer, ett systematiskt arbete med att verka för studenters och doktoranders möjligheter och förutsättningar att utöva inflytande över utbildningen och sin studiesituation.

Uppfylld

Bedömargruppen anser att bedömningsgrunden är uppfylld. Lärosätets arbete skapar förutsättningar för studentrepresentation på ett formellt plan genom inbjudningar till möten när beslut fattas eller inför beredning som har inverkan på utbildningen eller studenternas situation. Enkäter ges regelbundet både på kurser och lärosätesövergripande. Studentstödet i form av studenthälsa och stöd till studenter med särskilda behov är däremot begränsat och består till största delen av externa resurser som kan kontaktas vid behov, vilket bedömargruppen anser vara ett utvecklingsområde. Studentstödet kompletteras med ett mentorsprogram som bidrar med studentstöd för studievägledning och studiesituation i allmänhet.

Självvärderingen framhäver att mentorsprogrammet spelar en viktig roll i lärosätets kvalitetsarbete och beskriver mentorns uppgift som att ge studievägledning, men kan också innebära coachning i studierna under pågående termin. Detta ger studenterna en möjlighet att framföra och diskutera personliga behov, exempelvis om studentstöd eller läranderesurser. Mentorsprogrammet fungerar enligt bedömargruppen som ett ändamålsenligt komplement för de studenter som inte behöver renodlad studievägledning, men ändå kan ha nytta av att diskutera sin utbildning. Studentinlagan beskriver syftet med mentorsprogrammet som oklart, men vid platsbesök framgick att kommunikationen om mentorsprogrammets syfte har förbättrats.

I självvärderingen beskrivs processen för att komma i kontakt med studentstöd: studenten kontaktar studieadministratören som sammankopplar studenten med studenthälsan, studievägledningen eller stödet till studenter med särskilda behov. Studentinlagan framhäver dock att informationen om detta inte kommuniceras på ett bra sätt till studenterna. Bedömargruppen rekommenderar att lärosätet gör informationen om studentstöd lättillgängligare när det gäller studenthälsa och stöd till studenter med särskilda behov.

Både Arbetsordning för Newmaninstitutet och Kvalitetspolicy för Newmaninstitutet lyfter fram vikten av studentrepresentation. Det sker i praktiken genom inbjudan till möten, där det vid platsbesöken framgick att studenterna är representerade i samtliga väsentliga organ. Studenterna har två representanter vardera i både högskolestyrelsen och lärarkollegiet, och är inbjudna till stabsmöten och strategidagar. Arbetsordning för Newmaninstitutet slår dessutom fast att studentinflytandet ska säkras vid enmansbeslut. Den här tydligheten om kraven på studentrepresentation är enligt bedömargruppen en styrka.

Bedömargruppen anser att ur ett studentperspektiv är det en styrka att lärosätet utnyttjar sin småskalighet för att skapa möjligheter till informell och verksamhetsnära studentkontakt. Bedömargruppen har vid platsbesök fått intryck att eventuella informella beslutsgångar varken skapar ett informationsunderläge för studenterna eller leder till att beslut tas utan tillräckligt studentinflytande, eftersom studenterna naturligt lyfts in i dessa diskussioner. Däremot befarar bedömargruppen att lärosätets småskalighet kan resultera i att studenter drar sig för att uttrycka negativa synpunkter om utbildningen.

Bedömargruppen konstaterar att lärosätet samlar in studenters åsikter via enkäter och kursvärderingar. Dessa används för att utveckla kvaliteten på utbildningen, men det framkommer i självvärderingen att dessa enbart återkopplas till studentkåren och inte till övriga studenter. Bedömargruppen rekommenderar att en sammanställd version av dessa resultat i någon utsträckning redovisas offentligt.

Av självvärderingen framgår att studentkåren har tillgång till ärenderapporteringssystemet Daylite. Andra studenter kan antingen nyttja en fysisk förslagslåda eller framföra sina synpunkter via någon annan person vid eventuella klagomål eller tillbud. Vid bedömargruppens platsbesök framgick att studenterna upplever att systemet fungerar. Många studenter tar även personligen upp ärenden med berörd person på lärosätet.

Studentinlagan och självvärderingen lyfter fram studentkårens brist på egen lokal som ett problem. Bedömargruppen delar uppfattningen att detta kan vara ett hinder i deras verksamhet, men ser positivt på att detta redan har identifierats. Vid platsbesöken framgick att arbetet med att förse studentkåren med en egen lokal har påbörjats.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)