Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Kvalitetssäkringsarbete Bedömningsområde: 4 Jämställdhet

Godkänt kvalitetssäkringsarbete med förbehåll
Publicerad: 2022-10-04
Lärosäte: Johannnelunds teologiska högskola
Typ av examen: Lärosätesgranskning
Typ av granskning: Granskning av lärosätets kvalitetsarbete

4 Jämställdhet

Sammanvägd bedömning

Tillfredsställande

Att jämställdhetsarbetet vid lärosätet är kopplat till arbetet för lika villkor medför en viss systematik, till exempel i form av en årlig uppföljning och revidering av handlingsplan. Bedömargruppen får intrycket att medvetenheten om högskolans mål för jämställdhet avseende rekrytering, författare till kurslitteratur och gästlärare verkar levande hos lärare och studenter. Lärosätet gör ansträngningar för att nå en jämnare könsfördelning mellan lärarna, vilket främst märks genom rekryteringen av gästlärare. Jämställdhetsperspektivet blir också belyst i kvalitetsrapporterna, som förslag på åtgärder för att öka jämställdhet bland lärare och författare samt för utbildningens innehåll. Lärosätets inskickade material ger belägg för att det stämmer.

Bedömargruppen saknar ett utpekat ansvar för jämställdhetsarbetet i högskolans styrdokument, liksom mål för jämställdhet i utbildningarnas innehåll. Bedömargruppen ser även brister i hur uppföljningen av jämställdhet beaktas, eftersom få underlag fokuserar på det (utöver kvalitetsrapporter). Det material som bedömargruppen tagit del av har inte kunnat visa att de åtgärder som föreslås i handlingsplanen eller i kvalitetsrådets rekommendationer omsatts i praktiken eller hur uppföljningen ska gå till. Det är enligt bedömargruppen även osäkert om en extern uppföljning av jämställdhetsperspektivet kommer att genomföras på det sätt som beskrivs i självvärderingen.

Bedömargruppen har identifierat följande styrkor:

· Utvecklingsmål för jämställdhetsarbetet skrivs fram varje år i handlingsplanen och återspeglas i personalhandboken.

· En uttryckt strävan finns att nå jämnare könsbalans i lärarkåren.

· Uppföljning av jämställdhetsmålen sker i kvalitetsrapporterna för såväl kurser som ämnesinriktningar.

· Det finns en medvetenhet bland lärare och studenter om lärosätets mål för jämställdhet och en öppenhet i frågan.

Bedömargruppen har identifierat följande utvecklingsområden:

· Lärosätet bör förtydliga ansvaret i lärosätets styrdokument för att beakta jämställdhet.

· Lärosätet bör säkra underlag och processer som möjliggör en explicit uppföljning av lärosätets jämställdhetsmål och de åtgärder som vidtas för att nå dem.

· Lärosätet bör explicit undersöka studenternas uppfattning om jämställdhetsperspektivet i utbildningarna genom studentenkäter.

· Lärosätet bör undersöka möjligheten att utnyttja högskolans lokala utbildningsmål för att mer synligt inkludera jämställdhetsperspektiv i utbildningarnas innehåll.

4.1 Lärosätet säkerställer, genom rutiner och processer, ett systematiskt arbete med att beakta jämställdhet i utbildningarnas innehåll, utformning och genomförande.

Uppfylld

Enligt självvärderingen ingår arbetet med jämställdhet i arbetet med likabehandling, och hur det systematiska arbetet ska ske beskrivs i lärosätets likabehandlingspolicy med tillhörande handlingsplan. Dokumentet revideras varje år av en personalrepresentant som är utsedd av rektor i samarbete med studentkårens diakonos, och fastställs av högskolestyrelsen. Policyn finns tillgänglig på lärosätets webbplats. Handlingsplanen pekar ut de som ansvarar för åtgärder, men ansvarsfördelningen för jämställdhetsarbetet vid högskolan framgår inte i besluts- och delegationsordningen eller i andra dokument som bedömargruppen tagit del av. Detta ser bedömargruppen som en brist.

