Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: Förutsättningar

Godkänt kvalitetssäkringsarbete med förbehåll
Publicerad: 2023-01-10
Lärosäte: Enskilda högskolan Stockholm
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

Förutsättningar

Tillfredsställande

Bedömargruppens sammanvägda bedömning är att bedömningsområdet är tillfredsställande.

Lärosätet säkerställer huvudsakligen att den undervisande personalens kompetens motsvarar verksamhetens behov. Av självvärderingen framgår att rekryterings- och befordransprocessen för den undervisande personalen är utformad enligt gängse praxis vid svenska lärosäten. Externa sakkunniga används vid både tillsättningar och befordringsärenden.

Bedömargruppen anser att lärosätet erbjuder en miljö som ger förutsättningar för både ämnesmässig och pedagogisk kompetens hos personalen, även om bedömargruppen noterar att den vetenskapliga kompetensen får ett större utrymme. Krav på högskolepedagogisk kompetens eller handledarutbildning för handledning av doktorander omnämns exempelvis inte i självvärderingen och framkom inte heller vid platsbesöken.

Bedömargruppen anser att lärosätet övergripande säkerställer att infrastruktur och läranderesurser är ändamålsenliga för studenters och doktoranders lärande och använder dem i huvudsak på ett effektivt sätt. Bedömargruppen får dock inte någon övertygande bild av hur lärosätet systematiskt erbjuder studentstöd i studievägledning och traditionell studenthälsa.

Bedömargruppen anser att lärosätet har tillräckliga rutiner och processer som säkerställer att studenter och doktorander får goda förutsättningar att genomföra utbildningen inom planerad studietid, även om bedömargruppen vill lyfta fram att det finns utvecklingsområden. Det framgick exempelvis inte tydligt vid platsbesöken vilka rutiner och processer som finns för att identifiera och stötta studenter som kommit efter i sin utbildning.

Bedömargruppen vill lyfta fram följande utvecklingsområden inom bedömningsområdet:

  • Lärosätet bör utveckla bättre processer för att säkerställa studenternas genomströmning.
  • Lärosätet bör utveckla bättre processer för att säkerställa studievägledning och traditionell studenthälsa.
  • Lärosätet bör utveckla processer och rutiner för att identifiera och stötta studenter som halkar efter i sin utbildning.
  • Lärosätet bör säkerställa att lärarkåren i högre grad har högskolepedagogisk kompetens.

2.1 Lärosätet säkerställer att den undervisande personalens kompetens motsvarar utbildningsverksamhetens behov.

Uppfylld

Bedömningsgrunden är uppfylld. Lärosätet säkerställer huvudsakligen att den undervisande personalens kompetens motsvarar verksamhetens behov. Det sker främst via tjänsteförslagsnämnden och att personalens kompetens är en komponent i den externa programgranskningen.

I självvärderingen framgår att kompetensförsörjningen av undervisande personal planeras med utgångspunkt i strategiska prioriteringar för utbildningsutbud och forskning. Det framgår att lärosätet i princip bara anställer disputerade lärare på tillsvidareanställningar, vilket, enligt bedömargruppen, visar på att lärosätet lägger stor vikt vid att säkerställa den vetenskapliga kompetensförsörjningen. Av självvärderingen framgår att rekryterings- och befordransprocessen för den undervisande personalen är utformad enligt gängse praxis vid svenska lärosäten. Externa sakkunniga används vid både tillsättningar och befordringsärenden. En tjänsteförslagsnämnd bereder ärenden inför styrelsebeslut. För forskarutbildning gäller att huvudhandledaren ska vara lägst docentbehörig. Två av lärosätets tre avdelningar har anställt varsin avdelningsprofessor (benämnd stolsprofessor) för att den strategiska kompetensförsörjningen av forskarutbildningen ska säkerställas på lång sikt. Personalens kompetens, både vetenskaplig och pedagogisk, säkerställs också via möjligheter till kompetensutveckling inom ramen för läraranställningen, vilket framstår som positivt för kompetensbehovet i verksamheten.

Lärosätet skriver vidare i självvärderingen att man har prövat att säkerställa tillgången till lärare med relevant pedagogisk och vetenskaplig kompetens och bedömts tillfredställande vid de flesta tillfällen under de senaste åren, när lärosätet har sökt examensrätter för utbildningar på avancerad nivå och forskarnivå. Enligt självvärderingen och platsbesöken knyts expertkunskap från civilsamhället och inom vissa ämnesfält via adjungerade anställningar, anställning av timlärare. Även anställningar av så kallad affilierad fakultet förekommer, det vill säga lektorer som bistår med undervisning inom lärosätet men som har sin anställning vid en annan institution. Det anser bedömargruppen är ett ändamålsenligt sätt att försäkra sig om breddad kompetens och expertis utanför den befintliga personalen.

