Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: Student- och doktorandperspektiv

Godkänt kvalitetssäkringsarbete med förbehåll
Publicerad: 2023-01-10
Lärosäte: Enskilda högskolan Stockholm
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

Student- och doktorandperspektiv

Bedömargruppen finner att lärosätet har rutiner och processer för att verka för studenters och doktoranders möjligheter och förutsättningar att ha inflytande över sin utbildning och studiesituation, men att kvalitetssystemet kan behöva genomföras ytterligare för att säkerställa ett systematiskt arbete med uppföljning och förbättring.

Bedömargruppen vill lyfta följande utvecklingsområden inom bedömningsområdet:

  • Lärosätet bör förbättra kommunikationen av resultatet av kursvärderingar.
  • Lärosätet bör säkerställa studentrepresentation i rektorskollegiet.
  • Lärosätet bör arbeta med att öka kunskap om studentinflytande.

5.1 Lärosätet säkerställer, genom rutiner och processer, ett systematiskt arbete med att verka för studenters och doktoranders möjligheter och förutsättningar att utöva inflytande över utbildningen och sin studiesituation.

Uppfylld

Bedömningsgrunden är uppfylld. Lärosätet säkerställer ett systematiskt arbete för att verka för att studenter och doktorander har möjligheter till inflytande över utbildningen och studiesituationen. Studenterna medverkar i beredande och beslutande organ och det finns även en kompletterande informell dialog mellan lärare och studenter.

Lärosätet har en studentkår och en doktorandkår. Studentkåren har en expedition och ägnar sig åt studiebevakande och sociala aktiviteter. Lärosätet bistår, enligt verksamhetsplanen för 2022, studentkåren med ekonomiska medel. Det finns en policy inom handlingsplanen för studenter och doktorander som konkretiserar deras inflytande. I självvärderingen framgår att studenter och doktorander ska vara fullt ut delaktiga i de organ som bereder och beslutar i frågor som gäller deras utbildningar. Det gäller deltagande i kvalitetsrådet, disciplinnämnden, tjänsteförslagsnämnden samt ämnes- och avdelningskollegierna. Studenterna är även adjungerade i styrelsen. Enligt självvärderingen fattas beslut om utbildning pa? forskarniva? i forskarutbildningskollegiet, da?r doktorandra?det a?r representerat.

Bedömargruppen menar att förutsättningarna för studenters och doktoranders inflytande över utbildningen och studiesituationen förefaller goda, men noterar att studenterna inte ingår i rektorskollegiet och på så sätt inte kan vara en del av beslut om planerade förbättringar på högsta nivå.

Den grundläggande tanken i handlingsplanen är att studenter, doktorander och lärare både är informerade och delaktiga i själva kommunikationen av förbättringsarbetet genom sin medverkan i ovannämnda grupperingar. Det bör fungera informerande, menar bedömargruppen. I handlingsplanen framgår att studentkårens synpunkter ska omfatta hela lärosätet. Vid platsbesöken framgick att doktorander och studenter känner sig inbjudna att vara med i kvalitetsarbetet. Av de sju aktiviteter som utgör kvalitetssystemet ansvarar studentkåren för studentundersökningar och studentkårens synpunkter. Det innebär att studentkåren ger synpunkter på studentenkäternas resultat, för högskolan som helhet och de olika avdelningarna. Kåren ger även förslag och synpunkter på verksamhetsplaner och kvalitetsrapporten i verksamhetsberättelsen samt har kontinuerlig kontakt med lärosätets ledning om kvalitetsarbetet. Bedömargruppen anser att det är positivt ur ett kvalitetsperspektiv, men menar att studenternas deltagande i aktiviteterna bör förtydligas eftersom det vid platsbesöken framkom oklarheter hos studenter och doktorander om det.

Studentinlagan lyfter fram att pandemin fört med sig stora utmaningar för informationsflödet till studenterna. Vid platsbesöken framfördes även brister i hur resultat av kursvärderingar kommuniceras. Bedömargruppen menar att detta är en viktig del för att studenterna ska kunna utöva inflytande över sin utbildning och studiesituation. Under platsbesöken framgick att vid sidan om det formella finns möjligheter att utöva inflytande även via informella träffar. Undervisande personal framhöll att det under kursernas gång finns en pågående dialog med studenterna om hur kurserna fungerar, vilket lyftes fram som positivt av studenterna. Bedömargruppen finner att det är positivt, eftersom lärosätet är litet men anser att det inte får ske på bekostnad av formella vägar.

En utmaning som kom fram under intervjuerna är att få engelskspråkiga studenter och studenter från avdelningen för Östkyrkliga studier är villiga att ta på sig uppdrag som studeranderepresentanter. Vid platsbesöken framgick att lärosätet är medveten om utmaningen och arbetar med att komma till rätta med den, bland annat genom att lärarna diskuterar frågan med studenterna och lyfter fram varför alla studenters medverkan är viktig för att förbättra utbildningarna.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)