Enligt självvärderingen ska målen i handlingsplanen följas upp av rektor eller den rektor utser och diakonos. Flera underlag för uppföljning av arbetet för likabehandling beskrivs i självvärderingen och likabehandlingsplanen, men här nämns inte jämställdhetsarbetet explicit. I studentenkäten finns till exempel en fråga om lärosätet "beaktar likabehandling (inklusive jämställdhet) i utbildningen", men i kursvärderingarna saknas frågan. Bedömargruppen menar att det är ett utvecklingsområde för lärosätet att arbeta fram ett synsätt som skiljer främjande av jämställdhet mellan könen från att undvika diskriminering på grund av kön som grund för mål, åtgärder och uppföljning av jämställdhet i utbildningarnas innehåll, utformning och genomförande.

I "visionen" i Likabehandlingspolicy, handlingsplan och åtgärdsplan för 2021–2022 omnämns arbetet för likabehandling, men inte explicit för jämställdhet. I handlingsplanen nämns dock mål som jämn könsfördelning bland sökande, "god balans" i könsfördelningen hos författare av kurslitteratur samt jämn könsfördelning bland gästföreläsare. Dessa mål återfinns även i personalhandboken. Självvärderingen beskriver en jämn könsfördelning bland de studenter som tar examen och att specifika kurser som problematiserar genus ska finnas. Bedömargruppen rekommenderar att högskolan tar ställning till om även de båda målen ska ingå i handlingsplanen. I Anställning av ordinarie lärare framgår att det underrepresenterade könet ska vägas in i helhetsbedömningen av sökande. Enligt handlingsplanen för 2021–2022 ska könsbalansen vid studentrekryteringen följas upp i nybörjarenkäten, och författarkön granskas vid fastställandet av kursplanerna. Den hanteringen har inte kunnat bekräftas av bedömargruppen eftersom underlaget ännu inte finns redovisat i till exempel årsberättelsen. Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att särskilt bevaka att dessa uppgifter tas med i årsrapporten för 2022. Könsbalansen bland gästlärare ska inventeras på kursnivå och redovisas i lärosätets årsberättelse, vilket bedömargruppen konstaterar saknas för 2020 och därmed ser som en brist.

Vid platsbesöken bekräftades lärarnas medvetenhet om målen för jämn könsfördelning vid nyrekrytering samt bland författare och gästlärare, och att frågan om att lyfta in jämställdhet i utbildningen är närvarande. Bedömargruppen anser att det är positivt, eftersom det målet inte är uttalat i till exempel handlingsplanen.

Vid platsbesöken framkom att jämställdhetsperspektivet beaktas i marknadsföring och i sociala medier, samt att det ingår i informationen till nya studenter. Vidare framgick att lärosätet erbjuder kurser där genus problematiseras ur ett teologiskt perspektiv. I verksamhetsplanen för 2021–2022 beskrivs en åtgärd för jämställdhet: en mall för könsfördelning av författare till kurslitteratur. Bedömargruppens intryck av platsbesöken är att varken lärare eller studenter upplever att jämställdhetsfrågan är problematisk, vilket bedömargruppen tolkar som ett positivt tecken för jämställdhetsarbetet vid lärosätet.

Vid platsbesöken framhålls att uppföljningen av jämställdhetsarbetet sker genom kvalitetsrapporterna, något som bekräftas av exempel på kvalitetsrapporter för kurser och i rapporten för systematisk teologi. I anteckningar från kvalitetsrådets uppföljande möte för den rapporten ges åtgärdsförslag för att öka jämställdheten bland lärare och författare samt i utbildningens innehåll. Det är oklart för bedömargruppen hur och om rådets rekommendationer har genomförts eller följts upp. En möjlighet till uppföljning är att utnyttja den externa granskningen av jämställdhetsarbetet som enligt självvärderingen ska göras vart tredje år av högskolans advisory board. Den granskningen kunde inte bekräftas vid platsbesöken, eftersom granskningen ska inledas kommande höst 2022. Bedömargruppen menar att extern bedömning av lärosätets arbete för jämställdhet i utbildningarna vore en värdefull resurs att utnyttja, till exempel för uppföljningen av arbetet med kvalitetsrapporter.

Sammanfattningsvis anser bedömargruppen att det finns vissa utvecklingsområden för ansvarsfördelningen för och uppföljning av jämställdhetsperspektivet i utbildningarna. Samtidigt vittnar självvärderingen och platsbesöken om en medvetenhet och ambition hos ledningen, lärarna och studenterna om att fortsätta arbetet med att systematisera och utveckla jämställdheten i utbildningarna.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)