Bedömargruppen noterar dock att den vetenskapliga kompetensen framstår som mer betydande än den pedagogiska i självvärderingen. Krav på högskolepedagogisk kompetens eller handledarutbildning för handledning av doktorander omnämns exempelvis inte i självvärderingen, och framkom heller inte under platsbesöken. Det framstår som ett utvecklingsområde för att stärka den pedagogiska kompetensen, enligt bedömargruppen.

Medarbetarsamtal som ett verktyg för uppföljning av kompetensförsörjning nämns sparsamt i självvärderingen, och framgår inte heller i lärosätets verksamhetsplaner och verksamhetsberättelser. En systematik i och dialog om kompetensförsörjningsplaner är viktigt för att kontinuerligt försäkra sig om att den undervisande personalens kompetens motsvarar verksamhetens behov, menar bedömargruppen. I instruktionerna för extern programgranskning, dokumenterad i handlingsplanen, framgår dock att en lista ska tas fram över vilka lärare som undervisar vid program som utvärderas, och vilken kompetensnivå de har. Av självvärderingen framgår att en av avdelningarna erbjuder alla doktorander möjlighet till högskolepedagogisk utbildning. Det framgår dock inte tydligt om högskolepedagogisk kompetens efterfrågas vid rekrytering av personal eller vid befordringsärenden.

Vid platsbesöken blev det tydligt för bedömargruppen att studierektorerna lägger stor vikt vid att stötta timlärare, bland annat nämndes den pedagogiska överföringen och att timlärare även erbjuds möjlighet till auskultation för att komma in i arbetet på ett bra sätt. Detta ser bedömargruppen som positivt ur ett kvalitetsperspektiv.

2.2 Lärosätet säkerställer att de tillhandahåller en främjande miljö som ger undervisande personal möjlighet att utveckla såväl sin pedagogiska kompetens som sin ämneskompetens, samt förutsättningar att bedriva sitt arbete på ett effektivt sätt.

Uppfylld

Bedömningsgrunden är uppfylld. Bedömargruppen anser att lärosätet erbjuder en miljö som stärker både den ämnesmässiga och den pedagogiska kompetensen. Det finns ett administrativt stöd som säkerställer att lärare har förutsättningar att bedriva undervisning på ett effektivt sätt.

I självvärderingen anger lärosätet att den undervisande personalen får möjlighet att ansöka om forskning i tjänsten omfattande lektor/docent 25 procent, befordrad professor 36 procent och utannonserad professorstjänst 40 procent. Enligt Policy och handlingsplan för pedagogisk utveckling 2020–2022 behöver alla lärare undervisa minst 20 procent av en heltidstjänst. Det anser bedömargruppen är positivt för både lärares möjlighet till kompetensutveckling och hur den kommer studenterna till godo. Det framgår också av självvärderingen att lärosätet erbjuder stöd för kompetensutveckling genom till exempel lärarkollegier, fortbildning, kollegialt utbyte, internationella utbyten, pedagogisk utveckling och tematiska konferenser. Självvärderingen visar även att lärosätet erbjuder flera olika stöd för kompetensutveckling, som lärarkollegier, pedagogisk utveckling och tematiska konferenser.

I handlingsplanen framgår att det finns en ambition vid lärosätet att lärare rör sig mellan utbildnings- och forskningsverksamhet så att de befruktar varandra. I självvärderingen beskrivs att lärosätets administrativa avdelning har en dialog med lärarna för att säkerställa att det finns förutsättningar att bedriva undervisning på ett effektivt sätt. För att erbjuda en främjande miljö för undervisande personal framgår det i självvärderingen att lärosätet har tillgång till biblioteksresurser och teknisk utrustning. Lärplattformen används för lärarna som ett pedagogiskt stöd. Vid de båda platsbesöken framgick det att studierektorerna har till uppgift att stödja nya lärare och doktorander i deras roll som lärare. Det säkerställs och återkopplas bland annat genom enskilda medarbetarsamtal och i den individuella studieplanen för doktorander.

I handlingsplanen beskrivs ett gemensamt pedagogiskt utvecklingsprogram för lärare, och att det finns program för högskolepedagogisk utveckling. Regelbundna pedagogiska samtal och fortbildning nämns också. Det framgår i handlingsplanen att den pedagogiska fortbildningen innehåller en kontinuerlig uppdatering av kunskaper om hur studenter med funktionsnedsättning kan få stöd. Det är goda insatser för att främja den pedagogiska kompetensen i verksamheten, menar bedömargruppen.

2.3 Lärosätet säkerställer att infrastruktur, studentstöd och läranderesurser är ändamålsenliga för studenternas och doktorandernas lärande och att dessa används på ett effektivt sätt.

Uppfylld

Bedömningsgrunden är uppfylld. Lärosätet säkerställer, genom bland annat enkäter och individuella uppföljningar, att infrastruktur och läranderesurser är ändamålsenliga för studenterna och doktoranderna samt att de i huvudsak används på ett effektivt sätt.

I självvärderingen beskriver lärosätet att det finns en tillräcklig infrastruktur, studentstöd och läranderesurser som är ändamålsenliga för att främja studenters och doktoranders lärande. I självvärderingen framgår att det exempelvis säkerställs genom studievägledning, skrivarverkstad, bibliotek, stipendiefond och möjlighet för studenter att studera utomlands. Studenters och doktoranders synpunkter på den fysiska lärmiljön säkerställs genom studerande- och doktorandenkäter. Vid de båda platsbesöken uppger doktorander att deras individuella utveckling dokumenteras och följs upp med huvudhandledaren två gånger per år via deras individuella studieplaner. Det sker även en direkt kommunikation med studenter genom deras deltagande i beredande och beslutande organ. Av självvärderingen och vid platsbesöken framgår att biblioteket har ett undervisande uppdrag. Platsbesöken visar att det finns goda möjligheter för studenterna att få hjälp från biblioteket. Bedömargruppen anser att biblioteket används som en aktiv resurs för studenters och doktoranders lärande. Platsbesöken visar även att lokalerna och det digitala stödet fungerar väl. Det finns en samordnare som löpande handlägger och hjälper studenter med funktionsvariationer.

Även om studievägledning nämns i självvärderingen som ett fungerande verktyg för att främja studenters och doktoranders lärande, menar bedömargruppen att lärosätet inte ger en övertygande bild av det stöd som lärosätet erbjuder studenterna i studievägledning och traditionell studenthälsa. Det framkom vid platsbesöken att studievägledningen försvagades i samband med pandemin och att studenterna inte har en studenthälsa i traditionell mening att vända sig till. Det framgick dock vid platsbesöken och i en av avdelningarnas kvalitetsrapporter att studierektorerna utför mycket av det som studievägledare vid många större traditionella lärosäten utför. Till vilken grad detta är formaliserat framgår inte av de underlag som bedömargruppen tagit del av. Bedömargruppen bedömer att rutiner och processer ytterligare behöver beskrivas och införas för studievägledning och studenthälsa.

2.4 Lärosätet säkerställer, genom rutiner och processer, att studenter och doktorander ges goda förutsättningar att genomföra utbildningen inom planerad studietid.

Uppfylld

Bedömningsgrunden är uppfylld. Bedömargruppen finner att lärosätet har tillräckliga rutiner och processer som säkerställer att studenter och doktorander ges goda förutsättningar att genomföra utbildningen inom planerad studietid.

I självvärderingen beskriver lärosätet att studenternas genomströmning följs upp och analyseras i årliga uppföljningar, men att arbetet med att kvalitetssäkra uppgifter behöver utvecklas ytterligare. Bedömargruppen delar den uppfattningen. Det framgår i självvärderingen att arbetet kan åtgärdas på sikt genom en kalibrering av lärplattformen. Vid platsbesöken angavs att 80 procent är ett ungefärligt mål för tillfredställande genomströmning, men hur detta mål följs upp klargjordes inte och inte heller hur lärosätet tar hand om eventuella avvikelser. Av självvärderingen framgår att lärosätet i sin tidigare uppföljning inte skiljt på registrerade och aktiva studenter. Det visar att det inte funnits en tillräcklig systematik för att följa upp och att måtten inte är tillräckligt ändamålsenliga, menar bedömargruppen. Samtidigt noterar bedömargruppen att lärosätet har identifierat problemet, vilket är positivt. I självvärderingen skriver lärosätet att studenternas förutsättningar för att genomföra utbildningen i planerad tid säkerställs genom studenternas förkunskapskrav, och via en introduktionsvecka där studenterna får information om förväntningar och var stöd finns och vilka förväntningar som finns. Studenterna får också lära sig studieteknik. All nödvändig information finns samlad på lärplattformen. Det är goda insatser, menar bedömargruppen. Bedömargruppen vill dock tillägga att dessa insatser inte ger en tydlig bild av hur lärosätet via processer och rutiner tar hand om studenter och doktorander som redan är antagna, exempelvis vilka rutiner som finns för att identifiera och stötta studenter som halkar efter i sin utbildning.

Även om informationen i självvärderingen är sparsam ser bedömargruppen positivt på att det finns stöd för studenter med funktionsnedsättning, samt att biblioteket erbjuder skrivstöd via en skrivarverkstad.

Av självvärderingen framgår, vilket också bekräftades vid platsbesöken, att lärosätet håller på att ta fram handböcker för doktorander och studenter på avancerad nivå. Handböckerna ska informera om upplägg och genomförande av utbildningarna. Det är goda insatser som behöver slutföras och som är ett nödvändigt stöd till studenter och doktorander, menar bedömargruppen. Vid platsbesöken framgick att doktorandernas individuella studieplaner fungerar som ett bra verktyg för att följa upp doktorandernas studier. Den individuella studieplanen revideras varje år, och platsbesöken visade att stödet från handledare fungerar tillfredställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)